Célkitűzések
A hallgató megismeri a munkaerőpiac alapvető fogalmait, elméleti modelljeit, és a 21. századi munkaerőpiaci trendeket világszinten és az Európai Unióban. Betekintést nyer a munkakörök főbb klasszifikációs rendszereibe, valamint az uniós és hazai képesítési keretrendszerekbe. Elsajátítja, hogy pályaorientációs tevékenységek végzése céljából mely forrásokból és miként követhetők nyomon a munkaerőpiaci változások. Ismereteket szerez a munkaadói és munkavállalói elvárások 21. századi és a felgyorsult technológiai és társadalmi átalakulások következtében jövőben várható változásairól, különös tekintettel a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű integrációjára, valamint az új, digitális világban szocializálódó generációk megjelenésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a munkaerőpiac működésének alapvető fogalmait és elméleteit.
- Ismeri a munkakörök legfontosabb klasszifikációs rendszereit, valamint az Európai Unió és Magyarország kvalifikációs keretrendszereit.
- Érti a kvantitatív és kvalitatív munkaerőhiány okait, típusait, valamint következményeit.
Képesség
- Képes a munkaerőpiaci statisztikák és trendek azonosítására, elemzésére és értelmezésére az interneten elérhető publikus források alapján.
- Képes azonosítani és megmagyarázni a képességbeli inkongruencia típusait és következményeit a különböző gazdasági ágazatokban.
- Kritikusan értékeli és összehasonlítja a nemzetközi és hazai kvalifiációs rendszereket.
Attitűd
- Nyitott a munkaerőpiac folyamatos változásai iránt, beleértve a technológiai fejlődést (mesterséges intelligencia, automatizáció) és a generációs elvárások változásait.
- Elkötelezett az adatokon alapuló pályaorientáció mellett, pályaorientációs tevékenységében naprakész adatokra és kutatásokra támaszkodik.
- Proaktívan áll a generációs változások és a jövőbeli munkakörnyezetek megértéséhez és az azokhoz való alkalmazkodáshoz.
Önállóság és felelősség
- Önállóan nyomon követi a legfrissebb munkaerőpiaci trendeket, készség-előrejelzéseket és képesítési követelményeket, és ezeket beépíti pályaorientációs tevékenységébe.
- Felelősséget vállal azért, hogy szakmai tudását folyamatosan frissítse, és a tanulók számára releváns, pontos pályaorientációs tanácsokat adjon.
- Kritikusan értékeli a munkaerőpiaci változások társadalmi és gazdasági hatásait, ezáltal segítve a tanulókat abban, hogy felelősen, tudatosan döntsenek jövőbeli pályájukról egy gyorsan változó világban.
Oktatásmódszertan
Előadás, órai megbeszélés.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Csehné Papp, I. (2021). A munkaerőpiac folyamatai és kihívásai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- 2. Szabó, I. Sz., (szerk.) (2024) Munkaerőpiaci alapismeretek. Tankönyv. Károli Gáspár Református Egyetem. https://geszk.kre.hu/images/kiadvanyok/Munkaeropiaci-Alapismeretek.pdf
- 3. Dabais-Halász, Zs. (2018). Munkaerőpiac. Tréning tanananyag. Miskolci Egyetem. https://innovativ-tudasvaros-efop361.uni-miskolc.hu/files/1041/Munkaeropiac_tananyag.pdf
- 4. De Weerdt, D., De Schepper, A., Kyndt, E. et al. Entering the Labor Market: Networks and Networking Behavior in the School-to-Work Transition. Vocations and Learning 17, 311–332 (2024). https://doi.org/10.1007/s12186-024-09343-4X
- 5. Cedefop (European Centre for the Development of Vocational Training) – Skills Forecast Reports https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-forecast
- 6. World Economic Forum – Future of Jobs Report https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/
- 7. OECD – Skills Outlook Reports https://www.oecd.org/en/publications/serials/oecd-skills-outlook_d4187381.html
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: írásbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Írásbeli vizsgán való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90% |
Jó | 75–86% |
Közepes | 62–74% |
Elégséges | 50–61% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés az írásbeli vizsgára | 142 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Munkaerőpiaci alapfogalmak, jelenségek |
2. | Munkakör klasszifikációs rendszerek |
3. | Képesítési keretrendszerek |
4. | A kvantitatív munkaerőhiány típusai, okai és következményei |
5. | A kvalitatív munkaerőhiány típusai, okai és következményei |
6. | Munkaerőpiac és foglalkoztatás a 21. században |
7. | Pályautak a 21. században: generációs változások a munkaerőiacon |
8. | Munka a jövőben: készségigény előrejelzések, a technológiai változások várható hatásai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bükki Eszter | adjunktus / assistant professor | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Anafinova Saule | adjunktus / assistant professor | saule.anafinova@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.