Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Felnőttoktatási szakértő
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a digitális pedagógia fogalmáról, fejlődési irányairól és gyakorlati alkalmazási lehetőségeiről. A képzés során megismerkednek a digitális tanítás-tanulás korszerű kihívásaival és lehetőségeivel, különös tekintettel az oktatási technológiák és digitális tanulási környezetek pedagógiai célú alkalmazására. A hallgatók betekintést nyernek a modern oktatásmódszertan alapelveibe, különös tekintettel a digitális eszközökkel támogatott tanulási folyamatokra. A gyakorlati foglalkozások során egyedülálló és csoportos feladatokon keresztül sajátítják el a digitális pedagógiai eszközök és Web 2.0-ás alkalmazások célzott használatát, ezzel fejlesztve pedagógiai tudásukat, módszertani érzékenységüket és digitális kompetenciájukat. A tantárgy célja továbbá a hallgatók nyitottságának és kritikai gondolkodásának erősítése a digitális kultúra oktatási szerepével kapcsolatban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a digitális pedagógia alapfogalmait, elméleti alapjait és legfontosabb irányzatait.
- 2. Átlátja az oktatási célú digitális technológiák szerepét a tanulási folyamatokban.
- 3. Ismeri a digitális tanulási környezetek tervezésének pedagógiai szempontjait.
Képesség
- 1. Képes digitális eszközök és alkalmazások pedagógiai célú használatára különböző oktatási helyzetekben.
- 2. Képes egyedülálló és csoportos digitális tanulási feladatok tervezésére, megvalósítására és értékelésére.
- 3. Képes reflektálni saját digitális pedagógiai gyakorlatára és fejleszteni azt.
Attitűd
- 1. Nyitott a digitális kultúra oktatási szerepének megértésére és beépítésére a tanítási gyakorlatába.
- 2. Elkötelezett az aktív, tanulóközpontú és technológiával támogatott tanulási formák mellett.
- 3. Érzékeny a tanulók digitális kompetenciafejlesztési szükségleteire.
Önállóság és felelősség
- 1. Felelősséget vállal saját szakmai fejlődéséért, különösen a digitális pedagógia terén.
- 2. Képes önálló döntéshozatalra a digitális eszközök alkalmazásával kapcsolatban oktatási környezetekben.
- 3. Tudatosan használja a digitális pedagógiai megoldásokat a tanulási célok szolgálatában.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása gyakorlatcentrikus, problémamegoldó és együttműködésen alapuló tanulási formákra épül. A tanulási folyamatot digitális tanulási környezetek és korszerű IKT-eszközök támogatják.
Tanulástámogató anyagok
- A tanulási folyamatot kötelező és ajánlott szakirodalmak, valamint online elérhető tananyagok és digitális eszközhasználati útmutatók támogatják. A kurzus során a hallgatók hozzáférést kapnak tematikusan rendezett, nyitott oktatási forrásokhoz, illetve saját projektjeikhez kapcsolódóan válogatott digitális alkalmazásokhoz. A tananyag elsajátítását továbbá prezentációk, esettanulmányok, szemléltető videók és oktatási platformok segítik.
- The learning process is supported by required and recommended literature, open educational resources, and digital tool guides. Students gain access to structured, topic-specific online materials and digital applications relevant to their projects. The learning experience is enriched by presentations, case studies, demonstrative videos, and digital learning platforms.
- Szűts Zoltán: A digitális pedagógia elmélete (Akadémiai Kiadó, 2020)
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2 pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. Részteljesítmény értékelés: egyéni házi feladat, amely egy digitális tananyag vagy tanulási egység tervezését és rövid szakmai indoklását tartalmazza (50%). Részteljesítmény értékelés: aktív részvétel és csoportmunka során végzett feladatmegoldás a gyakorlatokon, a digitális eszközhasználat és az együttműködés értékelése (50%).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
- Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a gyakorlatokon való aktív részvétel és az előírt részteljesítmény-értékelési feladatok legalább 50%-os szintű teljesítése. A részvételi követelmény alapján a hallgatónak a gyakorlatok legalább 70%-án jelen kell lennie. Az aktív részvétel nem pótolható, azonban a házi feladat pótlására külön pótlási lehetőség biztosított.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90% |
Jó | 75-86% |
Közepes | 62-74% |
Elégséges | 50-61% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel, jellegéből adódóan, nem pótolható és nem javítható. A házi feladat a pótlási időszak végéig pótolható, egy alkalommal.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontaktórákon | 8 |
Felkészülés a teljesítményértékelésekre | 71 |
Házi feladat elkészítése | 71 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Digitális pedagógia alapfogalmai és belépő eszközök |
2. | Új technológiai megközelítések az oktatásban |
3. | Digitális technológiák az oktatáskutatásban |
4. | Interaktív értékelés és visszacsatolás digitális eszközökkel |
5. | Vizualizáció és tanulásszervezés a digitális térben |
6. | Digitális tananyagkészítés és tanulói aktivitás |
7. | Projektmenedzsment eszközök a tanulásszervezés szolgálatában |
8. | Digitális reflexió és önértékelés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.