Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgatók megismerjék a pszichológiai alapfogalmakat, folyamatokat, valamint az emberi viselkedés pszichológiai szemléletű megközelítésében szerezzenek saját tapasztalatot. A tantárgy előkészíti a későbbi pszichológiai ismereteket igénylő tanulmányokat (menedzsment, ergonómia).
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az érzékelés, észlelés és figyelem jellemzőit, az észlelési illúziókat.
- Ismeri az emlékezés szakaszait, típusait, folyamatát, az emlékezet fejlesztésének lehetőségeit.
- Ismeri a tanuláselméleteket, a klasszikus és operáns kondicionálás és a belátásos tanulás jellemzőit, a tanulási stílusokat.
- Ismeri a gondolkodás típusait és folyamatát és a problémamegoldás szakaszait, a kreativitás jellemzőit.
- Ismeri a személyészlelés jellemzőit, a személyészlelési torzításokat, a sztereotípia és előítélet kialakulásának lehetséges okait, megelőzésük lehetőségeit.
- Ismeri az attitűd összetevőit és az attitűddinamikát, a meggyőzés és befolyásolás működési sajátosságait.
- Ismeri a szocializáció folyamatát, színtereit, a szociális tanulás, a szereptanulás és a munkahelyi szocializáció jellemzőit.
- Ismeri a személyiség fogalmát, tanulmányozásának főbb megközelítéseit, az önismeret tényezőit.
- Ismeri a motiváció tartalom- és folyamatelméleti modelljeit, az ösztönzés lehetséges eszközeit, módszereit. 1
- Ismeri az érzelmek fiziológiai alapjait, sajátosságait, fajtáit és dinamikáját, az érzelmi intelligencia összetevőit. 1
- Ismeri a stressz és a kiégés lehetséges okait, a stresszre adott reakció típusait, a kiégés tüneteit és a stresszkezelés lehetőségeit. 1
- Ismeri a csoport formáit, a csoportfolyamatok, a csoportdinamika jellemzőit és a csoportalakulás szakaszait.
Képesség
- Képes felismerni az egyszerű pszichológiai összefüggéseket és törvényszerűségeket.
- Képes felhasználni a pszichológiai ismereteket a mindennapi hatékonyságának növelésére.
- Képes megkülönböztetni a tudományos pszichológiát a pszeudopszichológiától.
- Képes arra, hogy a pszichológiai tudást alkalmazza későbbi tanulmányai során.
- Képes utánanézni a mélyebb pszichológiai összefüggéseknek, tudja, hogy ezeket hogyan és hol keresse.
- Képes felismerni, ha valakinek a környezetében pszichológiai segítségre van szüksége.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
- Törekszik a pszichológiai tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
- Nyitott a pszichológiai ismeretek befogadására.
- Törekszik a pszichológiai tudását összekapcsolni a szakmai munkájával, keresi az interdiszciplináris kapcsolódási lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- Rendszerszemléletben gondolkodik a pszichológiai ismeretek és az emberi jellemzőkről szóló tudásának felhasználásával.
- Nyitott az új ismeretekre, valamint nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, valamint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.
Oktatásmódszertan
Előadás, az előadáson belül példák, esetek, videók, képek.
Tanulástámogató anyagok
- Juhász Márta, Takács Ildikó (szerk.) (2010): Pszichológia. Typotex .
- Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/)
- Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi zh eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek és azok alkalmazásának ellenőrzésére irányul. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a tesztkérdések megválaszolásához rendelkezésre álló munkaidő 40 perc. 2. A két évközi zh elégséges teljesítése az érdemjegy megszerzésének a feltétele. Az évközi zh-kban az összpontszámból legalább 40%-ot kell teljesíteni az érdemjegymegszerzéséhez B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: -
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés 1 (zárthelyi dolgozat): 50%
- szintfelmérő értékelés 2 (zárthelyi dolgozat): 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 85–100 |
Jó | 71–84 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) Az évközi zárthelyi dolgozat javítására, pótlására a pótlási időszakban van lehetőség. Első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. 2) Az évközi zárthelyi dolgozat javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés a zh-ra | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020 november 26-án, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. Pszichológia történet, pszichológiai módszerek |
2. | Személyiségelméletek |
3. | Önismeret, a személyiség mérése |
4. | Érzelem |
5. | Motiváció |
6. | Stressz, kiégés |
7. | Szocializáció |
8. | Személyészlelés, attitűd |
9. | Csoport, társas befolyásolás |
10. | Érzékelés, észlelés, figyelem |
11. | Tanulás, emlékezés, gondolkodás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
dr. Takács Ildikó | egyetemi docens | takacsi@erg.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.