Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus sikeres elvégzése után a hallgatók a következőkre lesznek képesek: - Etikai és humanista szemlélettel fejezni ki művészi látásmódjukat. - A filmkészítés introspektív megközelítése, a kamera önmaguk felé fordítása. - Szándékos struktúra, téma, nézőpont és vizuális stílus alkalmazása egy rövid dokumentumfilm forgatásához. - Archívumkutatás különböző módszerek alkalmazásával - együttműködve és önállóan, professzionális módon dolgozni - Világosan és hatékonyan kommunikálni kreatív elképzeléseiket a csapatukkal. - Jelentőségteljesen hozzájárulni mások projektjeihez - Jól megalapozott érvekkel indokolni rendezői döntéseiket. - Magabiztosan kezelni a legfontosabb technikai eszközöket, beleértve a kamerát, az állványt, a hangberendezéseket és a szerkesztőszoftvereket. - Előre látni a lehetséges produkciós kihívásokat, és gyakorlati megoldásokat dolgozni ki. - Személyes élményeiket meggyőző filmes történetekké alakítani át. - munkájukkal kritikus gondolkodásra ösztönözni - Elfogadni és alkalmazni az építő jellegű visszajelzéseket a művészi integritásuk megőrzése mellett. - Egy dokumentumfilm koncepciójának továbbfejlesztése egy meggyőző rövidfilmmé
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
- Elemzési képesség
- Kutatási képességek
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
Attitűd
- Saját képességek önreflexiója
- Szakmai és morális hozzáállás
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás
Önállóság és felelősség
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Önállóság
Oktatásmódszertan
Az órák a releváns fogalmakról szóló előadásokat, az alapvető filmkészítési technikákat, beleértve az interjúkészítést, a kutatást, a narratív struktúrát, a dokumentumfilmes példák megtekintését és elemzését, valamint a felszereléssel kapcsolatos technikai oktatást gyakorlati gyakorlatokkal párosítva, valamint az osztályprojektek és filmek kritikáját a befejezés minden szakaszában ötvözik.
Tanulástámogató anyagok
- Bill Nichols: Introduction to Documentary, Indiana University Press, 4th Edition, 2024.
- Stella Bruzzi: New Documentary: A Critical Introduction, Second Edition, Psychology Press, 2006.
- Carl Plantiga: Rhetoric and Representation in Nonfiction Film, First Edition, Cambridge University Press,1997.
- Michael Renov: Theorizing Documentary, Routledge, 1993.
- Michael Rabiger: Directing the Documentary, 7th Edition, Routledge, 2020.
- Alan Rosenthal, John Corner: New Challenges for documentary, Second Edition, Manchester University Press, 2005.
Általános szabályok
Az óralátogatás kötelező, maximum 3 hiányzás megengedett
Teljesítményértékelési módszerek
Az órai aktivitás, a házi feladatok és a film értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka: 30
- házi feladatok: 25
- film: 45
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
órai munka | 84 |
önálló munka | 156 |
összesen | 240 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A reflektív dokumentumfilmkészítés az önfeltárás erőteljes eszköze, amely mélyebb személyes betekintéssel gazdagítja a történetmesélés élményét. Ez a kurzus a reflexív dokumentumfilmek megértésére és létrehozására összpontosít, amely a személyes dokumentumfilmek egy alműfaja, ahol a rendezők aktív szerepet játszanak - vagy kívülállóként jelennek meg a filmben, mint a téma, vagy mint családtag, vagy a film szólhat önmagukról is. A résztvevőket arra ösztönzik, hogy saját, egyedi nézőpontjukból, személyes tapasztalataikból merítve közelítsék meg történeteiket. Másik lehetőség, hogy magára a filmkészítés folyamatára reflektálnak, és azt az önfeltárás és a személyes fejlődés eszközeként használják, ami terápiás hatással is lehet rájuk.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. A dokumentumfilm fogalma - A dokumentumfilm története és elmélete |
2. | 2. Dokumentumfilmes műfajok (Bill Nichols tipológiája) |
3. | 3. Dokumentumfilmes történetmesélés |
4. | 4. Dokumentumfilm-rendezői gyakorlat és elmélet |
5. | 5. Kameratechnika, vizuális nyelvezet és kompozíció |
6. | 6. Produkciós műhely: operatőri gyakorlat |
7. | 7. Hangfelvételi technikák |
8. | 8. Interjúkészítés |
9. | 9. Vágás 1. |
10. | 10. Produkciós műhely 2.: Kamera és hang |
11. | 11. Vágás 2. |
12. | 12. PREZENTÁCIÓ 1. Végleges filmötlet és felszerelés ellenőrzése |
13. | 13. Produkciós protokoll |
14. | 14. Esettanulmány és az „Ő anyái” című film megtekintése Haragonics Sára által. |
15. | 15. Az archív anyagok felhasználása |
16. | 16. A személyes film |
17. | 17. Pszichológia és dokumentarista etika |
18. | 18. Modern dokumentumfilm: Kreatív dokumentumfilmek |
19. | 19. BEMUTATÓ 2. Végső filmötlet |
20. | 20. FIELD TRIP egy hangkeverő stúdióban és mesterkurzus a gyártás utáni hangról |
21. | 21. Nemzetközi dokumentumfilm-ipar egy VENDÉGELŐADÓVAL |
22. | 22. KIRÁNDULÁS egy színkorrekciós stúdióban és mesterkurzus a színkorrekcióról |
23. | 23. Vágási konzultáció |
24. | 24. Vetítés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.