I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A klímaváltozás fenntarthatósági kihívásai
Azonosító
BMEGT42BX4T000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy fő célja a klímaváltozással kapcsolatos környezeti, társadalmi és gazdasági kérdések tisztázása és ismeret-bővítése az éghajlatváltozás természettudományi alapjai, a nemzetközi szakpolitikák, hatások és következmények témakörében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó megelőzés és alkalmazkodásfőbb fogalmait;
  2. ismeri az éghajlatvédelem és az ágazati dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat;
  3. ismeri a hazai, az EU és a nemzetközi klímapolitika főbb elveit;
  4. ismeri az ÜHG kibocsátás forrásait, azok környezetre, társadalomra gyakorolt hatásait;
  5. ismeri az éghajlati rendszer elemeit és ezek legfontosabb egymásra hatását.
Képesség
  1. A hallgató képes önálló véleményt alkotni éghajlatvédelmi kérdésekben;
  2. képes az éghajlatváltozással kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
  3. képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére;
  4. Képes a klímaváltozás által kiváltott társadalmi-gazdasági hatásokat komplexen elemezni.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival;
  2. törekszik komplex rendszerek megértésére;
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket;
  2. felelősséget érez az éghajlatvédelem megvalósításáért;
  3. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett az éghajlati és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Előadásdiák
  • K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
75-84
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 24
Felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 36
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az üvegházhatás és az éghajlatváltozás kiváltó okainak, hatásainak tudományos háttere, az éghajlatváltozás megjelenési formái, várható tendenciái.
2. Az éghajlatváltozás kapcsolódása egyes globális és regionális fenntarthatósági kihívásokhoz, az éghajlatvédelem nemzetközi dimenziói.
3. Az üvegházhatású gázok kibocsátását okozó ágazatok, társadalmi-gazdasági tevékenységek „életciklus szemléletben”.
4. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának számítási módszerei, a karbonlábnyom számítás gyakorlata, nemzetközi összehasonlítása.
5. Az éghajlatvédelem stratégiai megközelítése, EU-s és hazai klímapolitikák, klímastratégiák alapjai.
6. Az éghajlati sérülékenység alakulása, a megelőzés és a tervszerű (reziliens) felkészülés stratégiái az önkormányzatok szintjén.
7. Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás ágazati dimenziói többek között a vízgazdálkodás, kritikus infrastruktúra, mezőgazdaság, turizmus, természetvédelem területén.
8. Low-carbon economy alapok. Az EU emissziókereskedelmi rendszerének áttekintése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.