I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Minőségbiztosítás az iskolában
Azonosító
BMEGT51XX87366-62
A tantárgy jellege
kontektórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót az oktatási intézmények minőségbiztosítási rendszerével, ennek szükségességével és fontosságával. Megismerik a hazai és nemzetközi összehasonlítást lehetővé tevő rendszereket, a hazai minőségirányitás irányait, módszereit és szereplőit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri az oktatási és nevelési intézmények minőségbiztosítási rendszerének alapvető céljait, szerepét és szükségességét. Áttekintéssel rendelkezik a köznevelés és a szakképzés minőségbiztosításáért felelős szereplőiről, valamint a hazai és nemzetközi rendszerek működéséről. Ismeri a köznevelés és a szakképzés területén alkalmazott minőségirányítási eljárásokat, módszereket, valamint a standardizált mérések jelentőségét.
Képesség
  1. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákon való 100 %-os részvétellel • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Attitűd
  1. Nyitott a minőségbiztosítás szerepének értelmezésére az oktatás fejlesztésében. Elkötelezett a transzparens és fejlesztésorientált értékelési kultúra mellett. Tiszteletben tartja az oktatási rendszerek szereplőinek együttműködését és felelősségvállalását a minőség javítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Szüdi János (2009): Minőségbiztosítás a közoktatásban. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/minosegbiztositas
  • Bardócz-Tódor András (2009): Minőségbiztosítási szabványok az oktatásban. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/minosegbiztositasi
  • Halász Gábor (1999): Minőség és minőségbiztosítás a közoktatásban: oktatáspolitikai megfontolások. ELTE In: Educatio 1999/3 pp. 488-499. https://halaszg.elte.hu/download/Minoseg%20-%20EDUCATIO.htm
  • https://epa.oszk.hu/01500/01551/00086/pdf/EPA01551_educatio_1999_3_488-499.pdf
  • Miklósi Márta és Vámosi Tamás (2009): Minőségügyi rendszerek és alkalmazásuk az oktatásban. In: Tudásmenedzsment 10. évf. 2. sz. pp. 76-83. https://epa.oszk.hu/02700/02750/00023/pdf/EPA02750_tudasmenedzsment_2009_02_076-083.pdf
  • Majorosi Anna és Peres Anna (2022): Az oktatási minőség új hulláma - the hungarian educational system as reflected in quality assurance. In: Acta Periodica 2022/XXV. pp. 43-53. https://www.edutus.hu/wp-content/uploads/2022/11/oktatasi-minoseg.pdf
  • EU European Education Area (2022): Minőségbiztosítás - Miért fontos a minőségbiztosítás az iskolai oktatásban? https://education.ec.europa.eu/hu/education-levels/school-education/quality-assurance
  • EU Eurydice (2025): Minőségbiztosítás - Minőségbiztosítás a kisgyermekkori nevelésben és a köznevelésben https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/eurypedia/hungary/minosegbiztositas-kisgyermekkori-nevelesben-es-koznevelesben
  • OH Oktatási Hivatal (2021): Intézményellenőrzés, minőségbiztosítás a közoktatási intézményekben - a britek így csinálják. https://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop318_minosegfejl/projekthirek/tamop318_brit_pelda/
  • Setényi János (1996): Dokumentum – Fehér Könyv az oktatásról. In: Educatio 1996/4. pp. 687-712. https://epa.oszk.hu/01500/01551/00079/pdf/EPA01551_educatio_1996_4_687-712.pdf

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórák legalább 70 %-án való részvétel (a TVSZ 105. § 3. alapján) kötelező. • A tematikus dolgozat beadása • A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás : 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 60

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-80
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórákon 8
felkészülés a vizsgára 82
Folyamatos Önreflexió készítése 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A minőségbiztosítás szükségessége és szerepe az oktatási és nevelési intézmények rendszerében Minőségbiztosításért felelős szereplők a köznevelésben és a szakképzésben Minőségbiztosítás irányai és módszerei a köznevelésben és a szakképzésben

Előadások témái
1. A minőségbiztosításért felelős szereplők
2. A köznevelésben: Oktatási Hivatal / A fenntartó
3. A szakképzésben: Ágazati szint / Ágazati Készségtanácsok / Szakképzési Pályakövetési Rendszer
4. A minőségbiztosítás szükségessége és szerepe az oktatási és nevelési intézmények rendszerében
5. A minőségbiztosítás irányai és módszerei
6. A köznevelésben: Pedagógiai program / Intézményvezetői (intézményi belső) pedagógiai-szakmai ellenőrzés / Országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) / A pedagógusok minősítő értékelése / A szakértői munka minőségbiztosítása / A tanulói teljesítmények standardizált mérései
7. A szakképzésben: Intézményi szint

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.