I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Korszerű technológiák az utómunka támogatására
Azonosító
BMEGT43Z002
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja bemutatni azt a komplex folyamatot, amely során a leforgatott nyersanyagból bemutatható mozgóképes anyag lesz elsősorban az utómunkát és a filmek célba juttatását szolgáló korszerű technológia szerepére koncentrálva.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Új ismeretek elsajátításának ismerete
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság.
  2. Szakmai és morális hozzáállás
  3. Saját képességek önreflexiója
Önállóság és felelősség
  1. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
  2. Önállóság
  3. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése

Oktatásmódszertan

A kurzus intézménylátogatásokat és előadásokat ötvöz.

Tanulástámogató anyagok

  • Olson, P. Supremacy: AI, ChatGPT, and the Race That Will Change the World. London, UK : Macmillan , 2024.

Általános szabályok

Kötelező órára járás. Max. 3 hiányzás.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai aktivitás és félév végi dolgozat értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás: 50
  • Dolgozat: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai munka 28
dolgozatírás 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

Az óra helyszínlátogatások és előadások formájában tárgyalja az új technológia szerepét a mozgóképipari utómunkában. A piacvezető nemzetközi produkciós cégektől az egyéni felhasználókig áttekinti azokat a technikai igényeket, amelyek a produkciók létrehozását és nézőkhöz való eljuttatását szolgálják, és bemutatja a magyar stúdióipar éllovasait.

Előadások témái
1. 1. A látás és hallás jövője: A legújabb audiovizuális technológiák
2. (nagy dinamikatartományú és ultraszéles látószögű videó, magával ragadó hang és a magával ragadó videó kockázatos jövője)
3. 2. Videógyártás a felhőben: Miért a filmkészítés jövője az online
4. (Felhőalapú munkafolyamatok, távoli együttműködés és az ezzel járó kihívások)
5. 3. Színkezelés rémálmai: Miért néz ki rosszul a filmje (és hogyan javítsa ki)
6. (A színkezelés, a LUT-ok és a színhelyesség különböző képernyőkön való fenntartásának kihívásai)
7. 4. A mestertől a streamig: Hogyan kerül a filmed a Netflixre és Hollywoodba
8. (Hogyan néz ki egy "mestercsomag", amelyet a Netflixhez küldesz? Hogyan kerüld el az elutasítást)
9. 5. Mi az a színtudós? A képtökéletes filmek titka
10. (A színtudomány szerepe a filmkészítésben, a kameraérzékelőktől a végső átadásig)
11. 6. Globális filmforgalmazás: A lokalizáció és a cenzúra rejtett kihívásai
12. (Hogyan adaptálják a filmeket a nemzetközi piacokra, beleértve a szinkronizálást, a feliratozást, a technikai kiigazításokat és a regionális megfelelőséget)
13. 7. Hogyan kerül egy film a nagyvászonra? A digitális mozik rejtett technikája
14. (digitális mozicsomagok (DCP-k), vetítési rendszerek, titkosítás).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.