Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A hallgató ismereteket szerezzen a pedagógus jogairól, kötelezettségeiről, szerepeiről, munkatevékenységeiről, a nevelőtestületben betöltött szerepéről. Ismerje meg a hagyományos és a változáshoz igazodó pedagógus szerepeket, valamint a pedagógus kompetenciáinak és személyiségének szerepét az intézményi együttműködés rendszerében. Lássa át az intézményi feladatok megszervezését, ismerje a pedagógusok és az intézmény együttműködésének formáit. Ismereje meg a pedagósusok tevékenységét segítő új eljárásokat, módszereket, technikákat. Szerezzen jártasságot az oktatási folyamat tervezésében. Ismerje az osztályozás, értékelés jogszabályi és pedagógiai hátterét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a pedagógus szerepeket, munkatevékenységeit
- 2. Ismeri a pedagógiai folyamatok tervezését
- 3. Ismeri a pedagógusok és az intézmény együttműködési formáit
- 4. Ismeri az oktatási folyamat jogszabályi és pedagógiai hátterét
- 5. Ismeri a Pedagógus Etikai Kódexet
Képesség
- 1. Képes saját pedagógiai munkatevékenységét megszervezni az intézmény pedagógiai programja alapján
- 2. Képes a gyakorlatban új eljárásokat és technikákat elsajátítani
- 3. Képes a szakmai szabályai és a Pedagógus Etikai Kódex elvárásinak megfelelően együttműködni a kollégáival, az intézmény partnereivel
Attitűd
- 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és a hallgatóval
- 2. Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szem-pontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
- 3 Nyitott lesz a tartalmi és módszertani változásokkal együtt járó pedagógusi szerepváltozásokra.
- 4. Nyitottabb, kezdeményezőbb lesz a pedagógiai innovációra.
- 5. Együttműködőbb lesz a tanár-diák, a tanár-tanár kapcsolatokban
Önállóság és felelősség
- Önnálló tanári idividualitás kialakítása
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása
Tanulástámogató anyagok
- Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szerveztében, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
- 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- Oktatási Hivatal honlapja
- Pedagógus Etikai Kódex
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: |
2. | 1. A pedagógus jogia és kötelezettségei, a pedagógus szerepei, munkatevékenységei: a nevelőtestület, a szakmai munkaközösség, egyéb munkakörök a köznevelési intézményekben |
3. | 2. A pedagógus szerepek : a pedagógus szerepek változásai, a hagyományos pedagógus-szerepkör, a változásokhoz igazodó pedagógusszerepek, pedagógus, mint alkotó szaktanár, pedagógus kompetenciák |
4. | 3 A pedagógus személyisége, szerepe a köznevelés-fejlesztés folyamatában : a pedagógus szervezeti szerepe, együttműködés, a pedagógus előmeneteli rendszer bevezetésének hatása a pedagógus szerepekre, a pedagógus etika |
5. | 4. Pedagógiai folyamattervezés: a tervezés követelménye, a pedagógiai munka szakaszai, a Nemzeti alaptanterv, kerettantervek, a pedagógiai, nevelési program, helyi tantervek , a tanév, tanítási év rendje, az éves munkaterv, a tanév szervezési feladatai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.