Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót az oktatási intézmények minőségbiztosítási rendszerével, ennek szükségességével és fontosságával. Megismerik a hazai és nemzetközi összehasonlítást lehetővé tevő rendszereket, a hazai minőségirányitás irányait, módszereit és szereplőit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri az oktatási és nevelési intézmények minőségbiztosítási rendszerének alapvető céljait, szerepét és szükségességét. Áttekintéssel rendelkezik a köznevelés és a szakképzés minőségbiztosításáért felelős szereplőiről, valamint a hazai és nemzetközi rendszerek működéséről. Ismeri a köznevelés és a szakképzés területén alkalmazott minőségirányítási eljárásokat, módszereket, valamint a standardizált mérések jelentőségét.
Képesség
- Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákon való 100 %-os részvétellel • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Attitűd
- Nyitott a minőségbiztosítás szerepének értelmezésére az oktatás fejlesztésében. Elkötelezett a transzparens és fejlesztésorientált értékelési kultúra mellett. Tiszteletben tartja az oktatási rendszerek szereplőinek együttműködését és felelősségvállalását a minőség javítása érdekében.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Szüdi János (2009): Minőségbiztosítás a közoktatásban. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/minosegbiztositas
- Bardócz-Tódor András (2009): Minőségbiztosítási szabványok az oktatásban. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/minosegbiztositasi
- Halász Gábor (1999): Minőség és minőségbiztosítás a közoktatásban: oktatáspolitikai megfontolások. ELTE In: Educatio 1999/3 pp. 488-499. https://halaszg.elte.hu/download/Minoseg%20-%20EDUCATIO.htm
- https://epa.oszk.hu/01500/01551/00086/pdf/EPA01551_educatio_1999_3_488-499.pdf
- Miklósi Márta és Vámosi Tamás (2009): Minőségügyi rendszerek és alkalmazásuk az oktatásban. In: Tudásmenedzsment 10. évf. 2. sz. pp. 76-83. https://epa.oszk.hu/02700/02750/00023/pdf/EPA02750_tudasmenedzsment_2009_02_076-083.pdf
- Majorosi Anna és Peres Anna (2022): Az oktatási minőség új hulláma - the hungarian educational system as reflected in quality assurance. In: Acta Periodica 2022/XXV. pp. 43-53. https://www.edutus.hu/wp-content/uploads/2022/11/oktatasi-minoseg.pdf
- EU European Education Area (2022): Minőségbiztosítás - Miért fontos a minőségbiztosítás az iskolai oktatásban? https://education.ec.europa.eu/hu/education-levels/school-education/quality-assurance
- EU Eurydice (2025): Minőségbiztosítás - Minőségbiztosítás a kisgyermekkori nevelésben és a köznevelésben https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/eurypedia/hungary/minosegbiztositas-kisgyermekkori-nevelesben-es-koznevelesben
- OH Oktatási Hivatal (2021): Intézményellenőrzés, minőségbiztosítás a közoktatási intézményekben - a britek így csinálják. https://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop318_minosegfejl/projekthirek/tamop318_brit_pelda/
- Setényi János (1996): Dokumentum – Fehér Könyv az oktatásról. In: Educatio 1996/4. pp. 687-712. https://epa.oszk.hu/01500/01551/00079/pdf/EPA01551_educatio_1996_4_687-712.pdf
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórák legalább 70 %-án való részvétel (a TVSZ 105. § 3. alapján) kötelező. • A tematikus dolgozat beadása • A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás : 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 60
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A minőségbiztosítás szükségessége és szerepe az oktatási és nevelési intézmények rendszerében Minőségbiztosításért felelős szereplők a köznevelésben és a szakképzésben Minőségbiztosítás irányai és módszerei a köznevelésben és a szakképzésben
Előadások témái | |
---|---|
1. | A minőségbiztosításért felelős szereplők |
2. | A köznevelésben: Oktatási Hivatal / A fenntartó |
3. | A szakképzésben: Ágazati szint / Ágazati Készségtanácsok / Szakképzési Pályakövetési Rendszer |
4. | A minőségbiztosítás szükségessége és szerepe az oktatási és nevelési intézmények rendszerében |
5. | A minőségbiztosítás irányai és módszerei |
6. | A köznevelésben: Pedagógiai program / Intézményvezetői (intézményi belső) pedagógiai-szakmai ellenőrzés / Országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) / A pedagógusok minősítő értékelése / A szakértői munka minőségbiztosítása / A tanulói teljesítmények standardizált mérései |
7. | A szakképzésben: Intézményi szint |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.