I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A pályaorientáció elmélete I.
Azonosító
BMEGT51XX43154-91
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin @gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja olyan interdiszciplináris ismeretek nyújtása és reflektív attitűd kialakítása, melynek birtokában a hallgató képes segíteni tanítványait az iskolaválasztásban, a pályaválasztásban, valamint a munkaerőpiac működésének megismerésében. A félév folyamán feldolgozásra kerülnek a legfontosabb elméletek, melyek segítik a terminológia elsajátítását és szakszerű alkalmazását.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
  2. Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
  3. Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
Képesség
  1. Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
  2. Képes hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
  3. Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító környezet kialakítására.
Attitűd
  1. Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
  2. Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
  3. Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját fejlődése érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
  3. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.

Oktatásmódszertan

Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. A Social Cognitive Theory.
  • Bordin, E. S. (1990). Psychodynamic model of career choice and satisfaction. In. Brown, D.,
  • Brooks, L. (Eds.). Career choice and development. Applying contemporary theories to practice. Jossey-Bass, Bridgewater.
  • Caprara G. V., Barbaranelli C. & Borgogni L. (2003). A Big Five Questionnaire magyar tesztkönyve. OS Hungary, Szeged.
  • Chen, C. P. (2004). Positive compromise. A new perspective for career psychology. Australian Journal of Career Development, 13(2), p17-28.
  • Csirszka, J. (1966). Pályalélektan. Gondolat Kiadó, Budapest.
  • Holland, J. L. (1987). Current status of Holland's theory of careers. Another perspective. The Career Development Quarterly, 36(1), p24–30.
  • Kissné Viszket, M. (2017). Narratív technikák a konstruktív pályatanácsadásban. Alkalmazott pszichológia, 17(4), p87-102.
  • Kroeger, O. & Thuesen, J. M. (2017). Mások vagyunk – együtt működünk. MBTI – A 16 Myers – Briggs-féle személyiségtípus. Ursus-Libris Kiadó, Budapest.
  • Lent, R. W., Brown, S. D. & Hackett, G. (2000). Contextual Supports and Barriers to Career Choice. A Social Cognitive Analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), p36-49.
  • Pogátsnik, M. (2014). Műszaki egyetemisták pályaválasztását meghatározó tényezők. In. Ősz, R. (szerk.). Empirikus kutatások a szakképzésben és a felsőoktatás-pedagógiában. DSGI Kiadó, Székesfehérvár, p149-162.
  • Pogátsnik, M. (2016). A szakképzés trendjei az Európai Unióban. Typotop Kiadó, Budapest.
  • Pogátsnik, M. (2021). A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak. Typotop Kiadó, Budapest.
  • Szabó M., Kiss I., Herczegné Keresztúri J., Szemán D. & Czigány L. (2015). A pályatanácsadás hatékonyságának vizsgálata. Pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése. TÁMOP 2.2.2. Forrás. http.//eletpalya.munka.hu/c/document_library/get_file?uuid=327a69bf-c97d-4549- 8d57-dd2ac8431234&groupId=10418 Letöltés. 2021.03.14.
  • Szilágyi, K. (2000). Munka-pályatanácsadás mint professzió. Kollégium Kft., Budapest.
  • Tóth, P. (2021). Fejezetek a mérnökpedagógiából I. Typotop Kiadó, Budapest.
  • Tóth, P. (2021). Fejezetek a mérnökpedagógiából II. Typotop Kiadó, Budapest.
  • Völgyesy, P. (1995). Pályaismeret. GATE, GTK, Tanárképző Intézet, Gödöllő.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsga teljesítménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Részeredmény: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

1. Az órán való aktív részvétel. 2. Beadandó készítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87-89
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 49-0

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt órákon. 8
Vizsgára való felkészülés. 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A pályaorientáció fogalmi hálója (karrier, pályatanácsadás, pályaérdeklődés, pályaismeret, pályaattitűd) Tartalomelméletek (pszichológiai tesztekkel mérhető egyéni sajátosságokon alapuló elméletek; pszichodinamikai elmélet; értékalapú elméletek; személyiségtipológián alapuló elméletek) Folyamatelméletek (a szakaszos fejlődés elméletei; a szakmai fejlődés, mint életszakaszok sorozata; korlátok és kompromisszumok elmélete) Kombinált tartalom- és folyamatelméletek (a pályafutás alakulása, mint szociális tanulás; szociális-kognitív pályaelméletek; a pályafutás alakulása fejlődési és környezeti kontextusban; a pályaorientáció mint a szükségletek fejlődése) A pályaválasztás konstruktivista megközelítése (a pályafutás rendszerszintű elméletei; „pályaépítés-elmélet”; ökológiai elmélet)

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Dr. Saule Anafinova egyetemi adjunktus saule.anafinova@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.