I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KUTATÁSMÓDSZERTANI ALAPISMERETEK
Azonosító
BMEGT51XX24237-58
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Bükki Eszter
Beosztása
adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A hallgató megismeri a pedagógia területén végzett kutatások fő típusait, jellemzőit és módszereit, és felkészül gyakorlat-orientált pedagógiai kutatások szakszerű és etikus megtervezésére és megvalósítására. Ismereteket szerez a hazai és külföldi szakirodalom keresésének fő stratégiáiról és forrásairól, valamint azok feldolgozásának módszereiről és a szakszerű hivatkozásról is. A tantárgy elvégzése hasznos támogatást nyújt a szakdolgozat megírásához, majd a későbbi pedagógiai gyakorlat során felmerülő kérdések, problémák vizsgálatában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógiai kutatások fő típusait és jellemzőit.
  2. Átlátja a kutatás lépéseit, a kutatási terv tartalmát.
  3. Tisztában van a szakirodalom feltárásának módszereivel.
  4. Tájékozott a pedagógiai kutatásokban alkalmazható fő kvantitatív és kvalitatív adatgyűjtési és adatelemzési módszereket illetően.
Képesség
  1. Képes egy pedagógiai gyakorlat-orientált kutatás megtervezésére, beleértve a kutatási probléma, kutatási kérdések és módszerek meghatározását.
  2. Hatékonyan gyűjti és dolgozza fel a hazai és külföldi szakirodalmat egy adott kutatási problémához kapcsolódóan.
  3. Képes kérdőívet szerkeszteni és kvantitatív adatokról egyszerű leíró statisztikai elemzéseket készíteni.
  4. Képes egyéni interjút megtervezni és tematikailag elemezni.
Attitűd
  1. Belátja a kutatásetikai alapelvek betartásának jelentőségét.
  2. A kutatási tevékenységei során törekszik a a pontos, megbízható, ellenőrizhető tudományos eredmények elérésére.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan felelősséget vállal a kutatási folyamat minden szakaszáért.
  2. A megszerzett tudást és kutatási tapasztalatokat önállóan alkalmazza a pedagógiai gyakorlatban felmerülő kérdések, problémák elemzésére és megoldására.
  3. Felelősségteljesen kezeli a kutatásban résztvevők jogait és érdekeit.

Oktatásmódszertan

Előadás, órai feladatvégzés.

Tanulástámogató anyagok

  • BME Műszaki Pedagógia Tanszék jegyzet.
  • Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó.
  • Falus, I. (szerk.) (2011). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
  • Szokolszky, Á. (2020). A pszichológiai kutatás módszertana. Budapest, Osiris Kiadó.
  • Sántha, K. (2022). Kvalitatív tartalomelemzés. ELTE Eötvös Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai feladatatok elvégzése és egy online teszt eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Órai feladatok elvégzése. 2. Részteljesítmény-értékelés: Online teszt kitöltése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai feladatok elvégzése: 30
  • Online teszt kitöltése: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87–90%
75–86%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A teljesítményértékelések a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
felkészülés az online tesztre 100
online teszt kitöltése 2
egyéb felkészülés 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A pedagógiai kutatás jellemzői, kutatási paradigmák és stratégiák, kutatásetika
2. A kutatás tervezése, a kutatási terv részei
3. A szakirodalom feltárása és feldolgozása
4. Kvantitatív adatgyűjtési módszerek áttekintése
5. Kvantitatív adatelemzési módszerek áttekintése
6. Kvalitatív adatgyűjtési módszerek áttekintése
7. Kvalitatív adatelemzési módszerek áttekintése
8. A szakdolgozat mint publikációs műfaj, szakirodalmi hivatkozások

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tóth Péter egyetemi tanár / university professor toth.peter@gtk.bme.hu
Berzsenyi Emese adjunktus / assistant professor berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Anafinova Saule adjunktus / assistant professor saule.anafinova@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.