Célkitűzések
A hallgató megismeri a pedagógia területén végzett kutatások fő típusait, jellemzőit és módszereit, és felkészül gyakorlat-orientált pedagógiai kutatások szakszerű és etikus megtervezésére és megvalósítására. Ismereteket szerez a hazai és külföldi szakirodalom keresésének fő stratégiáiról és forrásairól, valamint azok feldolgozásának módszereiről és a szakszerű hivatkozásról is. A tantárgy elvégzése hasznos támogatást nyújt a szakdolgozat megírásához, majd a későbbi pedagógiai gyakorlat során felmerülő kérdések, problémák vizsgálatában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pedagógiai kutatások fő típusait és jellemzőit.
- Átlátja a kutatás lépéseit, a kutatási terv tartalmát.
- Tisztában van a szakirodalom feltárásának módszereivel.
- Tájékozott a pedagógiai kutatásokban alkalmazható fő kvantitatív és kvalitatív adatgyűjtési és adatelemzési módszereket illetően.
Képesség
- Képes egy pedagógiai gyakorlat-orientált kutatás megtervezésére, beleértve a kutatási probléma, kutatási kérdések és módszerek meghatározását.
- Hatékonyan gyűjti és dolgozza fel a hazai és külföldi szakirodalmat egy adott kutatási problémához kapcsolódóan.
- Képes kérdőívet szerkeszteni és kvantitatív adatokról egyszerű leíró statisztikai elemzéseket készíteni.
- Képes egyéni interjút megtervezni és tematikailag elemezni.
Attitűd
- Belátja a kutatásetikai alapelvek betartásának jelentőségét.
- A kutatási tevékenységei során törekszik a a pontos, megbízható, ellenőrizhető tudományos eredmények elérésére.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan felelősséget vállal a kutatási folyamat minden szakaszáért.
- A megszerzett tudást és kutatási tapasztalatokat önállóan alkalmazza a pedagógiai gyakorlatban felmerülő kérdések, problémák elemzésére és megoldására.
- Felelősségteljesen kezeli a kutatásban résztvevők jogait és érdekeit.
Oktatásmódszertan
Előadás, órai feladatvégzés.
Tanulástámogató anyagok
- BME Műszaki Pedagógia Tanszék jegyzet.
- Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó.
- Falus, I. (szerk.) (2011). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
- Szokolszky, Á. (2020). A pszichológiai kutatás módszertana. Budapest, Osiris Kiadó.
- Sántha, K. (2022). Kvalitatív tartalomelemzés. ELTE Eötvös Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai feladatatok elvégzése és egy online teszt eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Órai feladatok elvégzése. 2. Részteljesítmény-értékelés: Online teszt kitöltése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai feladatok elvégzése: 30
- Online teszt kitöltése: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87–90% |
Jó | 75–86% |
Közepes | 62–74% |
Elégséges | 50–61% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A teljesítményértékelések a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés az online tesztre | 100 |
online teszt kitöltése | 2 |
egyéb felkészülés | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pedagógiai kutatás jellemzői, kutatási paradigmák és stratégiák, kutatásetika |
2. | A kutatás tervezése, a kutatási terv részei |
3. | A szakirodalom feltárása és feldolgozása |
4. | Kvantitatív adatgyűjtési módszerek áttekintése |
5. | Kvantitatív adatelemzési módszerek áttekintése |
6. | Kvalitatív adatgyűjtési módszerek áttekintése |
7. | Kvalitatív adatelemzési módszerek áttekintése |
8. | A szakdolgozat mint publikációs műfaj, szakirodalmi hivatkozások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Tóth Péter | egyetemi tanár / university professor | toth.peter@gtk.bme.hu |
Berzsenyi Emese | adjunktus / assistant professor | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
Anafinova Saule | adjunktus / assistant professor | saule.anafinova@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.