I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kritikai gondolkodás a fenntarthatóság érdekében
Azonosító
BMEGT51XX05882-55
A tantárgy jellege
gyakorlat
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató értse, a dezinformáció, reklám, tudományos álhír, tévedés jelentőségeit a fenntarthatóságra ható veszélyeiknek tükrében. Képes legyen a tudományos cikkek és a tudományosnak ható írások közötti megkülönböztetésre, azok megállapításainak tudományos erejű megerősítésére, vagy cáfolatára. Legyen képes a megfelelő érveléstechnikára, értse és tudja alkalmazni a vita szabályait, felismerje és helyén tudja kezelni a vitában a vita szabályait megszegő, figyelmen kívül hagyó partnereket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a racionális vita szabályaival, az érvelések szerkezetével, az ok-okozati összefüggések működésével.
  2. Ismeri a vita és a következtetések hibáit.
  3. Tisztában van a leggyakoribb, fenntarthatóságot, egészséget, tudományos világot érintő tévhitekkel, hiedelmekkel.
  4. Tiszában van az álhírek működésével, az emberi psziché azon aspektusaival és azok működésével, melyekre ezek hatnak.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatóság szempontjából releváns tudományos eredmények értelmezésére, magyarázatára, azokra képes érdemben reflektálni, képes azokat szervesen beépíteni előzetes ismeret-rendszerébe, még akkor is, ha ez előzetes ismeret-rendszerével, meggyőződésével ellentétes.
  2. Képes az áltudományos állítások cáfolatára. Kritikusan értékeli a megállapítások, források, modellek és elméletek jelentőségét és megbízhatóságát.
  3. Képes kognitív disszonancia esetén az hatékonyan feloldani, képes ebben másokat segíteni.
  4. Képes a konstruktív vita elméleti elemeinek gyakorlatban való lkalmazására.
Attitűd
  1. Viták, konfliktushelyezetek során törekszik az objektivitásra.
  2. Erőfeszítéseket tesz, hogy megértse mások álláspontját, segít, hogy mások is megértsék azt, amit ő képvisel.
  3. Igényli a magas szintű, naprakész információk megszerzését, értelmezését, értékelését, átadását.
  4. Igényli környezetének fejlődését, fejlesztését.
Önállóság és felelősség
  1. Betartja az etikus, előítélet mentes értékelés, döntéshozatal elvét.
  2. Betartja a kuturált, etikus vita és konfliktuskezelés szabályait.
  3. Ismereteit, beállítódását nem kényszeríti rá másokra.

Oktatásmódszertan

Frontális előadás, illetve a téma gyakorlati, tréning formában való feldolgozása. Gyakorlat: önálló kutatói munkát és tanári hozott anyagok feldolgozását követő kooperatív feldolgozás, vita indukálás. Önálló hallgatói tevékenység: Tudományos, tudományosság látszatát keltő ismeretek keresése, ütköztetése, előbbi igazolása, utóbbi cáfolata. Tévhitek, berögzött, tudományosan nem megalapozott nézetek, tevékenységek keresése, azok bemutatása, cáfolata, veszélyeinek feltérképezése.

Tanulástámogató anyagok

  • Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége (2007) Typotex Kiadó
  • Lente Gábor, Gunda Tamás, Csupor Dezső, Kovács Lajos: Száz kémiai mítosz Tévhitek, félreértések, magyarázatok (2017)
  • Akadémiai Kiadó
  • Nada J. Alsaleh: Teaching Critical Thinking Skills: Literature Review (2020)
  • https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1239945.pdf
  • Lauren Weisberg: Critical Online Information Evaluation (COIE): A comprehensive model for curriculum and assessment
  • design (2023)
  • https://www.researchgate.net/publication/370170131_Critical_Online_Information_Evaluation_COIE_A_comprehensive_model_for_curriculum_l 5.
  • https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&l 6.
  • https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&l 7.
  • https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • órai aktív részvétel: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A tanórákon való aktív részvétel, a házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
76-86
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 66
egyéb felkészülés 76

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A kritikai gondolkodás elméletei, teóriái. A racionális vita szabályai, az érvelések szerkezete, az ok-okozatiösszefüggések típusai és az oksági összefüggésre valókövetkeztetések hibái. Hogyan csap be minket az agyunk? Az optikai illúzióktól a megerősítési torzításig. Hogyan olvassuk a tudományos kutatásokról szóló híreket? Hírek, reklámok, az Internet szerepe az egyéni döntések meghozatalában, az álhírek, cikkek validitásának ellenőrzése, áltudomány, csúsztatások a reklámokban, egészség-környezeti tévhitek. Hallgatói gyakorlatok, bemutatók, viták.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.