Célkitűzések
A Zöld Föld oktatási program struktúrájának, tananyagtartalmának és szakmódszertanának a megismerése. A fenntarthatóságra nevelés innovatív módszertani megoldásainak elsajátítása a Zöld Föld oktatási program taneszközei (kerettanterv, tk., mf., tanári kézikönyv) által. A Zöld Föld oktatási program iskolai implementációjának feltárása és megismerése helyszíni gyakorlatokon keresztül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fenntarthatóság oktatását támogató Zöld Föld program pedagógiai koncepcióját.
- 2. Tisztában van a Zöld Föld program alapelveivel és tartalmával.
- 3. Tisztában van a fenntarthatóság oktatását segítő, a Zöld Föld oktatási programra jellemző tanulási-tanítási
- folyamatokkal, tanulói tevékenységekkel, módszerekkel és eszközökkel.
- 4. Ismeri a Zöld Föld program bevezetésének és alkalmazásának gyakorlatát.
Képesség
- 1. A mindennapi pedagógiai gyakorlatában alkalmazza a Zöld Föld oktatási program alapelveit.
- 2. Alkalmazza saját szakterületén, illetve intézményében a Zöld Föld oktatási program fenntarthatóságra nevelés
- didaktikai lehetőségeit.
Attitűd
- Elkötelezett a fenntarthatóság tanítási és tanulási folyamatba beépítésében.
- Elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett.
- Figyel saját és mások környezettel kapcsolatos, környezeti problémákra reflektáló érzéseire.
Önállóság és felelősség
- Elkötelezett az egyéni és intézményi szintű tudásmegosztás és disszemináció mellett.
- Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatba történő beépítéséért.
Oktatásmódszertan
Frontális előadás, amely során a hallgatók megismerik a Zöld Föld oktatási program elemeit. A Zöld Föld oktatási programhoz kapcsolódó önálló egyéni/kis csoportos feladatok megoldása. Terepgyakorlaton való részvétel egy erre a célra kijelölt ökoiskolában. Önálló hallgatói tevékenység: - egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósítása és ehhez kapcsolódó reflektálás; - prezentáció – saját gyakorlati tapasztalatok ismertetése.
Tanulástámogató anyagok
- Nemzeti alaptanterv 2020 – általános bevezető rész
- Fenntarthatóság 9. (10.) – kerettanterv
- Fenntarthatóság 11–12. – kerettanterv
- Zöld Föld 9. (10.) – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv
- Zöld Föld 11–12. – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A Zöld Föld oktatási program felépítésének, elemeinek és jellemzőinek az ismerete. A Zöld Föld oktatási program implementációs lehetőségeinek feltérképezése saját intézményre vonatkozóan. A Zöld Föld oktatási program életkori sajátosságoknak megfelelő feladatmegoldásai, a terepgyakorlatokon való aktív részvétel. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósításának, reflexióinak prezentálása. A félév végén a vizsgaidőszakban a hallgatók vizsgán adhatnak számot a tudásukról. A hallgatók a félév során 3 leadandó feladatot írhatnak. Azok eredménye beszámítható a vizsgaeredménybe (50%). Amennyiben az összpontszám eléri az 55%-t, a hallgató megajánlott jegyet is kaphat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 15
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 50
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatra felkészülés | 100 |
egyéb felkészülés | 42 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1 A fenntarthatóság oktatásának támogatása a hazai tantervi szabályozásban (Nat 2020) 2 Bevezetés a Zöld Föld oktatási programba: 3 – az oktatási program koncepciója 4 – a fenntarthatósági kerettantervek 5 – az oktatási program iskolai implementációjának lehetőségei 6 A Zöld Föld oktatási program szakmódszertana: 7 – a Zöld Föld taneszközök 8 – az oktatási program tartalmi jellemzői 9 – korszerű pedagógiai módszerek a fenntarthatóság oktatásában 10 A Zöld Föld oktatási program alkalmazásának terepgyakorlati kérdései 11 A fenntarthatóság oktatásásának oktatásszervezési, intézményi kérdései 12 A Zöld Föld oktatási program projektfeladatai
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.