I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Közigazgatási, tanügyigazgatási vezetési ismeretek
Azonosító
BMEGT51XX76009-80
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató ismereteket szerezzen a magyar államszervezet rendszeréről, a magyar önkormányzati rendszerről, a kapcsolódó jogi alapfogalmakról. Ismerje a közigazgatási rendszer- különösen az oktatásigazgatás - különböző szintjein releváns feladat- és hatásköröket, ismerje meg a köznevelés rendszerének jogi szabályozását és a köznevelés területén felmerülő jogalkalmazói feladatokat. Ismerje az intézmények szakmai és működési autonómiáját biztosító alapdokumentumokat, a rájuk vonatkozó jogszabályi hátteret, valamint a tanügyigazgatási tevékenységet folytató személyeket és szervezeteket, azok jogköreit, illetve az ezzel kapcsolatos nyomtatványokat, ügyiratkezelési feladatokat. Kiemelt célja a tárgynak továbbá a magyarországi tan- és óvodakötelezettségről szóló ismeretek, az óvodai és tanulói jogviszonnyal összefüggő tanügyigazgatási vezetési feladatok, a tanulói jogoknak és kötelezettségeknek, valamint a személyes adatok kezelésének megismerése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a magyar államszervezet és önkormányzati rendszer alapvető működését, átlátja a köz- és oktatásigazgatás szervezeti és jogi kereteit
  2. 2. Tájékozott a köznevelés jogi szabályozásában és az intéz-ményvezetéshez kapcsolódó jogalkalmazói feladatokban
  3. 3. Ismeri a tanügyigazgatás alapdokumentumait, a hatályos jogszabályokat és az ezekhez kapcsolódó adminisztratív eljá-rásokat
  4. 4. Tisztában van a tanulói jogviszony, jogok és kötelezettségek, valamint a személyes adatok kezelése kapcsán releváns szabályozásokkal.
Képesség
  1. 1. Képes eligazodni a közigazgatási és tanügyigazgatási rendszerekben
  2. 2. Képes értelmezni és alkalmazni a vonatkozó jogszabályokat
  3. 3. Képes jogszerű döntéseket előkészíteni és végrehajtani a köznevelési intézményekben
  4. 4. képes tanügyigazgatási dokumentumokat kezelni, nyilván-tartásokat vezetni, és ügyiratkezelési feladatokat ellátni
  5. 5. Képes az intézmény autonómiáját tiszteletben tartva irányítani a szakmai és adminisztratív folyamatokat.
Attitűd
  1. 1. Elkötelezett a jogszerű, átlátható és etikus intézményvezetés mellett
  2. 2. Nyitott az oktatásigazgatási innovációkra és a szabályozási környezet változásaira,
  3. 3. Tiszteletben tartja a tanulók jogait és az intézményi szereplők felelősségét,
  4. 4. Együttműködésre törekszik az intézményi szabályzók elkészítésében és a jogi rendelkezések gyakorlati alkalmazása során
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében.
  2. 2. Munkája során, az adott kontextusban önállóan tudja alkalmazni a jogi alapismereteit
  3. 3 .Önálló, konstruktív javaslatok megfogalmazásával segíti az intézmény jogszerű működését

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • dr. Puszter Bernadett: Közigazgatási vezetési ismeretek, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • Vereczkei Judit: Tanügyigazgatás, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2011. évi CLXXXIX törvény Magyarország helyi önkormányzatairól
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • 134/2016. (VI.10.) Korm.rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról
  • Oktatási Hivatal honlapja

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Szóbeli vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 8
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
2. 1. Magyarország Alaptörvénye
3. 2. A közigazgatás fogalma, szerepe és rendszere: a közigazgatási szervek és azok működési elvei, a közigazgatás hierarchiája, a kormányzati és önkormányzati szintű közigazgatás
4. 3. A tanügyigazgatás alapjai és jogi környezete; a nevelési-oktatási intézmények jogállása, működtetése, működése; a tanügyigazgatás országos, regionális és helyi szintjei; a tanügyigazgatás ágazati sajátosságai
5. 4. A tanügyigazgatási tevékenységek és feladatok a köznevelési intézményekben; tan- és óvodakötelezettség, valamint a tanulókkal, gyermekekkel összefüggő tanügyigazgatási feladatok
6. 5. Döntéshozatali és jogorvoslati feladatok a tanügyigazgatás körében; ezzel kapcsolatos etika, jogi és szakmai kérdések a vezetői döntéshozatalban; jogszabályok és irányelvek a vezetői felelősség terén, a méltányosság a gyerek mindenek felett álló érdekeinek szolgálatában
7. 6. A nevelési-oktatási intézmények operatív vezetésének jogi kérdései, intézményvezetői feladatok és kihívások; a tanügy-igazgatás adminisztratív folyamatainak menedzselése
8. 7. A digitális átalakulás hatása a tanügyigazgatásra: központi digi-tális rendszerek (KIR, KRÉTA, KIR-STAT, DIFER, OKTIG, INYR)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.