I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pedagógiai mérések tervezése és szervezése
Azonosító
BMEGT51XX72466-36
A tantárgy jellege
kontektórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja olyan tudományosan megalapozott ismeretek nyújtása, amelyek feltárják a tudáskoncepciók és a tudásfelfogás változásait, a tudásalapú társadalom jellemzőit, valamint a pedagógiai tervezés és értékelés alapfogalmainak rendszerét. A hallgatók megismerkednek a pedagógiai értékelés forrásaival, szintjeivel, funkcióival, formáival, módszereivel, eszközeivel és követelményeivel. További cél a szakmai reflexió tudatos, célorientált és strukturált formájának fejlesztése, amely összekapcsolja az elméletet és a gyakorlatot, a tanulással kapcsolatos gondolkodást pedig a változás és fejlődés szolgálatába állítja.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a pedagógiai mérések típusait, céljait, és alapvető módszertanát. Rendelkezik elméleti ismeretekkel a mérési eszközök fejlesztésének, az adatgyűjtés és kiértékelés tervezésének lépéseiről. Átlátja a mérési folyamat szervezésének intézményi kereteit és jogszabályi hátterét.
Képesség
  1. Képes pedagógiai mérési folyamatot tervezni, mérőeszközt fejleszteni és az adatgyűjtéshez szükséges feltételeket megszervezni. Képes az adatok elemzésének előkészítésére, valamint a mérések lebonyolítására különböző oktatási környezetekben.
Attitűd
  1. Elkötelezett a megbízható és érvényes pedagógiai mérések iránt. Nyitott a mérési tapasztalatok elemzésére és az eredmények visszacsatolására. Felelősségteljesen vesz részt a mérési folyamatok szervezésében és lebonyolításában.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Papp Istvánné Nagy Annamária (2019): Pedagógiai mérés, értékelés - szakirodalom ajánló. OKTATÁSI HIVATAL Salgótarjáni Pedagógiai Oktatási Központ. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Salgotarjan/2019_STPOK_01SZF.pdf
  • Farkas Éva (2018): Mérés-értékelés kézikönyv tanulási eredmények mérése és értékelése a szakképzési mobilitási gyakorlatokban. Tempus Közalapítvány, Budapest. https://tka.hu/docs/palyazatok/ecvet_meres_ertekeles_kezikonyv_web.pdf
  • Károly Krisztina és Homonnay Zoltán (2017): Mérési és értékelési módszerek az oktatásban és a pedagógusképzésben. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2017/07/Diszciplinak_5_READER.pdf
  • Gaál Gabriella (2015): Tervezés és értékelés. Eszterházy Károly Főiskola, Eger. http://p2014-25.palyazat.ektf.hu/public/uploads/2-tervezes-es-ertekeles-gaal-gabriella-isbn_565d551b6996a.pdf
  • Bredács Alice (2015): Hagyományos és IKT-vel támogatott mérés-értékelés a szakképzésben. BME Tanárképző Központ. https://art.pte.hu/sites/art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zmi/a_hagyomanyos_es_az_ikt-vel_tamogatott_meres_es_ertekeles_a_szakkepzesben.pdf
  • Kovács Gabriella Krisztina (2015): útikönyv a tanulási eredményeken alapuló mérés, értékelés és disszemináció tervezéséhez. Tempus Közalapítvány, Budapest https://erasmusplusz.hu/utikonyv_a_tanulasi_eredmenyeken_alapulo_2020.pdf

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórák legalább 70 %-án való részvétel (a TVSZ 105. § 3. alapján) kötelező. • A tematikus dolgozat beadása • A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás : 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga : 60

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-80
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórákon 8
felkészülés a vizsgára 82
Folyamatos Önreflexió készítése 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Tanulási eredmények tervezése mint a mérési folyamat kiindulópontja. Mérési és értékelési módszerek kiválasztása és alkalmazása. A mérési eszközök fejlesztése, illesztése és alkalmazása a gyakorlatban. A mérési folyamat szervezése és lebonyolítása intézményi környezetben. Az eredmények értelmezése, visszacsatolása és disszeminációja.

Előadások témái
1. 1. Tanulási eredmények szerepe a pedagógiai mérések tervezésében
2. Az előadás bemutatja, hogyan lehet a tanulási célokat világosan és mérhető módon megfogalmazni, és hogyan válik ezek meghatározása a mérési és értékelési folyamat alapjává.
3. 2. Mérési és értékelési módszerek: elmélet és alkalmazás
4. A hallgatók már megismerve a kvalitatív és kvantitatív módszerek közötti különbséget, a tesztek típusait, valamint az érvényesség és megbízhatóság fogalmait a gyakorlatban.
5. 3. Mérőeszközök fejlesztése és az adatgyűjtés megtervezése
6. Az előadás kitér a kérdőívek, megfigyelési sablonok és tesztek létrehozásának lépéseire, valamint arra, hogyan készülhet elő a strukturált adatgyűjtés.
7. 4. A mérési folyamat lebonyolítása oktatási intézményben
8. Az órán a mérés szervezési kérdései kerülnek fókuszba: hogyan biztosítható a mérések zökkenőmentes lebonyolítása, a részvétel, valamint az adatok kezelése és tárolása.
9. 5. Eredmények feldolgozása, értelmezése és disszeminációja
10. A záró téma a kiértékelésről szól: miként értelmezzük a kapott adatokat statisztikai, pedagógiai és intézményi szinten, és hogyan lehet azokat megosztani szakmai közösségekben, publikációkban vagy fejlesztési javaslatokban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.