Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató ismereteket szerezzen a magyar államszervezet rendszeréről, a magyar önkormányzati rendszerről, a kapcsolódó jogi alapfogalmakról. Ismerje a közigazgatási rendszer- különösen az oktatásigazgatás - különböző szintjein releváns feladat- és hatásköröket, ismerje meg a köznevelés rendszerének jogi szabályozását és a köznevelés területén felmerülő jogalkalmazói feladatokat. Ismerje az intézmények szakmai és működési autonómiáját biztosító alapdokumentumokat, a rájuk vonatkozó jogszabályi hátteret, valamint a tanügyigazgatási tevékenységet folytató személyeket és szervezeteket, azok jogköreit, illetve az ezzel kapcsolatos nyomtatványokat, ügyiratkezelési feladatokat. Kiemelt célja a tárgynak továbbá a magyarországi tan- és óvodakötelezettségről szóló ismeretek, az óvodai és tanulói jogviszonnyal összefüggő tanügyigazgatási vezetési feladatok, a tanulói jogoknak és kötelezettségeknek, valamint a személyes adatok kezelésének megismerése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a magyar államszervezet és önkormányzati rendszer alapvető működését, átlátja a köz- és oktatásigazgatás szervezeti és jogi kereteit
- 2. Tájékozott a köznevelés jogi szabályozásában és az intéz-ményvezetéshez kapcsolódó jogalkalmazói feladatokban
- 3. Ismeri a tanügyigazgatás alapdokumentumait, a hatályos jogszabályokat és az ezekhez kapcsolódó adminisztratív eljá-rásokat
- 4. Tisztában van a tanulói jogviszony, jogok és kötelezettségek, valamint a személyes adatok kezelése kapcsán releváns szabályozásokkal.
Képesség
- 1. Képes eligazodni a közigazgatási és tanügyigazgatási rendszerekben
- 2. Képes értelmezni és alkalmazni a vonatkozó jogszabályokat
- 3. Képes jogszerű döntéseket előkészíteni és végrehajtani a köznevelési intézményekben
- 4. képes tanügyigazgatási dokumentumokat kezelni, nyilván-tartásokat vezetni, és ügyiratkezelési feladatokat ellátni
- 5. Képes az intézmény autonómiáját tiszteletben tartva irányítani a szakmai és adminisztratív folyamatokat.
Attitűd
- 1. Elkötelezett a jogszerű, átlátható és etikus intézményvezetés mellett
- 2. Nyitott az oktatásigazgatási innovációkra és a szabályozási környezet változásaira,
- 3. Tiszteletben tartja a tanulók jogait és az intézményi szereplők felelősségét,
- 4. Együttműködésre törekszik az intézményi szabályzók elkészítésében és a jogi rendelkezések gyakorlati alkalmazása során
Önállóság és felelősség
- 1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében.
- 2. Munkája során, az adott kontextusban önállóan tudja alkalmazni a jogi alapismereteit
- 3 .Önálló, konstruktív javaslatok megfogalmazásával segíti az intézmény jogszerű működését
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása
Tanulástámogató anyagok
- dr. Puszter Bernadett: Közigazgatási vezetési ismeretek, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- Vereczkei Judit: Tanügyigazgatás, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- Magyarország Alaptörvénye
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 2011. évi CLXXXIX törvény Magyarország helyi önkormányzatairól
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- 134/2016. (VI.10.) Korm.rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról
- Oktatási Hivatal honlapja
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: |
2. | 1. Magyarország Alaptörvénye |
3. | 2. A közigazgatás fogalma, szerepe és rendszere: a közigazgatási szervek és azok működési elvei, a közigazgatás hierarchiája, a kormányzati és önkormányzati szintű közigazgatás |
4. | 3. A tanügyigazgatás alapjai és jogi környezete; a nevelési-oktatási intézmények jogállása, működtetése, működése; a tanügyigazgatás országos, regionális és helyi szintjei; a tanügyigazgatás ágazati sajátosságai |
5. | 4. A tanügyigazgatási tevékenységek és feladatok a köznevelési intézményekben; tan- és óvodakötelezettség, valamint a tanulókkal, gyermekekkel összefüggő tanügyigazgatási feladatok |
6. | 5. Döntéshozatali és jogorvoslati feladatok a tanügyigazgatás körében; ezzel kapcsolatos etika, jogi és szakmai kérdések a vezetői döntéshozatalban; jogszabályok és irányelvek a vezetői felelősség terén, a méltányosság a gyerek mindenek felett álló érdekeinek szolgálatában |
7. | 6. A nevelési-oktatási intézmények operatív vezetésének jogi kérdései, intézményvezetői feladatok és kihívások; a tanügy-igazgatás adminisztratív folyamatainak menedzselése |
8. | 7. A digitális átalakulás hatása a tanügyigazgatásra: központi digi-tális rendszerek (KIR, KRÉTA, KIR-STAT, DIFER, OKTIG, INYR) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.