Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a stratégiai menedzsment jelentőségét a vállalati versenyképesség és hosszú távú siker szempontjából. További cél, hogy fejlessze a stratégiai gondolkodásmódot, elősegítse a rendszerszintű szemlélet kialakítását, valamint hogy a hallgatók érzékennyé váljanak a külső és belső környezeti tényezők stratégiai hatásaira. A kurzus célja továbbá, hogy ösztönözze a kritikus elemzőképességet és a tudatos, felelős döntéshozatalt komplex üzleti helyzetekben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a stratégiai menedzsment fejlődéstörténetét.
- Ismeri a stratégiai menedzsment paradigmáit és azok változásait.
- Ismeri az értékteremtést, mint a stratégiai célképzés kiinduló bázisát.
- Ismereteket szerez a digitalizáció hatásairól a stratégiai gondolkozásra és gyakorlati megoldásaira.
- Megismeri a stratégiai döntéshozatal legfontosabb módszereit.
Képesség
- Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
- Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
Attitűd
- Elfogadja a jövő előrejelezhetőségének erősen korlátozott voltát, miközben elutasítja a sodródást, a szándéknélküliséget.
- Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a menedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a sikeres stratégiai döntéshez
Önállóság és felelősség
- Önállóan készít tanulmányt egy konkrét cég stratégiai döntéseinek értékeléséről.
- Önállóan alkalmaz egyéb menedzsment eszközöket.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Kovács Stefan: Stratégiai menedzsment (oktatási segédanyag). Előadások ppt slidejai.
- Hubbard, R. B. (2008): Strategic management. Pearson, Frenchs Forest
- Barney, J. B. – Hesterly W. S. (2010): Strategic Management and Competitive Advantage. Pearson, Upper Saddle River
- Capon, C. (2009): Understanding the business environment. Pearson, Harlow
- Balaton Károly, Hortoványi Lilla (2018): Stratégiai és üzleti tervezés. Akadémiai Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két írásbeli teljesítményméréssel max. 100 (60-40) pont szerezhető. A minimum követelmény a két dolgozatból együttesen 50 pont megszerzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): A hallgatók az órai részvételért és aktivitásért maximum 10 pontot kaphatnak, mely az 50% elérését (ZH-kból) követően kerül hozzáadásra az eredményhez.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 10
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89-94 |
Jó | 76-88 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A TVSZ szabályainak megfelelően. Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, javítható. A két összegző tanulmányi teljesítésértékelésből egy pótolható. Az aktív részvétel pedig a két számonkérésből legalább 50%-ot teljesített esetben kerül hozzáadásra a végső eredményhez.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a tanórákra | 28 |
felkészülés a számonkérésre | 14 |
esettanulmány kidolgozása | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe |
2. | A stratégiai gondolkodás fejlődése és alapfogalmai |
3. | Vízió, misszió és stratégiai célkitűzések |
4. | Külső környezeti elemzés (PESTEL, STEEP, Porter’s Five Forces) |
5. | Belső környezeti elemzés (erőforrások, képességek, IFE mátrix) |
6. | SWOT-analízis és a stratégiai illeszkedés eszközei |
7. | Stratégiaalkotás: vállalati, üzleti és funkcionális stratégiák |
8. | Versenystratégiák: költségvezetés, differenciálás, fókusz |
9. | Növekedési és diverzifikációs stratégiák |
10. | Kvantitatív stratégiai eszközök (SPACE-mátrix, BCG, GE/McKinsey, QSPM) |
11. | Stratégiai választás és döntéstámogatás |
12. | Stratégiaimplementáció: szervezeti struktúra, kultúra, változáskezelés |
13. | A stratégiaértékelés és kontroll szerepe (KPI-k, teljesítménymenedzsment) |
14. | A digitalizáció és a technológiai változások hatása a stratégiai menedzsmentre |
15. | Esettanulmányok és gyakorlati csoportmunka |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.