Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek kvalitatív módszerek alkalmazására saját szakdolgozati kutatásukban. A kurzus támogatja a kutatási folyamat önálló megtervezését, az adatgyűjtés és -feldolgozás kivitelezését, valamint a kutatási eredmények értelmezését és szakmai bemutatását. Cél továbbá a kutatói gondolkodás fejlesztése, valamint az együttműködésen alapuló, egymást segítő tanulás ösztönzése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szakdolgozati szintű kvalitatív kutatás tervezésének és kivitelezésének lépéseit. Tisztában van a tartalomelemzés, a dokumentumelemzés és más kvalitatív módszerek módszertani hátterével. Megérti a tudástranszfer jelentőségét a kvalitatív kutatásban.
Képesség
- Képes kvalitatív módszereket adaptálni saját kutatási témájához. Képes önálló adatgyűjtésre és elemzésre a választott módszerek szerint. Képes mások kutatási eredményeinek elemzésére és azokra reflektálni.
Attitűd
- Nyitott a módszertani párbeszédre és a saját kutatás fejlesztésére mások visszajelzései alapján. Elkötelezett a minőségi, etikus és reflektív kutatás mellett. Értékeli a kutatás mint tanulási folyamat közösségi jellegét.
Önállóság és felelősség
- Képes felelősséggel tervezni és lebonyolítani saját kutatási projektjét. Felelősséget vállal a kutatásetikai normák betartásáért. Aktívan részt vesz mások munkájának elemzésében, támogatásában.
Oktatásmódszertan
A tantárgy a kvalitatív kutatási módszerek elméleti megalapozására építve az önálló hallgatói kutatásra helyezi a hangsúlyt. A hallgatók saját szakdolgozati témájukhoz kapcsolódó kvalitatív elemzéseket végeznek (pl. dokumentumelemzés, tartalomelemzés, interjúrészletek értelmezése), amelyeket közösen értelmeznek, elemznek és reflektálnak rá. A közös munka során megvalósul a tudástranszfer: a hallgatók egymás kutatási tapasztalataiból és értelmezéseiből is tanulnak.
Tanulástámogató anyagok
- Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana, Kaposvári Egyetem, Kaposvár
- https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
- Falus Iván (2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
- Csíkos Csaba (2020): A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
- Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
- https://www.scribd.com/doc/272468152/Majoros-Pal-A-kutatasmodszertan-alapjai
- Hornyacsek Júlia (2014): A tudományos kutatás elmélete és módszertana. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest,
- https://hhk.uni-nke.hu/document/hhk-uni-nke-hu/Teljes%20sz%C3%B6veg!.pdf
- Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
- https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf
- Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
- http://www.agr.unideb.hu/~baloghp/Books/A%20tarsadalomtudomanyi%20kutatas%20-%20Earl%20Babbie_556.pdf
- Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- https://aleph.omikk.bme.hu/F/?func=find-b&request=000588476&find_code=SYS&adjacent=N&x=27&y=11&filter_code_1=WLN&filter_request_1=&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3=
- Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
- https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/3424/kutatas_modszertan_gyakorlati_jegyzet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári egyetem, Jegyzet
- https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
- Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
- https://docplayer.hu/19080427-Kommunikacio-felsofokon.html
- Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
- Elektronikus adatbázisok:
- Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
- Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
- Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
- Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
- Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
- Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
- MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
- MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
- Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu
- Google tudós: https://scholar.google.hu/schhp?hl=hu
- MTMT Magyar Tudományos Művek Tára: https://www.mtmt.hu/
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákról való 30 %-ot meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje (a TVSZ 105. § 4. alapján) nem szerezhető meg. • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 60
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Szakdolgozati szintű kvalitatív kutatás tervezése Tartalomelemzés elmélete és alkalmazása Dokumentumelemzés módszertana További kvalitatív módszerek és azok kutatási beágyazása Etikai szempontok és kutatási dokumentáció Tudástranszfer és tapasztalatmegosztás a hallgatói kutatásban
Előadások témái | |
---|---|
1. | Szakdolgozati szintű kvalitatív kutatás tervezése és strukturálása |
2. | – A kutatási probléma pontosítása, a fókusz kialakítása, a kutatási kérdés és a módszertani választás összehangolása. |
3. | Tartalomelemzés alapelvei, folyamata és alkalmazása szakdolgozati anyagokra |
4. | – Kódrendszer és kategóriák kidolgozása interjúkból, tanulói szövegekből, médiatartalmakból stb. |
5. | Dokumentumelemzés a neveléstudományi kutatás kontextusában |
6. | – Intézményi dokumentumok, szabályzatok, tantervek, archív anyagok vizsgálata a szakdolgozati téma szempontjából. |
7. | Kiegészítő kvalitatív módszerek beépítése a szakdolgozatba |
8. | – Megfigyelés, terepjegyzetek, reflexív naplók – hogyan gazdagíthatják ezek az önálló kutatást? |
9. | Etikai kérdések és a kutatási folyamat dokumentálása |
10. | – Részvételi engedély, adatvédelem, kutatói transzparencia – mit jelent mindez a hallgató saját gyakorlatában? |
11. | Tudástranszfer és tapasztalatmegosztás: egymástól tanulni |
12. | – A saját kutatás bemutatása, társak visszajelzései, közös értelmezés – hogyan tanulhatunk mások megoldásaiból? |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.