I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A PÁLYATANÁCSADÁS HATÉKONYSÁGA, ÁLLÁSKERESÉSI TECHNIKÁK
Azonosító
BMEGT51XX62476-98
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a hazai foglalkozatatáspolitikai és pályatanácsadási rendszer működéséről és eredményességéről, és elsajátítsák a hatékony álláskeresés technikáit a tanulók munkavállalási készségeinek fejlesztése érdekében p. Megismerik a hazai foglalkoztatáspolitika fő dokumentumait és intézményrendszerét, a munkaerőpiaci képzések jellemzőit, valamint a felnőttkori tanulást támogató intézkedéseket. Gyakorlati tapasztalatokat szereznek a hazai és uniós álláskeresési eszközök használatában . Elsajátítják a digitális és mesterséges intelligenciával támogatott álláskeresési technikákat, beleértve az önéletrajz és motivációs levél készítését.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a hazai foglalkoztatási és pályatanácsadó rendszer felépítését, céljait és kulcsszereplőit.
  2. 2. Ismeri az online hazai és EU-s álláskeresési platformok és eszközök, így különösen az Europass portál főbb jellemzőit, előnyeit és korlátait.
  3. 3. Tisztában van azzal, hogyan segítik a digitális és mesterséges intelligencia alapú eszközök (pl. önéletrajz- és motivációslevél-generátorok) az álláskeresőket, valamint az ezekhez kapcsolódó etikai kérdésekkel.
Képesség
  1. 1. Használja é a legfontosabb hazai és uniós álláskeresési platformokat és eszközöket a tanulók pályaválasztásának támogatása érdekében.
  2. 2. Képes digitális és mesterséges intelligenciával támogatott eszközöket alkalmazni az álláspályázatok (önéletrajz, motivációs levél stb.) elkészítésében.
  3. 3. Strukturált pályaorientációs tevékenységeket tervez és valósít meg, amelyek segítik a diákokat az álláskereséshez, valamint a pályaváltáshoz való felkészülésben.
Attitűd
  1. 1. Nyitottságot mutat a technológiai innovációk iránt a pályaorientációs gyakorlatokban (pl. mesterséges intelligencia, digitális eszközök).
  2. 2. Befogadó hozzáállást és kulturális érzékenységet tanúsít a különböző háttérrel és igényekkel rendelkező diákok támogatásában.
  3. 3. Elkötelezett a pályaorientációs tevékenységek minőségének és hatásának javítása mellett, önreflexió és a diákok visszajelzései alapján.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan irányítja a pályaorientációs foglalkozások/projektek fejlesztését és megvalósítását.
  2. 2. Felelősséget vállal a saját tudásának és álláskeresési módszereinek frissítéséért a gyorsan változó munkaerőpiaci környezetben.
  3. 3. Támogatja a diákok önálló pályaválasztási döntéshozatalát személyre szabott, adatokon alapuló tanácsadással, a diákok igényeihez és kompetenciáihoz igazítva.

Oktatásmódszertan

Előadás, órai megbeszélés és gyakorlati feladatvégzés.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
  • 1. Csehné Papp, I. (2021). A munkaerőpiac folyamatai és kihívásai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
  • 2. Szabó, I. Sz., (szerk.) (2024) Munkaerőpiaci alapismeretek. Tankönyv. Károli Gáspár Református Egyetem. https://geszk.kre.hu/images/kiadvanyok/Munkaeropiaci-Alapismeretek.pdf
  • 3. Dabais-Halász, Zs. (2018). Munkaerőpiac. Tréning tanananyag. Miskolci Egyetem. https://innovativ-tudasvaros-efop361.uni-miskolc.hu/files/1041/Munkaeropiac_tananyag.pdf
  • Orosz, A. (2013). A munka világa. SZTE JGYPK. https://eta.bibl.u-szeged.hu/705/1/tankonyv_orosz_andrea_munka.pdfFehér, I. (2009). A munka világa. Tájékoztató pedagógusoknak a Dobbantó projekthez kapcsolódva. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, Budapest. https://www.szitoimre.hu/wp-content/uploads/2024/10/d03-a-munka-vilaga-tajekoztato-pedagogusoknak.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a az órai és a szorgalmi időszakban elkészített házi feladatok és egy online teszt eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Álláskeresés uniós és hazai portálokon meghatározott paraméterek szerint és kétnyelvű motivációs levél készítése egy kiválasztott hirdetéshez kapcsolódóan 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Kétnyelvű Europass önéletrajz készítése 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Tanulókat állásinterjúra felkészítő mesterséges intelligencia-alapú chatbot készítése és tesztelése 4. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Online teszt kitöltése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény-értékelés: 25
  • részteljesítmény-értékelés: 25
  • részteljesítmény-értékelés: 25
  • részteljesítmény-értékelés: 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 49% vagy alatta

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatok elkészítése 101
felkészülés az online tesztre 40
online teszt kitöltése 1

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bükki Eszter adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Anafinova Saule adjunktus saule.anafinova@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.