Célkitűzések
A kurzus célja olyan interdiszciplináris ismeretek nyújtása és reflektív attitűd kialakítása, melynek birtokában a hallgató képes segíteni tanítványait az iskolaválasztásban, a pályaválasztásban, valamint a munkaerőpiac működésének megismerésében. A félév folyamán feldolgozásra kerülnek a legfontosabb elméletek, melyek segítik a terminológia elsajátítását és szakszerű alkalmazását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító környezet kialakítására.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját fejlődése érdekében.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.
Oktatásmódszertan
Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. A Social Cognitive Theory.
- Bordin, E. S. (1990). Psychodynamic model of career choice and satisfaction. In. Brown, D.,
- Brooks, L. (Eds.). Career choice and development. Applying contemporary theories to practice. Jossey-Bass, Bridgewater.
- Caprara G. V., Barbaranelli C. & Borgogni L. (2003). A Big Five Questionnaire magyar tesztkönyve. OS Hungary, Szeged.
- Chen, C. P. (2004). Positive compromise. A new perspective for career psychology. Australian Journal of Career Development, 13(2), p17-28.
- Csirszka, J. (1966). Pályalélektan. Gondolat Kiadó, Budapest.
- Holland, J. L. (1987). Current status of Holland's theory of careers. Another perspective. The Career Development Quarterly, 36(1), p24–30.
- Kissné Viszket, M. (2017). Narratív technikák a konstruktív pályatanácsadásban. Alkalmazott pszichológia, 17(4), p87-102.
- Kroeger, O. & Thuesen, J. M. (2017). Mások vagyunk – együtt működünk. MBTI – A 16 Myers – Briggs-féle személyiségtípus. Ursus-Libris Kiadó, Budapest.
- Lent, R. W., Brown, S. D. & Hackett, G. (2000). Contextual Supports and Barriers to Career Choice. A Social Cognitive Analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), p36-49.
- Pogátsnik, M. (2014). Műszaki egyetemisták pályaválasztását meghatározó tényezők. In. Ősz, R. (szerk.). Empirikus kutatások a szakképzésben és a felsőoktatás-pedagógiában. DSGI Kiadó, Székesfehérvár, p149-162.
- Pogátsnik, M. (2016). A szakképzés trendjei az Európai Unióban. Typotop Kiadó, Budapest.
- Pogátsnik, M. (2021). A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak. Typotop Kiadó, Budapest.
- Szabó M., Kiss I., Herczegné Keresztúri J., Szemán D. & Czigány L. (2015). A pályatanácsadás hatékonyságának vizsgálata. Pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése. TÁMOP 2.2.2. Forrás. http.//eletpalya.munka.hu/c/document_library/get_file?uuid=327a69bf-c97d-4549- 8d57-dd2ac8431234&groupId=10418 Letöltés. 2021.03.14.
- Szilágyi, K. (2000). Munka-pályatanácsadás mint professzió. Kollégium Kft., Budapest.
- Tóth, P. (2021). Fejezetek a mérnökpedagógiából I. Typotop Kiadó, Budapest.
- Tóth, P. (2021). Fejezetek a mérnökpedagógiából II. Typotop Kiadó, Budapest.
- Völgyesy, P. (1995). Pályaismeret. GATE, GTK, Tanárképző Intézet, Gödöllő.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsga teljesítménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Részeredmény: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
1. Az órán való aktív részvétel. 2. Beadandó készítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87-89 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 49-0 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt órákon. | 8 |
Vizsgára való felkészülés. | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A pályaorientáció fogalmi hálója (karrier, pályatanácsadás, pályaérdeklődés, pályaismeret, pályaattitűd) Tartalomelméletek (pszichológiai tesztekkel mérhető egyéni sajátosságokon alapuló elméletek; pszichodinamikai elmélet; értékalapú elméletek; személyiségtipológián alapuló elméletek) Folyamatelméletek (a szakaszos fejlődés elméletei; a szakmai fejlődés, mint életszakaszok sorozata; korlátok és kompromisszumok elmélete) Kombinált tartalom- és folyamatelméletek (a pályafutás alakulása, mint szociális tanulás; szociális-kognitív pályaelméletek; a pályafutás alakulása fejlődési és környezeti kontextusban; a pályaorientáció mint a szükségletek fejlődése) A pályaválasztás konstruktivista megközelítése (a pályafutás rendszerszintű elméletei; „pályaépítés-elmélet”; ökológiai elmélet)
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bükki Eszter | egyetemi adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Dr. Saule Anafinova | egyetemi adjunktus | saule.anafinova@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.