I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Green Earth Educational Program
ID (subject code)
BMEGT51XX59496-60
Type of subject
lecture
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Szandi-Varga Péter
Position
assistant professor
Contact details
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580466/11/2025registration number. Valid from: 2025.06.25.

Objectives

Understanding the structure, curriculum content, and professional methodology of the Green Earth Educational Program. Acquiring innovative methodological approaches to sustainability education through the teaching tools of the Green Earth Program (framework curriculum, textbook, workbook, teacher’s manual). Exploring and learning about the implementation of the Green Earth Program in schools through on-site practical training.

Academic results

Knowledge
  1. Understands the pedagogical concept of the Green Earth Program that supports sustainability education.
  2. Is familiar with the core principles and content of the Green Earth Program.
  3. Is aware of the teaching and learning processes, student activities, methods, and tools characteristic of the Green Earth Educational Program that support sustainability education.
Skills
  1. Applies the core principles of the Green Earth Educational Program in everyday pedagogical practice.
  2. Applies the didactic possibilities of sustainability education offered by the Green Earth Educational Program within their own field or institution.
Attitude
  1. Is committed to integrating sustainability into the teaching and learning process.
  2. Is committed to the system-level implementation of the principle of sustainability.
  3. Pays attention to their own and others’ emotions reflecting on environmental issues.
Independence and responsibility
  1. Is committed to knowledge sharing and dissemination at both individual and institutional levels.
  2. Takes responsibility for integrating the concept of sustainability into the teaching and learning process.

Teaching methodology

Frontal lecture introducing students to the components of the Green Earth Educational Program. Completion of individual or small group tasks related to the program. Participation in field practice at an eco-school designated for this purpose. Independent student activities include: Implementation of a freely chosen project-based task and reflection on the experience; Presentation of personal practical experiences.

Materials supporting learning

  • Nemzeti alaptanterv 2020 – általános bevezető rész
  • Fenntarthatóság 9. (10.) – kerettanterv
  • Fenntarthatóság 11–12. – kerettanterv
  • Zöld Föld 9. (10.) – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv
  • Zöld Föld 11–12. – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A Zöld Föld oktatási program felépítésének, elemeinek és jellemzőinek az ismerete. A Zöld Föld oktatási program implementációs lehetőségeinek feltérképezése saját intézményre vonatkozóan. A Zöld Föld oktatási program életkori sajátosságoknak megfelelő feladatmegoldásai, a terepgyakorlatokon való aktív részvétel. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósításának, reflexióinak prezentálása. A félév végén a vizsgaidőszakban a hallgatók vizsgán adhatnak számot a tudásukról. A hallgatók a félév során 3 leadandó feladatot írhatnak. Azok eredménye beszámítható a vizsgaeredménybe (50%). Amennyiben az összpontszám eléri az 55%-t, a hallgató megajánlott jegyet is kaphat.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 15
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 25

Percentage of exam elements within the rating

  • Szóbeli vizsga: 50

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 50

Retake and late completion

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 100
egyéb felkészülés 42

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.

Topics covered during the term

1 A fenntarthatóság oktatásának támogatása a hazai tantervi szabályozásban (Nat 2020) 2 Bevezetés a Zöld Föld oktatási programba: 3 – az oktatási program koncepciója 4 – a fenntarthatósági kerettantervek 5 – az oktatási program iskolai implementációjának lehetőségei 6 A Zöld Föld oktatási program szakmódszertana: 7 – a Zöld Föld taneszközök 8 – az oktatási program tartalmi jellemzői 9 – korszerű pedagógiai módszerek a fenntarthatóság oktatásában 10 A Zöld Föld oktatási program alkalmazásának terepgyakorlati kérdései 11 A fenntarthatóság oktatásásának oktatásszervezési, intézményi kérdései 12 A Zöld Föld oktatási program projektfeladatai

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements