Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a képzés során szerzett elméleti és módszertani tudásukat a saját nevelési-oktatási gyakorlatukban tudatosan alkalmazzák, értelmezzék és fejlesszék. A kurzus középpontjában a reflektív pedagógiai gyakorlat áll, amelynek során a résztvevők intézményi környezetben végeznek célzott szakmai tevékenységet – például mentorálást, óramegfigyelést, visszajelzést vagy teammunkát. A gyakorlat célja, hogy a hallgatók képesek legyenek szakmai szerepeiket helyzetfüggően értelmezni, tervezni, dokumentálni és értékelni. A tantárgy támogatja a pedagógiai munka tudatos megfigyelését, értelmezését és fejlesztését, valamint elősegíti a mentori kompetenciák intézményi szintű kibontakoztatását. Kiemelt cél a tapasztalatok feldolgozása, megosztása és reflexiója egyéni és közösségi tanulási folyamatokon keresztül. A tantárgy szoros kapcsolatban áll más, elméleti alapozású kurzusokkal, az ott megszerzett tudás gyakorlati alkalmazását mélyíti el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy során a hallgatók reflektív és kooperatív tanulási formákon keresztül sajátítják el a mentorálás módszertani alapjait. A tanulás egyéni tapasztalatokra, esetmegbeszélésekre, szerepjátékokra és csoportmunkára épül, elősegítve a gyakorlati készségek tudatos fejlesztését. Kiemelt szerepet kap az önreflexió, a visszajelzés adása és fogadása, valamint a tanult technikák kipróbálása szimulált és valós pedagógiai helyzetekben. A kurzus támogatja az önálló tanulási utak kialakítását és a mentorálási gyakorlat kritikus elemzését is.
Tanulástámogató anyagok
- Hunyady György (2023):Oktatás és szociálpszichológia - személyes áttekintés fél évszázadról
- Gondolat Kiadói Kör, Kozma Tamás(2022): Innováció és tanulás
- Gondolat Kiadói Kör. , Falus Iván-Zagyváné Szűcs Ida (2022):A didaktika kézikönyve. Akadémiai Kiadó. Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy gyakorlati jeggyel zárul, amelyet a hallgató által elvégzett intézményi gyakorlat dokumentált teljesítménye és reflektív feldolgozása alapján állapít meg az oktató. A hallgatónak írásos portfóliót kell benyújtania, amely tartalmazza a végzett tevékenység részletes bemutatását (pl. megfigyelések, mentorálási helyzetek, együttműködések), azok célját, pedagógiai kontextusát, valamint saját reflexióit és szakmai tanulságait. Az értékelés szempontjai: a gyakorlati feladatok szakszerű megvalósítása, az elméleti ismeretek alkalmazása, a reflektív gondolkodás mélysége, a dokumentáció koherenciája és hitelessége. A tanórákon való aktív részvétel, valamint a szakmai párbeszédbe való bekapcsolódás szintén az értékelés részét képezik. A tantárgy célja nemcsak a gyakorlati feladatok teljesítése, hanem a tudatos, fejlesztő szemléletű pedagógiai jelenlét megerősítése is.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Beadandó munka: 40
- Órai aktivitás: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Beadandó munka: 40
- Órai aktivitás: 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órán való aktív részvétel és a beadandó dolgozat abszolválása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94% |
Jó | 85-89% |
Közepes | 80-84% |
Elégséges | 51-79% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a beadandó dolgozatra | 82 |
Gyakorlati beszámoló készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. óra: A magyar köznevelési rendszer felépítése és intézménytípusai • A köznevelés jogi, strukturális és szakmai keretei (Nkt., NAT, kerettantervek) • Intézménytípusok: óvoda, általános iskola, gimnázium, technikum, szakgimnázium • Fentartók, szereplők, fenntartási modellek (állami, egyházi, alapítványi) Gyakorlat: Intézményi térkép készítése: „Az én térségem oktatási intézményrendszere 2. óra: Az intézmény pedagógiai dokumentumai és működési rendje • Pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat, házirend • Munkaterv, tantárgyfelosztás, órarend, alkalmazotti közösség • Az intézményi döntéshozatal szereplői Gyakorlat: Pedagógiai program elemzése – célok és értékek az óvodában, iskolában 3. óra: A pedagógus szerepe, jogai és kötelességei a köznevelésben • Munkaköri leírás, kompetenciák, szakmai elvárások • Szakmai autonómia és felelősség • A pedagógus életpálya rendszere, minősítés Gyakorlat: Szituációelemzés: „Mit tehet és mit nem tehet a pedagógus?” – konkrét intézményi helyzetek feldolgozása 4. óra: A tanulók jogai, kötelezettségei és támogatási rendszerei • Szociális érzékenység, hátránykompenzáció, gyermekvédelmi szempontok • Sajátos nevelési igény, BTMN, integráció • Iskolai támogató rendszerek: fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus Gyakorlat: Esetelemzés: „Mit tesz az iskola, ha a tanuló halmozottan hátrányos helyzetű?” 5. óra: A nevelőtestület és szakmai munkaközösségek működése • Intézményi kultúra, együttműködés, szakmai tanulóközösségek • Munkaközösségi munka, fejlesztési projektek, innováció • A pályakezdők és mentortanárok helyzete Gyakorlat: Csoportos tervezés: egy munkaközösségi projektötlet kialakítása (digitális fejlesztés, differenciálás, egészséges életmód stb.) 6. óra: Tanórán kívüli nevelési tevékenységek az intézményekben • Napközi, szakkörök, iskolai programok, táborok, közösségépítés • Diákönkormányzat, szülői közösség, iskolai rendezvények • Egyházi/alternatív fenntartók sajátos megközelítései Gyakorlat: Iskolai éves naptár tervezése – tanórán kívüli nevelési programokkal 7. óra: Digitális kihívások és esélyteremtés a köznevelésben • Digitális kompetenciák fejlesztése a NAT-ban • Eszközhasználat, digitális tananyagok, blended learning • Digitális szakadék, tanulói hozzáférés kérdése Gyakorlat: Intézményi szintű digitális fejlesztési terv vázlata egy általad ismert intézmény alapján 8. óra: Reflexió és portfólió – a gyakorlat tapasztalatainak értékelése • A látott/átélt intézményi gyakorlatok elemzése • A személyes fejlődés értékelése • Felkészülés a záró portfólió vagy beszámoló elkészítésére
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.