I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A zenei alkotás folyamata
Azonosító
BMEGT43X001
A tantárgy jellege
kontaktórás
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus fő célja, hogy kontextusba helyezze minden hallgató alkotói folyamatát. Segítsen nekik megérteni, hogyan dolgoznak, hogyan alkotnak, hogyan bánnak az ötletekkel, mindezt a globális zene különböző történelmi, regionális és stilisztikai összefüggéseiben. Mivel a kurzus mindenféle zenészerző számára nyitott, a nagyon eltérő zenei háttérrel és zenei érdeklődéssel rendelkező diákok valószínűleg – és remélhetőleg – találkoznak majd az osztályteremben, így a kurzus segít nekik felfedezni és megérteni olyan zenei világokat, amelyek idegenek lehetnek számukra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs intézményrendszer kulturális beágyazottságának ismerete.
Képesség
  1. Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
Attitűd
  1. A kultúra történeti és társadalmi meghatározottságának elfogadása
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai öntudat és magabiztosság

Oktatásmódszertan

Előadások, intézménylátogatások, önálló creatív munka

Tanulástámogató anyagok

  • John Cage, Silence: Lectures and Writings (Middletown: Wesleyan University Press, 1961)
  • Nicholas Cook–Eric Clarke–Daniel Leech-Wilkinson–John Rink (eds.), The Cambridge Companion to Recorded Music (Cambridge: Cambridge University Press, 2009)
  • William Kinderman, The Creative Process in Music from Mozart to Kurtág (Champaign: University of Illinois Press, 2017).
  • Rick Rubin, The Creative Act: A Way of Being (London: Penguin, 2023)
  • Richard Shusterman, Pragmatist Aesthetics – Living Beauty, Rethinking Art (New York: Rowman & Littlefiled, 1992)
  • Christian Thorau–Hansjakob Ziemer (eds.), The Oxford Handbook of Music Listening in the 19th and 20th Centuries (Oxford: Oxford University Press, 2019)
  • Catherine Williams–Justin A. Williams (eds.), The Cambridge Companion to the Singer-Songwriter (Cambridge: Cambridge University Press, 2016)

Általános szabályok

Kötelező óralátogatás, maximum 3 hiányzás

Teljesítményértékelési módszerek

Az órai és a kreatív munka értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 50
  • kreatív munka: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai munka 84
önálló kreatív munka 156
összesen 240

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A zene egy rendkívül széles és színes terület. A hagyományos afrikai ütőhangszeres zenét, fapálcákon játszva, ugyanolyan joggal nevezik zenének, mint egy két és fél perces amerikai popdalt három alapakkorddal és egy egyszerű dallammal, vagy egy nyolcvan perces, 120 zenészből álló zenekarra írt, gondosan hangszerelt európai szimfóniát, amely tele van buja harmóniákkal és összetett polifóniával,. Természetesen a különböző zenetípusok eltérő készségeket, tudást és mesterségbeli tudást igényelnek, és eltérő kulturális képzetek, valamint társadalmi és történelmi kontextusok határozzák meg őket. A kurzus célja, hogy minden diák megértse és tudatosan megtapasztalja a zeneszerzés folyamatát, és a kurzus során olyan zenei terméket hozzon létre, amelynek premierje a félév végén lesz. Ez lehet egy kottán alapuló zenei műalkotás, popdalok sorozata, egy film, koncert vagy zenés színházi előadás partitúrája vagy filmzenéje a hallgatók saját zenei ötletei alapján. Vagy bármi más, ami zenének nevezhető.

Előadások témái
1. BEVEZETÉS
2. 1. HÉT: A ZENE VILÁGA
3. • Személyes vélemények a zenéről
4. • A zene különböző definíciói évszázadokon és kultúrákon keresztül
5. • A zene szerepe a társadalomban és a mindennapi életben
6. ALAPELEMEK
7. 2. HÉT: HALLGATÁS
8. • A hallgatás mechanizmusa
9. • A hallgatás hatása a megértésre
10. • A hallgatás különböző típusai
11. 3. HÉT: ZENEI IDŐ
12. • Ritmus, pulzus, tempó
13. • Idő és természet
14. • Idő más művészeti formákban
15. • Az idő érzékelése a zenében
16. 4. HÉT: ZENEI TÉR
17. • A tér metaforája a zenében
18. • Dallam és harmónia
19. • Polifónia
20. 5. HÉT: HANG
21. • A hangjegy és a zenei hang közötti különbség
22. • A hangrétegek feltárása
23. • Hangtömegek az aprótól az óriásiig
24. • Hogyan lehet egyensúlyozni a hangot?
25. ALKOTÁS
26. 6. HÉT: MI A ZENEI GONDOLAT?
27. • A zenei gondolat koncepciói évszázadokon és kultúrákon keresztül
28. • Hogyan fejleszthetők zenei ötletek?
29. 7. HÉT: ZENEI FORMA
30. • Létezik zenei forma?
31. • Sémák és organikus formák a zenében
32. • Ötletek, átmenetek, csúcspontok
33. 8. HÉT: AZ ÖTLETTŐL A KOTTÁZÁSIG
34. • A zenei pillanat megőrzésének különböző formái
35. • Mi vész el a kottaírásban?
36. • A zene vizualizálása
37. 9. HÉT: A FELVÉTELI FOLYAMAT
38. • Élőzene vs. felvétel: különböző esztétikák
39. • Az élmény örökkévalóvá tétele
40. • A hangstúdió mechanizmusai
41. 10. HÉT: TÖRTÉNETMESÉLÉS A ZENÉBEN
42. • A madrigáltól a filmzenéig: a zenei történetmesélés rövid története
43. • Zenei szókincs természeti jelenségekhez
44. • Hogyan dramatizáljuk a zenei ötleteket?
45. ESZTÉTIKA
46. 11. HÉT: ZENEI MŰFAJOK
47. • Műfaj vs. forma: elméleti kérdések
48. • Két esettanulmány: countryzene és a barokk szvit
49. • Határok betartása vagy átlépése?
50. 12. HÉT: AZ EREDETISÉG URALMA
51. • Egy romantikus koncepció állandó újratöltésben
52. • Eredetiség és funkcionális zene
53. • Minőség vs. eredetiség
54. 13. HÉT: A SZÉPSÉG FOGALMAI
55. • Zenei szépség történelmi kontextusban
56. • A kifejezés iránti igény és a zenei rútság
57. 14. HÉT: „MAGAS” ÉS „ALACSONY” MŰVÉSZET
58. • Ösztönös vs. tanult zene, populáris vs. elit zene
59. • A „magas” és az „alacsony” művészet közötti különbségek kreatív szempontból
60. • Kit érdekel, ha hallgatsz?

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.