I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Nevelési-oktatási intézményi gyakorlat I.
Azonosító
BMEGT51XX43406-39
A tantárgy jellege
kontaktórás egység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.h
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja: a hallgatók intézményi környezeteben szerezzenek átfogó képet a képzés elméleti tantárgyainak ismeretanyagiból, a nevelési-oktatási intézmények (óvoda, általános iskola, középiskola) működésről, a pedagógusok szakmai szerepéről és azok hatékonyságáról, valamint az igazgatási, adminisztratív feladatokról. Az elméletben és a gyakorlatban megszerzett tudás alapján komplex szemlélet kialakítása arról, hogy a pedagógus nemcsak oktató, nevelő, hanem szervezeti, adminisztratív és közösségi szereplő is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. .
Képesség
  1. Szerepazonosítás és szerepfelfogás: képessé válik az egyes pedagógusi szerepek (oktató, nevelő, adminisztrátor, mentor, stb.) felismerésére és alkalmazására a gyakorlatban
  2. Sokoldalú együttműködés: megtanulja, hogyan működjön együtt különböző szereplőkkel (diákok, szülők, kollégák, intézmény vezetése) az intézmény céljainak elérése érdekében
  3. Problémamegoldó képesség: alkalmazza a különböző pedagógiai eszközöket és megoldásokat, hogy hatékonyan kezelje a felmerülő helyzeteket és kihívásokat
Attitűd
  1. 1. Nyitott és érdeklődő a nevelési-oktatási intézmények valós működése iránt
  2. 2. Elkötelezett a gyermekek fejlődése és a pedagógiai hivatás iránt
  3. 3. Fogékony az együttműködésre, elfogadja a szervezeti szabályo-kat és kultúrát
  4. 4. Kritikus, de konstruktív módon reflektál saját tapasztalataira
Önállóság és felelősség
  1. Képes feladatokat önállóan végrehajtani egy intézményi környezetben (pl. adminisztrációs, kommunikációs, szervezési teendők)
  2. Felismeri saját szerepét és felelősségét a nevelési-oktatási folyamatban, a diákokkal és kollégákkal való kapcsolatban
  3. Képes felelősségteljesen viszonyulni bizalmas információkhoz (tanügyi nyilvántartás, gyermekvédelmi esetek)
  4. Nyitott és befogadó a gyakorlaton szerzett új ismeretek befogadására

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmé-nyek működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • A képzés első félévéhez tartozó elméleti tantárgyak k szakirodalma
  • A gyakorló hely pedagógiai programja, szervezeti és működési szabályzata, házirendje

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: évközi jegy

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés: órai feladatok elvégzése: : 30
  • részteljesítmény értékelés: tematikus házi dolgozat készítése: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A félévközi jegy megszerzése a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Gyakorlati órákon való 70 %-os részvétel (TVSZ 105. § (4) bek. 8
tematikus házi dolgozat beadás: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
2. Intézménylátogatás és szervezetfeltérképezés: az intézmény típusa, fenntartója, szervezeti felépítése; az intézményi SZMSZ, pedagógiai program, házirend áttekintése; konultáció az intézmény igazgatójával
3. Pedagógus szerepek a gyakorlatban: hospitálás különböző pedagógusok óráin/foglalkozásain; a tanár/óvodapedagógus, osztályfőnök, fejlesztőpedagógus, szakmai munkaközösség-vezető szerepek szemszögéből, a pedagógus együttműködése a szülőkkel és más szakemberekkel
4. Közigazgatási és tanügyigazgatási gyakorlat: tanügyi nyilvántartások áttekintése (KRÉTA); kapcsolattartás a felsőbb irányítási szintekkel
5. Intézményi környezet és partnerkapcsolatok: együttműködés civil szervezetekkel, közművelődési intézményekkel; kapcsolat más intézményekkel, társintézményekkel
6. Szervezeti működés és hatékonyság: az intézményi stratégia és a pedagógus teljesítményértékelés; tanulói eredményesség, elégedettségmérés, intézményi önértékelés; jó gyakorlatok, innovációk, fejlesztési célok
7. Reflexió, tapasztalatmegosztás: csoportos záróbeszélgetés , reflexiók

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.