Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a hazai foglalkozatatáspolitikai és pályatanácsadási rendszer működéséről és eredményességéről, és elsajátítsák a hatékony álláskeresés technikáit a tanulók munkavállalási készségeinek fejlesztése érdekében p. Megismerik a hazai foglalkoztatáspolitika fő dokumentumait és intézményrendszerét, a munkaerőpiaci képzések jellemzőit, valamint a felnőttkori tanulást támogató intézkedéseket. Gyakorlati tapasztalatokat szereznek a hazai és uniós álláskeresési eszközök használatában . Elsajátítják a digitális és mesterséges intelligenciával támogatott álláskeresési technikákat, beleértve az önéletrajz és motivációs levél készítését.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a hazai foglalkoztatási és pályatanácsadó rendszer felépítését, céljait és kulcsszereplőit.
- 2. Ismeri az online hazai és EU-s álláskeresési platformok és eszközök, így különösen az Europass portál főbb jellemzőit, előnyeit és korlátait.
- 3. Tisztában van azzal, hogyan segítik a digitális és mesterséges intelligencia alapú eszközök (pl. önéletrajz- és motivációslevél-generátorok) az álláskeresőket, valamint az ezekhez kapcsolódó etikai kérdésekkel.
Képesség
- 1. Használja é a legfontosabb hazai és uniós álláskeresési platformokat és eszközöket a tanulók pályaválasztásának támogatása érdekében.
- 2. Képes digitális és mesterséges intelligenciával támogatott eszközöket alkalmazni az álláspályázatok (önéletrajz, motivációs levél stb.) elkészítésében.
- 3. Strukturált pályaorientációs tevékenységeket tervez és valósít meg, amelyek segítik a diákokat az álláskereséshez, valamint a pályaváltáshoz való felkészülésben.
Attitűd
- 1. Nyitottságot mutat a technológiai innovációk iránt a pályaorientációs gyakorlatokban (pl. mesterséges intelligencia, digitális eszközök).
- 2. Befogadó hozzáállást és kulturális érzékenységet tanúsít a különböző háttérrel és igényekkel rendelkező diákok támogatásában.
- 3. Elkötelezett a pályaorientációs tevékenységek minőségének és hatásának javítása mellett, önreflexió és a diákok visszajelzései alapján.
Önállóság és felelősség
- 1. Önállóan irányítja a pályaorientációs foglalkozások/projektek fejlesztését és megvalósítását.
- 2. Felelősséget vállal a saját tudásának és álláskeresési módszereinek frissítéséért a gyorsan változó munkaerőpiaci környezetben.
- 3. Támogatja a diákok önálló pályaválasztási döntéshozatalát személyre szabott, adatokon alapuló tanácsadással, a diákok igényeihez és kompetenciáihoz igazítva.
Oktatásmódszertan
Előadás, órai megbeszélés és gyakorlati feladatvégzés.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
- 1. Csehné Papp, I. (2021). A munkaerőpiac folyamatai és kihívásai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- 2. Szabó, I. Sz., (szerk.) (2024) Munkaerőpiaci alapismeretek. Tankönyv. Károli Gáspár Református Egyetem. https://geszk.kre.hu/images/kiadvanyok/Munkaeropiaci-Alapismeretek.pdf
- 3. Dabais-Halász, Zs. (2018). Munkaerőpiac. Tréning tanananyag. Miskolci Egyetem. https://innovativ-tudasvaros-efop361.uni-miskolc.hu/files/1041/Munkaeropiac_tananyag.pdf
- Orosz, A. (2013). A munka világa. SZTE JGYPK. https://eta.bibl.u-szeged.hu/705/1/tankonyv_orosz_andrea_munka.pdfFehér, I. (2009). A munka világa. Tájékoztató pedagógusoknak a Dobbantó projekthez kapcsolódva. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, Budapest. https://www.szitoimre.hu/wp-content/uploads/2024/10/d03-a-munka-vilaga-tajekoztato-pedagogusoknak.pdf
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a az órai és a szorgalmi időszakban elkészített házi feladatok és egy online teszt eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Álláskeresés uniós és hazai portálokon meghatározott paraméterek szerint és kétnyelvű motivációs levél készítése egy kiválasztott hirdetéshez kapcsolódóan 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Kétnyelvű Europass önéletrajz készítése 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Tanulókat állásinterjúra felkészítő mesterséges intelligencia-alapú chatbot készítése és tesztelése 4. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Online teszt kitöltése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény-értékelés: 25
- részteljesítmény-értékelés: 25
- részteljesítmény-értékelés: 25
- részteljesítmény-értékelés: 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 49% vagy alatta |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatok elkészítése | 101 |
felkészülés az online tesztre | 40 |
online teszt kitöltése | 1 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bükki Eszter | adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Anafinova Saule | adjunktus | saule.anafinova@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.