Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja kettős. Egyrészt bemutatni hogyan alkalmazható a standard közgazdasági elméletet átható gazdasági logika az egyéni – nem feltétlen közgazdasági jelenségekkel kapcsolatos - döntési helyzetekben, külö-nös tekintettel egyszerű árazási kérdésekre, pénzügyi döntésekre, csakúgy mint családi vagy politikai szintű dön-tések meghozatalára. Másrészt bemutatni, hogy az alternatív közgazdasági elméletet átható logika mentén mi-lyen magyarázat adható a valós gazdaságban tapasztalható néhány jelenségre, különös tekintettel a pénz és hi-telállomány illetve a valós gazdaság ollóként való elválásra, az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A. Tudás - Knowledge
- 1. Ismeri a tudományos eljárás menetét, közgazdasági alapfogalmakat és az alapvető elméleti modellek lo-gikai rendszerét
- 2. ismeri az uralkodó elmélet (általános egyensúlyelmélet) elemzési módszerét (komparatív statika, egyen-súly, alternatíva költség)
- 3. ismeri a gazdasági jóléti elemzés módszerét
- 4. ismeri néhány alapvető piaci forma estében az árazási stratégiákat;
- 5. ismer néhány jellegzetes mikroökonómiai kérdést a piackudarcok témaköréből (kontraszelekció, jelzés, erkölcsi kockázat, környezetszennyezés, közjavak)
- 6. ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- 7. ismeri a pénzgazdaságok Keynes által kiemelt három fő törvényszerűségét (multiplikátor hatás, megta-karítási paradoxon, kényszerű munkanélküliség)
- 8. ismeri a piacgazdaság növekedési logikáját
- 9. ismeri a modern (hitel)pénz- és bankrendszer működési szabályait és viselkedési törvényszerűségeit
- 10. ismeri az alapvető pénzügyi döntési logikát
Képesség
- 1. Képes az uralkodó elmélet elemzési módszerének alkalmazására, mind a jóléti változások becslésére, mind az adók hatásának elemzésére, mind egyéb árazási kérdések megértésére
- 2. képes egyszerű vállalati gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás, költség-haszon elemzések) elvégzésére, beleértve a különböző hitelkonstrukciók értékelését (pl.: CHF hitel)
- 3. képes az alapvető piaci struktúrák azonosítására, a megfelelő adatok alapján a piac, illetve a vállalat helyzetének jellemzésére alkalmas vállalati és iparági szintű mutatók kiszámítására,
- 4. képes értelmezni a gazdaság egészében bekövetkező változásokat, különös tekintettel a pénzpolitikai és költségvetési politikai lépésekre
- 5. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- 6. képes megérteni és használni a közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- 7. képes értelmezni a sajtóban olvasott gazdasági eseményeket, folyamatokat.
Attitűd
- 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- 2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- 3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- 4. törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- 5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- 6. törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére, komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- 1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- 2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- 3. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- 4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcio-nális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz),
- 2. Pindyck, R. S.– Rubinfeld, D. L.: Microeconomics. Eighth Edition (Global Edition). Pearson, 2015.
- 3. Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- 4. L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
- 5. Hal. R Varian (2014), Intermediate Microeconomics with Calculus, WW Norton and Co. New York
- 6. Tóth-Bozó Brigitta, Bánhidi Zoltán (szerk.): Piaci játszmák - A játékelmélet és alkalmazásai a modern világ-ban, Akadémiai Kiadó Budapest, 2025. ISBN 978 963 664 121 4
- 7. Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el- other learning material (ex.: exercices for practice, sample tests) is available ont he webpa-ge under the subject code.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Plusz pont szerzési lehetőségek lehetnek a foglalkozásokon házi feladatok, csoportfeladatok megoldásával.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fele-lősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak ér-telmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, esettanulmá-nyokat, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) –
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés/learning unit assessment: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés/learning unit assessment: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- évközi eredmények beszámítása/during the semester assessment: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-89% |
Jó | 71-85% |
Közepes | 56-70% |
Elégséges | 40-55% |
Elégtelen | 0-39% |
Javítás és pótlás
1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanul-mányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figye-lembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 60 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 34 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Sorszám Előadások témái |
2. | 1. A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai |
3. | 2. Fogyasztó elmélete: árazás és jólét |
4. | 3. Viselkedési közgazdaságtan |
5. | 4. Vállalati viselkedés az alapvető piacszerkezetek esetén 1 |
6. | 5. Vállalati viselkedés az alapvető piacszerkezetek esetén 2 |
7. | 6. Árazási stratégiák |
8. | 7. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
9. | 8. Piaci kudarcok |
10. | 9. Pénz és pénzrendszer: aranypénztől a modern hitelpénzrendszerig |
11. | 10. Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája |
12. | 11. Egyszerűsített Keynesi modell: multiplikátor-hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség |
13. | 12. Néhány jelenségről a piacgazdaságban: hatékonyság, innováció, piaci koncentráció; túlkínálati gazdasági rendszer (Kornai), növekedési kényszer |
14. | 13. Gazdaságpolitika, nemzetközi gazdaságtan néhány kérdése |
15. | 14. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Tóth-Bozó Brigitta | egyetemi tanársegéd / assistant professor | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | egyetemi tanársegéd / assistant professor | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
Haragh Ágnes | egyetemi tanársegéd / assistant professor | haragh.agnes@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | egyetemi tanársegéd / assistant professor | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | egyetemi adjunktus / assistant professor | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.