I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Stratégiai menedzsment
Azonosító
BMEGT20BX4U005-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kovács Stefan
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, english - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a stratégiai menedzsment jelentőségét a vállalati versenyképesség és hosszú távú siker szempontjából. További cél, hogy fejlessze a stratégiai gondolkodásmódot, elősegítse a rendszerszintű szemlélet kialakítását, valamint hogy a hallgatók érzékennyé váljanak a külső és belső környezeti tényezők stratégiai hatásaira. A kurzus célja továbbá, hogy ösztönözze a kritikus elemzőképességet és a tudatos, felelős döntéshozatalt komplex üzleti helyzetekben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a stratégiai menedzsment fejlődéstörténetét.
  2. Ismeri a stratégiai menedzsment paradigmáit és azok változásait.
  3. Ismeri az értékteremtést, mint a stratégiai célképzés kiinduló bázisát.
  4. Ismereteket szerez a digitalizáció hatásairól a stratégiai gondolkozásra és gyakorlati megoldásaira.
  5. Megismeri a stratégiai döntéshozatal legfontosabb módszereit.
Képesség
  1. Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
  2. Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
Attitűd
  1. Elfogadja a jövő előrejelezhetőségének erősen korlátozott voltát, miközben elutasítja a sodródást, a szándéknélküliséget.
  2. Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a menedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a sikeres stratégiai döntéshez
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan készít tanulmányt egy konkrét cég stratégiai döntéseinek értékeléséről.
  2. Önállóan alkalmaz egyéb menedzsment eszközöket.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Kovács Stefan: Stratégiai menedzsment (oktatási segédanyag). Előadások ppt slidejai.
  • Hubbard, R. B. (2008): Strategic management. Pearson, Frenchs Forest
  • Barney, J. B. – Hesterly W. S. (2010): Strategic Management and Competitive Advantage. Pearson, Upper Saddle River
  • Capon, C. (2009): Understanding the business environment. Pearson, Harlow
  • Balaton Károly, Hortoványi Lilla (2018): Stratégiai és üzleti tervezés. Akadémiai Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két írásbeli teljesítményméréssel max. 100 (60-40) pont szerezhető. A minimum követelmény a két dolgozatból együttesen 50 pont megszerzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): A hallgatók az órai részvételért és aktivitásért maximum 10 pontot kaphatnak, mely az 50% elérését (ZH-kból) követően kerül hozzáadásra az eredményhez.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 10
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89-94
76-88
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően. Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, javítható. A két összegző tanulmányi teljesítésértékelésből egy pótolható. Az aktív részvétel pedig a két számonkérésből legalább 50%-ot teljesített esetben kerül hozzáadásra a végső eredményhez.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a tanórákra 28
felkészülés a számonkérésre 14
esettanulmány kidolgozása 20
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe
2. A stratégiai gondolkodás fejlődése és alapfogalmai
3. Vízió, misszió és stratégiai célkitűzések
4. Külső környezeti elemzés (PESTEL, STEEP, Porter’s Five Forces)
5. Belső környezeti elemzés (erőforrások, képességek, IFE mátrix)
6. SWOT-analízis és a stratégiai illeszkedés eszközei
7. Stratégiaalkotás: vállalati, üzleti és funkcionális stratégiák
8. Versenystratégiák: költségvezetés, differenciálás, fókusz
9. Növekedési és diverzifikációs stratégiák
10. Kvantitatív stratégiai eszközök (SPACE-mátrix, BCG, GE/McKinsey, QSPM)
11. Stratégiai választás és döntéstámogatás
12. Stratégiaimplementáció: szervezeti struktúra, kultúra, változáskezelés
13. A stratégiaértékelés és kontroll szerepe (KPI-k, teljesítménymenedzsment)
14. A digitalizáció és a technológiai változások hatása a stratégiai menedzsmentre
15. Esettanulmányok és gyakorlati csoportmunka

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.