Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus fő célja, hogy kontextusba helyezze minden hallgató alkotói folyamatát. Segítsen nekik megérteni, hogyan dolgoznak, hogyan alkotnak, hogyan bánnak az ötletekkel, mindezt a globális zene különböző történelmi, regionális és stilisztikai összefüggéseiben. Mivel a kurzus mindenféle zenészerző számára nyitott, a nagyon eltérő zenei háttérrel és zenei érdeklődéssel rendelkező diákok valószínűleg – és remélhetőleg – találkoznak majd az osztályteremben, így a kurzus segít nekik felfedezni és megérteni olyan zenei világokat, amelyek idegenek lehetnek számukra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs intézményrendszer kulturális beágyazottságának ismerete.
Képesség
- Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
Attitűd
- A kultúra történeti és társadalmi meghatározottságának elfogadása
Önállóság és felelősség
- Szakmai öntudat és magabiztosság
Oktatásmódszertan
Előadások, intézménylátogatások, önálló creatív munka
Tanulástámogató anyagok
- John Cage, Silence: Lectures and Writings (Middletown: Wesleyan University Press, 1961)
- Nicholas Cook–Eric Clarke–Daniel Leech-Wilkinson–John Rink (eds.), The Cambridge Companion to Recorded Music (Cambridge: Cambridge University Press, 2009)
- William Kinderman, The Creative Process in Music from Mozart to Kurtág (Champaign: University of Illinois Press, 2017).
- Rick Rubin, The Creative Act: A Way of Being (London: Penguin, 2023)
- Richard Shusterman, Pragmatist Aesthetics – Living Beauty, Rethinking Art (New York: Rowman & Littlefiled, 1992)
- Christian Thorau–Hansjakob Ziemer (eds.), The Oxford Handbook of Music Listening in the 19th and 20th Centuries (Oxford: Oxford University Press, 2019)
- Catherine Williams–Justin A. Williams (eds.), The Cambridge Companion to the Singer-Songwriter (Cambridge: Cambridge University Press, 2016)
Általános szabályok
Kötelező óralátogatás, maximum 3 hiányzás
Teljesítményértékelési módszerek
Az órai és a kreatív munka értékelése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka: 50
- kreatív munka: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
órai munka | 84 |
önálló kreatív munka | 156 |
összesen | 240 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A zene egy rendkívül széles és színes terület. A hagyományos afrikai ütőhangszeres zenét, fapálcákon játszva, ugyanolyan joggal nevezik zenének, mint egy két és fél perces amerikai popdalt három alapakkorddal és egy egyszerű dallammal, vagy egy nyolcvan perces, 120 zenészből álló zenekarra írt, gondosan hangszerelt európai szimfóniát, amely tele van buja harmóniákkal és összetett polifóniával,. Természetesen a különböző zenetípusok eltérő készségeket, tudást és mesterségbeli tudást igényelnek, és eltérő kulturális képzetek, valamint társadalmi és történelmi kontextusok határozzák meg őket. A kurzus célja, hogy minden diák megértse és tudatosan megtapasztalja a zeneszerzés folyamatát, és a kurzus során olyan zenei terméket hozzon létre, amelynek premierje a félév végén lesz. Ez lehet egy kottán alapuló zenei műalkotás, popdalok sorozata, egy film, koncert vagy zenés színházi előadás partitúrája vagy filmzenéje a hallgatók saját zenei ötletei alapján. Vagy bármi más, ami zenének nevezhető.
Előadások témái | |
---|---|
1. | BEVEZETÉS |
2. | 1. HÉT: A ZENE VILÁGA |
3. | • Személyes vélemények a zenéről |
4. | • A zene különböző definíciói évszázadokon és kultúrákon keresztül |
5. | • A zene szerepe a társadalomban és a mindennapi életben |
6. | ALAPELEMEK |
7. | 2. HÉT: HALLGATÁS |
8. | • A hallgatás mechanizmusa |
9. | • A hallgatás hatása a megértésre |
10. | • A hallgatás különböző típusai |
11. | 3. HÉT: ZENEI IDŐ |
12. | • Ritmus, pulzus, tempó |
13. | • Idő és természet |
14. | • Idő más művészeti formákban |
15. | • Az idő érzékelése a zenében |
16. | 4. HÉT: ZENEI TÉR |
17. | • A tér metaforája a zenében |
18. | • Dallam és harmónia |
19. | • Polifónia |
20. | 5. HÉT: HANG |
21. | • A hangjegy és a zenei hang közötti különbség |
22. | • A hangrétegek feltárása |
23. | • Hangtömegek az aprótól az óriásiig |
24. | • Hogyan lehet egyensúlyozni a hangot? |
25. | ALKOTÁS |
26. | 6. HÉT: MI A ZENEI GONDOLAT? |
27. | • A zenei gondolat koncepciói évszázadokon és kultúrákon keresztül |
28. | • Hogyan fejleszthetők zenei ötletek? |
29. | 7. HÉT: ZENEI FORMA |
30. | • Létezik zenei forma? |
31. | • Sémák és organikus formák a zenében |
32. | • Ötletek, átmenetek, csúcspontok |
33. | 8. HÉT: AZ ÖTLETTŐL A KOTTÁZÁSIG |
34. | • A zenei pillanat megőrzésének különböző formái |
35. | • Mi vész el a kottaírásban? |
36. | • A zene vizualizálása |
37. | 9. HÉT: A FELVÉTELI FOLYAMAT |
38. | • Élőzene vs. felvétel: különböző esztétikák |
39. | • Az élmény örökkévalóvá tétele |
40. | • A hangstúdió mechanizmusai |
41. | 10. HÉT: TÖRTÉNETMESÉLÉS A ZENÉBEN |
42. | • A madrigáltól a filmzenéig: a zenei történetmesélés rövid története |
43. | • Zenei szókincs természeti jelenségekhez |
44. | • Hogyan dramatizáljuk a zenei ötleteket? |
45. | ESZTÉTIKA |
46. | 11. HÉT: ZENEI MŰFAJOK |
47. | • Műfaj vs. forma: elméleti kérdések |
48. | • Két esettanulmány: countryzene és a barokk szvit |
49. | • Határok betartása vagy átlépése? |
50. | 12. HÉT: AZ EREDETISÉG URALMA |
51. | • Egy romantikus koncepció állandó újratöltésben |
52. | • Eredetiség és funkcionális zene |
53. | • Minőség vs. eredetiség |
54. | 13. HÉT: A SZÉPSÉG FOGALMAI |
55. | • Zenei szépség történelmi kontextusban |
56. | • A kifejezés iránti igény és a zenei rútság |
57. | 14. HÉT: „MAGAS” ÉS „ALACSONY” MŰVÉSZET |
58. | • Ösztönös vs. tanult zene, populáris vs. elit zene |
59. | • A „magas” és az „alacsony” művészet közötti különbségek kreatív szempontból |
60. | • Kit érdekel, ha hallgatsz? |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.