I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Az én dokumentálása - Az önreflexív dokumentumfilm-rendezés
Azonosító
BMEGT43X003
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus sikeres elvégzése után a hallgatók a következőkre lesznek képesek: - Etikai és humanista szemlélettel fejezni ki művészi látásmódjukat. - A filmkészítés introspektív megközelítése, a kamera önmaguk felé fordítása. - Szándékos struktúra, téma, nézőpont és vizuális stílus alkalmazása egy rövid dokumentumfilm forgatásához. - Archívumkutatás különböző módszerek alkalmazásával - együttműködve és önállóan, professzionális módon dolgozni - Világosan és hatékonyan kommunikálni kreatív elképzeléseiket a csapatukkal. - Jelentőségteljesen hozzájárulni mások projektjeihez - Jól megalapozott érvekkel indokolni rendezői döntéseiket. - Magabiztosan kezelni a legfontosabb technikai eszközöket, beleértve a kamerát, az állványt, a hangberendezéseket és a szerkesztőszoftvereket. - Előre látni a lehetséges produkciós kihívásokat, és gyakorlati megoldásokat dolgozni ki. - Személyes élményeiket meggyőző filmes történetekké alakítani át. - munkájukkal kritikus gondolkodásra ösztönözni - Elfogadni és alkalmazni az építő jellegű visszajelzéseket a művészi integritásuk megőrzése mellett. - Egy dokumentumfilm koncepciójának továbbfejlesztése egy meggyőző rövidfilmmé

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
  1. Elemzési képesség
  2. Kutatási képességek
  3. Új ismeretek elsajátításának ismerete
Attitűd
  1. Saját képességek önreflexiója
  2. Szakmai és morális hozzáállás
  3. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
Önállóság és felelősség
  1. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
  2. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  3. Önállóság

Oktatásmódszertan

Az órák a releváns fogalmakról szóló előadásokat, az alapvető filmkészítési technikákat, beleértve az interjúkészítést, a kutatást, a narratív struktúrát, a dokumentumfilmes példák megtekintését és elemzését, valamint a felszereléssel kapcsolatos technikai oktatást gyakorlati gyakorlatokkal párosítva, valamint az osztályprojektek és filmek kritikáját a befejezés minden szakaszában ötvözik.

Tanulástámogató anyagok

  • Bill Nichols: Introduction to Documentary, Indiana University Press, 4th Edition, 2024.
  • Stella Bruzzi: New Documentary: A Critical Introduction, Second Edition, Psychology Press, 2006.
  • Carl Plantiga: Rhetoric and Representation in Nonfiction Film, First Edition, Cambridge University Press,1997.
  • Michael Renov: Theorizing Documentary, Routledge, 1993.
  • Michael Rabiger: Directing the Documentary, 7th Edition, Routledge, 2020.
  • Alan Rosenthal, John Corner: New Challenges for documentary, Second Edition, Manchester University Press, 2005.

Általános szabályok

Az óralátogatás kötelező, maximum 3 hiányzás megengedett

Teljesítményértékelési módszerek

Az órai aktivitás, a házi feladatok és a film értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 30
  • házi feladatok: 25
  • film: 45
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai munka 84
önálló munka 156
összesen 240

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A reflektív dokumentumfilmkészítés az önfeltárás erőteljes eszköze, amely mélyebb személyes betekintéssel gazdagítja a történetmesélés élményét. Ez a kurzus a reflexív dokumentumfilmek megértésére és létrehozására összpontosít, amely a személyes dokumentumfilmek egy alműfaja, ahol a rendezők aktív szerepet játszanak - vagy kívülállóként jelennek meg a filmben, mint a téma, vagy mint családtag, vagy a film szólhat önmagukról is. A résztvevőket arra ösztönzik, hogy saját, egyedi nézőpontjukból, személyes tapasztalataikból merítve közelítsék meg történeteiket. Másik lehetőség, hogy magára a filmkészítés folyamatára reflektálnak, és azt az önfeltárás és a személyes fejlődés eszközeként használják, ami terápiás hatással is lehet rájuk.

Előadások témái
1. 1. A dokumentumfilm fogalma - A dokumentumfilm története és elmélete
2. 2. Dokumentumfilmes műfajok (Bill Nichols tipológiája)
3. 3. Dokumentumfilmes történetmesélés
4. 4. Dokumentumfilm-rendezői gyakorlat és elmélet
5. 5. Kameratechnika, vizuális nyelvezet és kompozíció
6. 6. Produkciós műhely: operatőri gyakorlat
7. 7. Hangfelvételi technikák
8. 8. Interjúkészítés
9. 9. Vágás 1.
10. 10. Produkciós műhely 2.: Kamera és hang
11. 11. Vágás 2.
12. 12. PREZENTÁCIÓ 1. Végleges filmötlet és felszerelés ellenőrzése
13. 13. Produkciós protokoll
14. 14. Esettanulmány és az „Ő anyái” című film megtekintése Haragonics Sára által.
15. 15. Az archív anyagok felhasználása
16. 16. A személyes film
17. 17. Pszichológia és dokumentarista etika
18. 18. Modern dokumentumfilm: Kreatív dokumentumfilmek
19. 19. BEMUTATÓ 2. Végső filmötlet
20. 20. FIELD TRIP egy hangkeverő stúdióban és mesterkurzus a gyártás utáni hangról
21. 21. Nemzetközi dokumentumfilm-ipar egy VENDÉGELŐADÓVAL
22. 22. KIRÁNDULÁS egy színkorrekciós stúdióban és mesterkurzus a színkorrekcióról
23. 23. Vágási konzultáció
24. 24. Vetítés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.