I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pedagógus a nevelési-oktatási intézmények szervezetében
Azonosító
BMEGT51XX73178-35
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A hallgató ismereteket szerezzen a pedagógus jogairól, kötelezettségeiről, szerepeiről, munkatevékenységeiről, a nevelőtestületben betöltött szerepéről. Ismerje meg a hagyományos és a változáshoz igazodó pedagógus szerepeket, valamint a pedagógus kompetenciáinak és személyiségének szerepét az intézményi együttműködés rendszerében. Lássa át az intézményi feladatok megszervezését, ismerje a pedagógusok és az intézmény együttműködésének formáit. Ismereje meg a pedagósusok tevékenységét segítő új eljárásokat, módszereket, technikákat. Szerezzen jártasságot az oktatási folyamat tervezésében. Ismerje az osztályozás, értékelés jogszabályi és pedagógiai hátterét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a pedagógus szerepeket, munkatevékenységeit
  2. 2. Ismeri a pedagógiai folyamatok tervezését
  3. 3. Ismeri a pedagógusok és az intézmény együttműködési formáit
  4. 4. Ismeri az oktatási folyamat jogszabályi és pedagógiai hátterét
  5. 5. Ismeri a Pedagógus Etikai Kódexet
Képesség
  1. 1. Képes saját pedagógiai munkatevékenységét megszervezni az intézmény pedagógiai programja alapján
  2. 2. Képes a gyakorlatban új eljárásokat és technikákat elsajátítani
  3. 3. Képes a szakmai szabályai és a Pedagógus Etikai Kódex elvárásinak megfelelően együttműködni a kollégáival, az intézmény partnereivel
Attitűd
  1. 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és a hallgatóval
  2. 2. Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szem-pontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
  3. 3 Nyitott lesz a tartalmi és módszertani változásokkal együtt járó pedagógusi szerepváltozásokra.
  4. 4. Nyitottabb, kezdeményezőbb lesz a pedagógiai innovációra.
  5. 5. Együttműködőbb lesz a tanár-diák, a tanár-tanár kapcsolatokban
Önállóság és felelősség
  1. Önnálló tanári idividualitás kialakítása

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szerveztében, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
  • 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • Oktatási Hivatal honlapja
  • Pedagógus Etikai Kódex

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 8
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
2. 1. A pedagógus jogia és kötelezettségei, a pedagógus szerepei, munkatevékenységei: a nevelőtestület, a szakmai munkaközösség, egyéb munkakörök a köznevelési intézményekben
3. 2. A pedagógus szerepek : a pedagógus szerepek változásai, a hagyományos pedagógus-szerepkör, a változásokhoz igazodó pedagógusszerepek, pedagógus, mint alkotó szaktanár, pedagógus kompetenciák
4. 3 A pedagógus személyisége, szerepe a köznevelés-fejlesztés folyamatában : a pedagógus szervezeti szerepe, együttműködés, a pedagógus előmeneteli rendszer bevezetésének hatása a pedagógus szerepekre, a pedagógus etika
5. 4. Pedagógiai folyamattervezés: a tervezés követelménye, a pedagógiai munka szakaszai, a Nemzeti alaptanterv, kerettantervek, a pedagógiai, nevelési program, helyi tantervek , a tanév, tanítási év rendje, az éves munkaterv, a tanév szervezési feladatai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.