I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Digitális pedagógia
Azonosító
BMEGT51XX06322-94
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Manojlovic Heléna
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
manoljovic.helena@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Felnőttoktatási szakértő

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a digitális pedagógia fogalmáról, fejlődési irányairól és gyakorlati alkalmazási lehetőségeiről. A képzés során megismerkednek a digitális tanítás-tanulás korszerű kihívásaival és lehetőségeivel, különös tekintettel az oktatási technológiák és digitális tanulási környezetek pedagógiai célú alkalmazására. A hallgatók betekintést nyernek a modern oktatásmódszertan alapelveibe, különös tekintettel a digitális eszközökkel támogatott tanulási folyamatokra. A gyakorlati foglalkozások során egyedülálló és csoportos feladatokon keresztül sajátítják el a digitális pedagógiai eszközök és Web 2.0-ás alkalmazások célzott használatát, ezzel fejlesztve pedagógiai tudásukat, módszertani érzékenységüket és digitális kompetenciájukat. A tantárgy célja továbbá a hallgatók nyitottságának és kritikai gondolkodásának erősítése a digitális kultúra oktatási szerepével kapcsolatban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a digitális pedagógia alapfogalmait, elméleti alapjait és legfontosabb irányzatait.
  2. 2. Átlátja az oktatási célú digitális technológiák szerepét a tanulási folyamatokban.
  3. 3. Ismeri a digitális tanulási környezetek tervezésének pedagógiai szempontjait.
Képesség
  1. 1. Képes digitális eszközök és alkalmazások pedagógiai célú használatára különböző oktatási helyzetekben.
  2. 2. Képes egyedülálló és csoportos digitális tanulási feladatok tervezésére, megvalósítására és értékelésére.
  3. 3. Képes reflektálni saját digitális pedagógiai gyakorlatára és fejleszteni azt.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a digitális kultúra oktatási szerepének megértésére és beépítésére a tanítási gyakorlatába.
  2. 2. Elkötelezett az aktív, tanulóközpontú és technológiával támogatott tanulási formák mellett.
  3. 3. Érzékeny a tanulók digitális kompetenciafejlesztési szükségleteire.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Felelősséget vállal saját szakmai fejlődéséért, különösen a digitális pedagógia terén.
  2. 2. Képes önálló döntéshozatalra a digitális eszközök alkalmazásával kapcsolatban oktatási környezetekben.
  3. 3. Tudatosan használja a digitális pedagógiai megoldásokat a tanulási célok szolgálatában.

Oktatásmódszertan

A tantárgy oktatása gyakorlatcentrikus, problémamegoldó és együttműködésen alapuló tanulási formákra épül. A tanulási folyamatot digitális tanulási környezetek és korszerű IKT-eszközök támogatják.

Tanulástámogató anyagok

  • A tanulási folyamatot kötelező és ajánlott szakirodalmak, valamint online elérhető tananyagok és digitális eszközhasználati útmutatók támogatják. A kurzus során a hallgatók hozzáférést kapnak tematikusan rendezett, nyitott oktatási forrásokhoz, illetve saját projektjeikhez kapcsolódóan válogatott digitális alkalmazásokhoz. A tananyag elsajátítását továbbá prezentációk, esettanulmányok, szemléltető videók és oktatási platformok segítik.
  • The learning process is supported by required and recommended literature, open educational resources, and digital tool guides. Students gain access to structured, topic-specific online materials and digital applications relevant to their projects. The learning experience is enriched by presentations, case studies, demonstrative videos, and digital learning platforms.
  • Szűts Zoltán: A digitális pedagógia elmélete (Akadémiai Kiadó, 2020)

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2 pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. Részteljesítmény értékelés: egyéni házi feladat, amely egy digitális tananyag vagy tanulási egység tervezését és rövid szakmai indoklását tartalmazza (50%). Részteljesítmény értékelés: aktív részvétel és csoportmunka során végzett feladatmegoldás a gyakorlatokon, a digitális eszközhasználat és az együttműködés értékelése (50%).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
  • Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a gyakorlatokon való aktív részvétel és az előírt részteljesítmény-értékelési feladatok legalább 50%-os szintű teljesítése. A részvételi követelmény alapján a hallgatónak a gyakorlatok legalább 70%-án jelen kell lennie. Az aktív részvétel nem pótolható, azonban a házi feladat pótlására külön pótlási lehetőség biztosított.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90%
75-86%
Közepes 62-74%
Elégséges 50-61%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel, jellegéből adódóan, nem pótolható és nem javítható. A házi feladat a pótlási időszak végéig pótolható, egy alkalommal.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontaktórákon 8
Felkészülés a teljesítményértékelésekre 71
Házi feladat elkészítése 71

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Digitális pedagógia alapfogalmai és belépő eszközök
2. Új technológiai megközelítések az oktatásban
3. Digitális technológiák az oktatáskutatásban
4. Interaktív értékelés és visszacsatolás digitális eszközökkel
5. Vizualizáció és tanulásszervezés a digitális térben
6. Digitális tananyagkészítés és tanulói aktivitás
7. Projektmenedzsment eszközök a tanulásszervezés szolgálatában
8. Digitális reflexió és önértékelés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.