Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy keretein beül a hallgatók megismerik az emberközpontú szoftverfejlesztés alapelveit és az iparban is alkalmazható felhasználói élmény (user experience, UX) tervezéshez köthető kutatási módszereket, valamint a felhasználói felület (user interface, UI) kialakításának a lehetőségeit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a felhasználói élmény (user experience, UX) tervezésben használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
- Ismeri a szoftvertermékek fejlesztése esetén alkalmazható emberközpontú szoftverfejlesztés lehetőségeit, a UX tervezéshez szakkifejezéseit és módszereit.
- Ismeri az ember-számítógép interakció (human-computer interaction, HCI) tudományterületen történő kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít felhasználói élmény tervezéshez köthető szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Az ember-számítógép interakció szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
Attitűd
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Bekapcsolódik a felhasználói élmény tervezés szempontjából releváns kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a felhasználó élmény tervezés módszereinek és technikáinak széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Szabó, B., 2023, Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. Budapest: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/51365
- Herendy, Cs., Hercegfi, K., Szabó, B. & Tóvölgyi, S., 2024, UX kutatási módszerek: A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Budapest: EDGE2000. https://repozitorium.omikk.bme.hu/items/e0b85bb5-b9c5-42c3-989a-78f84de217eb
- Weinschenk, S., 2011, 100 dolog amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről. Budapest: Kiskapu.
- Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J., 2011, Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. New York: Wiley.
- Krug, S. (2008): Ne törd a fejem! HVG Kiadó, Budapest.
- Shneiderman, B. et. al. (2016): Designing the User Interface, 6th ed. Pearson.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, valamint részteljesítmény értékelések (óra végi Moodle tesztkérdésekből) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelésekből összeadódó tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyagok írásbeli számonkérése óravégi Moodle tesztkérdések formájában a szorgalmi időszakban. 2. Beadandó értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja egy a hallgató által választott, a tárgyfelelős által jóváhagyott témából. A komplex számonkérés csoportos feladatmegoldás formájában valósul meg. A beadandó feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelésekből összeadódó tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- Beadandó értékelése: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | <40 |
Javítás és pótlás
1) A beadandó késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 2) A részteljesítmény értékelésekből összeadódó tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási héten pótolható, javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Részvétel a gyakorlati tanórákon | 14 |
Részvétel a laborgyakorlati tanórákon | 14 |
Konzultáció | 4 |
Beadandó elkészítése | 90 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bemutatkozás, tantárgyi követelmények ismertetése. Szoftverfejlesztés (SE) kialakulása, SDLC modellek és agilis fejlesztés. Folyamatmodellezés célja. |
2. | Ergonómia, ember-számítógép interakció, használhatóság, felhasználói élmény (UX) fogalmak. A felhasználói kör jellemzése szoftvertermékek esetén. Tipizált felhasználók (perszónák) és felhasználói útvonal (user journey) alkalmazása a fejlesztés során. Design thinking. |
3. | A felhasználói élményt befolyásoló a biológiai-pszichológiai-szociális tényezők. |
4. | A szoftverek vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei. Analitikus vizsgálatok során használható alapelv rendszerek: Shneiderman, Nielsen tervezési irányelvei. Az empirikus módszerek csoportosítási lehetősége és a módszerek áttekintése. Felhasználói igényfelmérés (interjú, fókuszcsoport, kérdőív) módszerei szoftvertermékek vizsgálatára. Terepvizsgálatok (megfigyelés, kontextusba helyezett megkérdezés, design-etnográfia). Az információ-architektúra koncepciójának kialakításának kártyarendezés (card sorting) módszere. Felhasználói viselkedés elemzésén alapuló módszerek (A/B testing, webanalitika és leletanalízis). |
5. | A szoftverek használhatósági vizsgálata. A hangos gondolkozás módszere (Think Aloud protocol) és annak különböző változatai. A használhatósági vizsgálatok során alkalmazható mérőszámok. Egyszerű empirikus vizsgálat már a termékötlet szintjén: Paper prototyping. |
6. | A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei: Szemmozgáskövetés és fiziológiai jelek alkalmazása. |
7. | Felhasználói felület tervezése: a koncepció- és prototípuskészítés alapjai és fogalmai (sketch, wireframe, mockup, prototype). Tervezési rendszerek (Design Systems) használata. Felhasználói felület tervezéséhez használható szoftverek. Esettanulmány. |
8. | Emberközpontú szoftverfejlesztés megvalósítási lehetőségei az iparban. |
9. | Mesterséges intelligencia szerepe a UX tervezés területén. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Bálint | egyetemi adjunktus | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Molnár Marietta | PhD hallgató | marietta.molnar@edu.bme.hu |
Dr. Hercegfi Károly | egyetemi docens | hercegfi.karoly@gtk.bme.hu |
Dr. Geszten Dalma | egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.