I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MUNKAERŐPIACI ISMERETEK I.
Azonosító
BMEGT51XX47204-13
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A hallgató megismeri a munkaerőpiac alapvető fogalmait, elméleti modelljeit, és a 21. századi munkaerőpiaci trendeket világszinten és az Európai Unióban. Betekintést nyer a munkakörök főbb klasszifikációs rendszereibe, valamint az uniós és hazai képesítési keretrendszerekbe. Elsajátítja, hogy pályaorientációs tevékenységek végzése céljából mely forrásokból és miként követhetők nyomon a munkaerőpiaci változások. Ismereteket szerez a munkaadói és munkavállalói elvárások 21. századi és a felgyorsult technológiai és társadalmi átalakulások következtében jövőben várható változásairól, különös tekintettel a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű integrációjára, valamint az új, digitális világban szocializálódó generációk megjelenésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a munkaerőpiac működésének alapvető fogalmait és elméleteit.
  2. Ismeri a munkakörök legfontosabb klasszifikációs rendszereit, valamint az Európai Unió és Magyarország kvalifikációs keretrendszereit.
  3. Érti a kvantitatív és kvalitatív munkaerőhiány okait, típusait, valamint következményeit.
Képesség
  1. Képes a munkaerőpiaci statisztikák és trendek azonosítására, elemzésére és értelmezésére az interneten elérhető publikus források alapján.
  2. Képes azonosítani és megmagyarázni a képességbeli inkongruencia típusait és következményeit a különböző gazdasági ágazatokban.
  3. Kritikusan értékeli és összehasonlítja a nemzetközi és hazai kvalifiációs rendszereket.
Attitűd
  1. Nyitott a munkaerőpiac folyamatos változásai iránt, beleértve a technológiai fejlődést (mesterséges intelligencia, automatizáció) és a generációs elvárások változásait.
  2. Elkötelezett az adatokon alapuló pályaorientáció mellett, pályaorientációs tevékenységében naprakész adatokra és kutatásokra támaszkodik.
  3. Proaktívan áll a generációs változások és a jövőbeli munkakörnyezetek megértéséhez és az azokhoz való alkalmazkodáshoz.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan nyomon követi a legfrissebb munkaerőpiaci trendeket, készség-előrejelzéseket és képesítési követelményeket, és ezeket beépíti pályaorientációs tevékenységébe.
  2. Felelősséget vállal azért, hogy szakmai tudását folyamatosan frissítse, és a tanulók számára releváns, pontos pályaorientációs tanácsokat adjon.
  3. Kritikusan értékeli a munkaerőpiaci változások társadalmi és gazdasági hatásait, ezáltal segítve a tanulókat abban, hogy felelősen, tudatosan döntsenek jövőbeli pályájukról egy gyorsan változó világban.

Oktatásmódszertan

Előadás, órai megbeszélés.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Csehné Papp, I. (2021). A munkaerőpiac folyamatai és kihívásai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
  • 2. Szabó, I. Sz., (szerk.) (2024) Munkaerőpiaci alapismeretek. Tankönyv. Károli Gáspár Református Egyetem. https://geszk.kre.hu/images/kiadvanyok/Munkaeropiaci-Alapismeretek.pdf
  • 3. Dabais-Halász, Zs. (2018). Munkaerőpiac. Tréning tanananyag. Miskolci Egyetem. https://innovativ-tudasvaros-efop361.uni-miskolc.hu/files/1041/Munkaeropiac_tananyag.pdf
  • 4. De Weerdt, D., De Schepper, A., Kyndt, E. et al. Entering the Labor Market: Networks and Networking Behavior in the School-to-Work Transition. Vocations and Learning 17, 311–332 (2024). https://doi.org/10.1007/s12186-024-09343-4X
  • 5. Cedefop (European Centre for the Development of Vocational Training) – Skills Forecast Reports https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-forecast
  • 6. World Economic Forum – Future of Jobs Report https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/
  • 7. OECD – Skills Outlook Reports https://www.oecd.org/en/publications/serials/oecd-skills-outlook_d4187381.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: írásbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Írásbeli vizsgán való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90%
75–86%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
felkészülés az írásbeli vizsgára 142
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Munkaerőpiaci alapfogalmak, jelenségek
2. Munkakör klasszifikációs rendszerek
3. Képesítési keretrendszerek
4. A kvantitatív munkaerőhiány típusai, okai és következményei
5. A kvalitatív munkaerőhiány típusai, okai és következményei
6. Munkaerőpiac és foglalkoztatás a 21. században
7. Pályautak a 21. században: generációs változások a munkaerőiacon
8. Munka a jövőben: készségigény előrejelzések, a technológiai változások várható hatásai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bükki Eszter adjunktus / assistant professor bukki.eszter@gtk.bme.hu
Anafinova Saule adjunktus / assistant professor saule.anafinova@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.