Célkitűzések
A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a fenntartható fejlődés elméletével és gyakorlati alkalmazásával, a fenntarthatóság érvényesíthetőségével a nemzetközi és nemzeti politikákban, valamint a vállalati menedzsmentben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkalmazhatóságára vonatkozó tudással;
- ismeri a fenntartható fejlődés különböző értelmezési koncepcióit, elméletét;
- ismeri a fenntarthatósági politika makro-szintű horizontális eszközeit, ezek közül különösen a fenntartható fejlődési stratégiákat és programokat;
- ismeri jellemző indikátorait, az előrehaladás értékelésének jellemző módjait;
- ismeri a vállalati fenntarthatósági menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit.
Képesség
- A hallgató a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is;
- követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során;
- képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására;
- alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel;
- képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- A hallgató a minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező;
- fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására;
- törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére;
- nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére;
- befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
- A hallgató az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal;
- felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
- The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.
- G. Bartus: Unsustainability as an economic problem. In: Marcel Szabó and Marie-Claire Cordonie Segger (ed.) Inter-generational Justice in Sustainable Development Treaty Implementation, Cambridge University Press, 2019.
- Bartus G.: Miért nem képesek a társadalmak megfékezni a természeti környezet pusztulását? – Az érdemi és hatékony környezetpolitika körvonalai. In: Hegymenet – Társadalmi és politikai kihívások Magyarországon (Szerk: Jakab András és Urbán László) Budapest: Osiris, 2017. 442-460.
- Bartus G.: A fenntarthatósági politika értelméről. In: „Jót s jól!” 26 tanulmány a fenntarthatóságról (Szerk: Bodor M., Kerekes S. és Zilahy Gy.) Kőszeg: iASK Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2017. 20-27.
- Bartus, G.: A fenntartható fejlődés fogalom értelmezésének hatása az indikátorok kiválasztására, Statisztikai Szemle, 91 (8-9), 842-869. (2013)
- Bartus, G.: A fenntartható fejlődés értelmezési problémái, Minőség és Megbízhatóság, XLVI (6), 309-316. (2012)
- Bartus, G.: Távol a fenntartható társadalomtól, Studia Wesprimiensia, 19 (1-2), 10-17. (2018)
- Bartus G.: Fenntarthatóság és társadalmi igazságosság, Periodica Oeconomica, 3. (2), 37-47. (2010)
- Bartus G.: Alkotmányozás és a környezet védelme. Kommentár, 5. évf. 6. szám, 24-33. (2010)
- Bartus G.: Szükségünk van-e jóléti vállalatokra? Kommentár 3. évf. 5. szám, 26-40. (2008)
- Bartus G.: A fenntartható fejlődés rejtélyes fogalmáról. Kommentár 1. évf. 6. szám, 55-63. (2006)
- United Nations: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. General Assembly Resolution A/RES/70/1. (2015)
- 18/2013. (III. 28.) OGY határozat a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégiáról
- L. Meuleman (ed.): Transgovernance – Advancing Sustainability Governance. Springer, Heidelberg-New York, Dordrecht-London, 2013.
- J.D. Sachs: The Age of Sustainable Development. Columbia University Press, New York, 2015.
- D. Acemoglu – J.A. Robinson: Miért buknak el a nemzetek? (ford: Garamvölgyi A.) HVG Könyvek, Budapest, 2013.
- J. Diamond: Összeomlás – Tanulságok a társadalmak továbbéléséhez. Typotex, Budapest, 2007.
- A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Műhelytanulmányok sorozatának számai, letölthetők innen: https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. A zárthelyi dolgozat részét képezik az előadásokon elhangzott információk, valamint az egyéni feldolgozásra kiadott kötelező olvasmányok.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozatok a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik. A zárthelyi dolgozatok mérik az egyéni feldolgozásra kiadott kötelező olvasmányok tartalmának elsajátítását is. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 88-93 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel kontakt órákon | 28 |
Felkészülés kontakt órákra | 13 |
Felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 19 |
Kötelező olvasmányok egyéni feldolgozása (kontakt órán kívül) | 30 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: a fenntarthatóság problémája. Miért lett divat a „fenntartható fejlődés”-ből? |
2. | A fizikai (gazdasági) erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
3. | A humán erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
4. | A természeti tőke és ökoszisztéma-szolgáltatásai – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
5. | Társadalmi tőke – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
6. | A fenntartható fejlődés nemzetközi egyezményei és programjai. Az Európai Unió fenntarthatósági politikái. |
7. | Nemzeti fenntartható fejlődési stratégiák. Települési fenntarthatósági programok. |
8. | Fenntartható-e a vállalat? |
9. | A fenntarthatósági politika eszközei: indikátorok, előrehaladási jelentések. |
10. | A fenntarthatósági politika kapcsolódása a gazdaságpolitikához. A gazdasági szabályzórendszer átalakítása. Fenntartható finanszírozás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.