I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kvalitatív kutatás módszerei és eszközei II.
Azonosító
BMEGT51XX27936-90
A tantárgy jellege
kontektórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek kvalitatív módszerek alkalmazására saját szakdolgozati kutatásukban. A kurzus támogatja a kutatási folyamat önálló megtervezését, az adatgyűjtés és -feldolgozás kivitelezését, valamint a kutatási eredmények értelmezését és szakmai bemutatását. Cél továbbá a kutatói gondolkodás fejlesztése, valamint az együttműködésen alapuló, egymást segítő tanulás ösztönzése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szakdolgozati szintű kvalitatív kutatás tervezésének és kivitelezésének lépéseit. Tisztában van a tartalomelemzés, a dokumentumelemzés és más kvalitatív módszerek módszertani hátterével. Megérti a tudástranszfer jelentőségét a kvalitatív kutatásban.
Képesség
  1. Képes kvalitatív módszereket adaptálni saját kutatási témájához. Képes önálló adatgyűjtésre és elemzésre a választott módszerek szerint. Képes mások kutatási eredményeinek elemzésére és azokra reflektálni.
Attitűd
  1. Nyitott a módszertani párbeszédre és a saját kutatás fejlesztésére mások visszajelzései alapján. Elkötelezett a minőségi, etikus és reflektív kutatás mellett. Értékeli a kutatás mint tanulási folyamat közösségi jellegét.
Önállóság és felelősség
  1. Képes felelősséggel tervezni és lebonyolítani saját kutatási projektjét. Felelősséget vállal a kutatásetikai normák betartásáért. Aktívan részt vesz mások munkájának elemzésében, támogatásában.

Oktatásmódszertan

A tantárgy a kvalitatív kutatási módszerek elméleti megalapozására építve az önálló hallgatói kutatásra helyezi a hangsúlyt. A hallgatók saját szakdolgozati témájukhoz kapcsolódó kvalitatív elemzéseket végeznek (pl. dokumentumelemzés, tartalomelemzés, interjúrészletek értelmezése), amelyeket közösen értelmeznek, elemznek és reflektálnak rá. A közös munka során megvalósul a tudástranszfer: a hallgatók egymás kutatási tapasztalataiból és értelmezéseiből is tanulnak.

Tanulástámogató anyagok

  • Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana, Kaposvári Egyetem, Kaposvár
  • https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Falus Iván (2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
  • https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
  • Csíkos Csaba (2020): A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
  • Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
  • https://www.scribd.com/doc/272468152/Majoros-Pal-A-kutatasmodszertan-alapjai
  • Hornyacsek Júlia (2014): A tudományos kutatás elmélete és módszertana. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest,
  • https://hhk.uni-nke.hu/document/hhk-uni-nke-hu/Teljes%20sz%C3%B6veg!.pdf
  • Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
  • https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf
  • Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
  • http://www.agr.unideb.hu/~baloghp/Books/A%20tarsadalomtudomanyi%20kutatas%20-%20Earl%20Babbie_556.pdf
  • Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • https://aleph.omikk.bme.hu/F/?func=find-b&request=000588476&find_code=SYS&adjacent=N&x=27&y=11&filter_code_1=WLN&filter_request_1=&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3=
  • Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
  • https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/3424/kutatas_modszertan_gyakorlati_jegyzet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári egyetem, Jegyzet
  • https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
  • https://docplayer.hu/19080427-Kommunikacio-felsofokon.html
  • Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
  • Elektronikus adatbázisok:
  • Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
  • Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
  • Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
  • Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
  • Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
  • Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
  • MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
  • MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
  • Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu
  • Google tudós: https://scholar.google.hu/schhp?hl=hu
  • MTMT Magyar Tudományos Művek Tára: https://www.mtmt.hu/

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákról való 30 %-ot meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje (a TVSZ 105. § 4. alapján) nem szerezhető meg. • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 60

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-80
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórákon 8
felkészülés a vizsgára 82
Folyamatos Önreflexió készítése 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Szakdolgozati szintű kvalitatív kutatás tervezése Tartalomelemzés elmélete és alkalmazása Dokumentumelemzés módszertana További kvalitatív módszerek és azok kutatási beágyazása Etikai szempontok és kutatási dokumentáció Tudástranszfer és tapasztalatmegosztás a hallgatói kutatásban

Előadások témái
1. Szakdolgozati szintű kvalitatív kutatás tervezése és strukturálása
2. – A kutatási probléma pontosítása, a fókusz kialakítása, a kutatási kérdés és a módszertani választás összehangolása.
3. Tartalomelemzés alapelvei, folyamata és alkalmazása szakdolgozati anyagokra
4. – Kódrendszer és kategóriák kidolgozása interjúkból, tanulói szövegekből, médiatartalmakból stb.
5. Dokumentumelemzés a neveléstudományi kutatás kontextusában
6. – Intézményi dokumentumok, szabályzatok, tantervek, archív anyagok vizsgálata a szakdolgozati téma szempontjából.
7. Kiegészítő kvalitatív módszerek beépítése a szakdolgozatba
8. – Megfigyelés, terepjegyzetek, reflexív naplók – hogyan gazdagíthatják ezek az önálló kutatást?
9. Etikai kérdések és a kutatási folyamat dokumentálása
10. – Részvételi engedély, adatvédelem, kutatói transzparencia – mit jelent mindez a hallgató saját gyakorlatában?
11. Tudástranszfer és tapasztalatmegosztás: egymástól tanulni
12. – A saját kutatás bemutatása, társak visszajelzései, közös értelmezés – hogyan tanulhatunk mások megoldásaiból?

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.