Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja: a hallgatók intézményi környezeteben szerezzenek átfogó képet a képzés elméleti tantárgyainak ismeretanyagiból, a nevelési-oktatási intézmények (óvoda, általános iskola, középiskola) működésről, a pedagógusok szakmai szerepéről és azok hatékonyságáról, valamint az igazgatási, adminisztratív feladatokról. Az elméletben és a gyakorlatban megszerzett tudás alapján komplex szemlélet kialakítása arról, hogy a pedagógus nemcsak oktató, nevelő, hanem szervezeti, adminisztratív és közösségi szereplő is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- .
Képesség
- Szerepazonosítás és szerepfelfogás: képessé válik az egyes pedagógusi szerepek (oktató, nevelő, adminisztrátor, mentor, stb.) felismerésére és alkalmazására a gyakorlatban
- Sokoldalú együttműködés: megtanulja, hogyan működjön együtt különböző szereplőkkel (diákok, szülők, kollégák, intézmény vezetése) az intézmény céljainak elérése érdekében
- Problémamegoldó képesség: alkalmazza a különböző pedagógiai eszközöket és megoldásokat, hogy hatékonyan kezelje a felmerülő helyzeteket és kihívásokat
Attitűd
- 1. Nyitott és érdeklődő a nevelési-oktatási intézmények valós működése iránt
- 2. Elkötelezett a gyermekek fejlődése és a pedagógiai hivatás iránt
- 3. Fogékony az együttműködésre, elfogadja a szervezeti szabályo-kat és kultúrát
- 4. Kritikus, de konstruktív módon reflektál saját tapasztalataira
Önállóság és felelősség
- Képes feladatokat önállóan végrehajtani egy intézményi környezetben (pl. adminisztrációs, kommunikációs, szervezési teendők)
- Felismeri saját szerepét és felelősségét a nevelési-oktatási folyamatban, a diákokkal és kollégákkal való kapcsolatban
- Képes felelősségteljesen viszonyulni bizalmas információkhoz (tanügyi nyilvántartás, gyermekvédelmi esetek)
- Nyitott és befogadó a gyakorlaton szerzett új ismeretek befogadására
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása
Tanulástámogató anyagok
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmé-nyek működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- A képzés első félévéhez tartozó elméleti tantárgyak k szakirodalma
- A gyakorló hely pedagógiai programja, szervezeti és működési szabályzata, házirendje
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: évközi jegy
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés: órai feladatok elvégzése: : 30
- részteljesítmény értékelés: tematikus házi dolgozat készítése: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A félévközi jegy megszerzése a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Gyakorlati órákon való 70 %-os részvétel (TVSZ 105. § (4) bek. | 8 |
tematikus házi dolgozat beadás: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: |
2. | Intézménylátogatás és szervezetfeltérképezés: az intézmény típusa, fenntartója, szervezeti felépítése; az intézményi SZMSZ, pedagógiai program, házirend áttekintése; konultáció az intézmény igazgatójával |
3. | Pedagógus szerepek a gyakorlatban: hospitálás különböző pedagógusok óráin/foglalkozásain; a tanár/óvodapedagógus, osztályfőnök, fejlesztőpedagógus, szakmai munkaközösség-vezető szerepek szemszögéből, a pedagógus együttműködése a szülőkkel és más szakemberekkel |
4. | Közigazgatási és tanügyigazgatási gyakorlat: tanügyi nyilvántartások áttekintése (KRÉTA); kapcsolattartás a felsőbb irányítási szintekkel |
5. | Intézményi környezet és partnerkapcsolatok: együttműködés civil szervezetekkel, közművelődési intézményekkel; kapcsolat más intézményekkel, társintézményekkel |
6. | Szervezeti működés és hatékonyság: az intézményi stratégia és a pedagógus teljesítményértékelés; tanulói eredményesség, elégedettségmérés, intézményi önértékelés; jó gyakorlatok, innovációk, fejlesztési célok |
7. | Reflexió, tapasztalatmegosztás: csoportos záróbeszélgetés , reflexiók |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.