I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52A002
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Séllei Beatrix
Beosztása
adjunktus
Email címe
sellei.beatrix @gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. november 25-én, érvényes 2020. szept. 1-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy a hallgatók megismerjék a pszichológiai alapfogalmakat, folyamatokat, valamint az emberi viselkedés pszichológiai szemléletű megközelítésében szerezzenek saját tapasztalatot. A tantárgy előkészíti a későbbi pszichológiai ismereteket igénylő tanulmányokat (menedzsment, ergonómia).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az érzékelés, észlelés és figyelem jellemzőit, az észlelési illúziókat.
  2. Ismeri az emlékezés szakaszait, típusait, folyamatát, az emlékezet fejlesztésének lehetőségeit.
  3. Ismeri a tanuláselméleteket, a klasszikus és operáns kondicionálás és a belátásos tanulás jellemzőit, a tanulási stílusokat.
  4. Ismeri a gondolkodás típusait és folyamatát és a problémamegoldás szakaszait, a kreativitás jellemzőit.
  5. Ismeri a személyészlelés jellemzőit, a személyészlelési torzításokat, a sztereotípia és előítélet kialakulásának lehetséges okait, megelőzésük lehetőségeit.
  6. Ismeri az attitűd összetevőit és az attitűddinamikát, a meggyőzés és befolyásolás működési sajátosságait.
  7. Ismeri a szocializáció folyamatát, színtereit, a szociális tanulás, a szereptanulás és a munkahelyi szocializáció jellemzőit.
  8. Ismeri a személyiség fogalmát, tanulmányozásának főbb megközelítéseit, az önismeret tényezőit.
  9. Ismeri a motiváció tartalom- és folyamatelméleti modelljeit, az ösztönzés lehetséges eszközeit, módszereit. 1
  10. Ismeri az érzelmek fiziológiai alapjait, sajátosságait, fajtáit és dinamikáját, az érzelmi intelligencia összetevőit. 1
  11. Ismeri a stressz és a kiégés lehetséges okait, a stresszre adott reakció típusait, a kiégés tüneteit és a stresszkezelés lehetőségeit. 1
  12. Ismeri a csoport formáit, a csoportfolyamatok, a csoportdinamika jellemzőit és a csoportalakulás szakaszait.
Képesség
  1. Képes felismerni az egyszerű pszichológiai összefüggéseket és törvényszerűségeket.
  2. Képes felhasználni a pszichológiai ismereteket a mindennapi hatékonyságának növelésére.
  3. Képes megkülönböztetni a tudományos pszichológiát a pszeudopszichológiától.
  4. Képes arra, hogy a pszichológiai tudást alkalmazza későbbi tanulmányai során.
  5. Képes utánanézni a mélyebb pszichológiai összefüggéseknek, tudja, hogy ezeket hogyan és hol keresse.
  6. Képes felismerni, ha valakinek a környezetében pszichológiai segítségre van szüksége.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
  3. Törekszik a pszichológiai tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
  4. Nyitott a pszichológiai ismeretek befogadására.
  5. Törekszik a pszichológiai tudását összekapcsolni a szakmai munkájával, keresi az interdiszciplináris kapcsolódási lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. Rendszerszemléletben gondolkodik a pszichológiai ismeretek és az emberi jellemzőkről szóló tudásának felhasználásával.
  2. Nyitott az új ismeretekre, valamint nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, valamint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.

Oktatásmódszertan

Előadás, az előadáson belül példák, esetek, videók, képek.

Tanulástámogató anyagok

  • Juhász Márta, Takács Ildikó (szerk.) (2010): Pszichológia. Typotex .
  • Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/)
  • Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi zh eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek és azok alkalmazásának ellenőrzésére irányul. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a tesztkérdések megválaszolásához rendelkezésre álló munkaidő 40 perc. 2. A két évközi zh elégséges teljesítése az érdemjegy megszerzésének a feltétele. Az évközi zh-kban az összpontszámból legalább 40%-ot kell teljesíteni az érdemjegymegszerzéséhez B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: -

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés 1 (zárthelyi dolgozat): 50%
  • szintfelmérő értékelés 2 (zárthelyi dolgozat): 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 85–100
71–84
Közepes 55–70
Elégséges 40–54
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) Az évközi zárthelyi dolgozat javítására, pótlására a pótlási időszakban van lehetőség. Első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. 2) Az évközi zárthelyi dolgozat javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a zh-ra
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020 november 26-án, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. Pszichológia történet, pszichológiai módszerek
2. Személyiségelméletek
3. Önismeret, a személyiség mérése
4. Érzelem
5. Motiváció
6. Stressz, kiégés
7. Szocializáció
8. Személyészlelés, attitűd
9. Csoport, társas befolyásolás
10. Érzékelés, észlelés, figyelem
11. Tanulás, emlékezés, gondolkodás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
dr. Takács Ildikó egyetemi docens takacsi@erg.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.