I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Felhasználói élmény tervezése
Azonosító
BMEGT52BX4U000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
1
Laboratórium
1
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Bálint
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.balint@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Bármely szak

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tárgy keretein beül a hallgatók megismerik az emberközpontú szoftverfejlesztés alapelveit és az iparban is alkalmazható felhasználói élmény (user experience, UX) tervezéshez köthető kutatási módszereket, valamint a felhasználói felület (user interface, UI) kialakításának a lehetőségeit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a felhasználói élmény (user experience, UX) tervezésben használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
  2. Ismeri a szoftvertermékek fejlesztése esetén alkalmazható emberközpontú szoftverfejlesztés lehetőségeit, a UX tervezéshez szakkifejezéseit és módszereit.
  3. Ismeri az ember-számítógép interakció (human-computer interaction, HCI) tudományterületen történő kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
  1. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít felhasználói élmény tervezéshez köthető szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  2. Az ember-számítógép interakció szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
Attitűd
  1. Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  2. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
  2. Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
  3. Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
  4. Bekapcsolódik a felhasználói élmény tervezés szempontjából releváns kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
  5. Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a felhasználó élmény tervezés módszereinek és technikáinak széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Szabó, B., 2023, Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. Budapest: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/51365
  • Herendy, Cs., Hercegfi, K., Szabó, B. & Tóvölgyi, S., 2024, UX kutatási módszerek: A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Budapest: EDGE2000. https://repozitorium.omikk.bme.hu/items/e0b85bb5-b9c5-42c3-989a-78f84de217eb
  • Weinschenk, S., 2011, 100 dolog amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről. Budapest: Kiskapu.
  • Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J., 2011, Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. New York: Wiley.
  • Krug, S. (2008): Ne törd a fejem! HVG Kiadó, Budapest.
  • Shneiderman, B. et. al. (2016): Designing the User Interface, 6th ed. Pearson.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, valamint részteljesítmény értékelések (óra végi Moodle tesztkérdésekből) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelésekből összeadódó tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyagok írásbeli számonkérése óravégi Moodle tesztkérdések formájában a szorgalmi időszakban. 2. Beadandó értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja egy a hallgató által választott, a tárgyfelelős által jóváhagyott témából. A komplex számonkérés csoportos feladatmegoldás formájában valósul meg. A beadandó feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelésekből összeadódó tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • Beadandó értékelése: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85-90
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen <40

Javítás és pótlás

1) A beadandó késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 2) A részteljesítmény értékelésekből összeadódó tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási héten pótolható, javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 28
Részvétel a gyakorlati tanórákon 14
Részvétel a laborgyakorlati tanórákon 14
Konzultáció 4
Beadandó elkészítése 90
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bemutatkozás, tantárgyi követelmények ismertetése. Szoftverfejlesztés (SE) kialakulása, SDLC modellek és agilis fejlesztés. Folyamatmodellezés célja.
2. Ergonómia, ember-számítógép interakció, használhatóság, felhasználói élmény (UX) fogalmak. A felhasználói kör jellemzése szoftvertermékek esetén. Tipizált felhasználók (perszónák) és felhasználói útvonal (user journey) alkalmazása a fejlesztés során. Design thinking.
3. A felhasználói élményt befolyásoló a biológiai-pszichológiai-szociális tényezők.
4. A szoftverek vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei. Analitikus vizsgálatok során használható alapelv rendszerek: Shneiderman, Nielsen tervezési irányelvei. Az empirikus módszerek csoportosítási lehetősége és a módszerek áttekintése. Felhasználói igényfelmérés (interjú, fókuszcsoport, kérdőív) módszerei szoftvertermékek vizsgálatára. Terepvizsgálatok (megfigyelés, kontextusba helyezett megkérdezés, design-etnográfia). Az információ-architektúra koncepciójának kialakításának kártyarendezés (card sorting) módszere. Felhasználói viselkedés elemzésén alapuló módszerek (A/B testing, webanalitika és leletanalízis).
5. A szoftverek használhatósági vizsgálata. A hangos gondolkozás módszere (Think Aloud protocol) és annak különböző változatai. A használhatósági vizsgálatok során alkalmazható mérőszámok. Egyszerű empirikus vizsgálat már a termékötlet szintjén: Paper prototyping.
6. A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei: Szemmozgáskövetés és fiziológiai jelek alkalmazása.
7. Felhasználói felület tervezése: a koncepció- és prototípuskészítés alapjai és fogalmai (sketch, wireframe, mockup, prototype). Tervezési rendszerek (Design Systems) használata. Felhasználói felület tervezéséhez használható szoftverek. Esettanulmány.
8. Emberközpontú szoftverfejlesztés megvalósítási lehetőségei az iparban.
9. Mesterséges intelligencia szerepe a UX tervezés területén.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szabó Bálint egyetemi adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu
Molnár Marietta PhD hallgató marietta.molnar@edu.bme.hu
Dr. Hercegfi Károly egyetemi docens hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.