I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kulturális emlékezet
Azonosító
BMEGT43YXXX
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

- A kulturális emlékezet, az egyéni emlékezet és a történelem közötti kapcsolat megértése. - A kulturális emlékezet kritikai elemzésére való képesség fejlesztése. - A kulturális emlékezet fogalmának megértése közvetlen tapasztalatokon keresztül. - A helyi kulturális emlékezet gyakorlatai és a globális összefüggések közötti kapcsolatok feltárása, beleértve a tanulók saját kulturális hátterét is. - A kulturális örökség megőrzésével kapcsolatos etikai megfontolások és a vitatott emlékek következményeinek feltárása. - A digitalizáció hatásának vizsgálata a kulturális emlékezet kialakulóban lévő gyakorlataira.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Az európai kultúra ismerete.
  2. A kommunikációs intézményrendszer kulturális beágyazottságának ismerete.
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
  2. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
  1. A saját kultúra (magyar és európai kultúra) sokszínűségének elfogadása és képviselete.
  2. Előítéletmentesség
  3. Más kulturális hagyományok akceptálása
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmáján módszereit alkalmazza, más szakmákét elfogadja.
  2. Önállóság
  3. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban

Oktatásmódszertan

Előadások és közös elemzések

Tanulástámogató anyagok

  • Rigney, A. (2016). Cultural memory studies: Mediation, narrative, and the aesthetic. In: Anna Lisa Tota and Trever Hagen (Eds). Routledge International Handbook of Memory Studies. Routledge. 65-76.
  • Assmann, J. (2008). Communicative and Cultural Memory. In Erll, A., & Nünning, A. (Eds.). Cultural memory studies: an international and interdisciplinary handbook. De Gruyter. 109-118.
  • Assmann, A. (2008). Transformations between History and Memory. Social Research, 75(1), 49–72. http://www.jstor.org/stable/40972052
  • Father, dir. István Szabó
  • László Kürti (2016), Nomadism and Nostalgia in Hungary, M. Palmberger, J. Tošić (eds.), Memories on the Move: Experiencing Mobility, Rethinking the Past. Palgrave. 217-246.
  • Péter Balogh (2022) Clashing geopolitical self-images? The strange coexistence of Christian bulwark and Eurasianism (Turanism) in Hungary, Eurasian Geography and Economics, 63:6, 726-752, DOI: 10.1080/15387216.2020.1779772
  • H. Glenn Penny (2014). Not Playing Indian: Surrogate Indigeneity and the German Hobbyist Scene. Performing Indigeneity. In Laura R. Graham and H. Glenn Penny (Eds), Global Histories and Contemporary Experiences. University of Nebraska Press. 153-185.
  • Excerpts from documentary films about relevant groups and festivals viewed in class.
  • Menyhért, A. (2016). The image of the “maimed Hungary” in 20th-century cultural memory and the 21st-century consequences of an unresolved collective trauma: The impact of the Treaty of Trianon. Environmental and Social Place, 8(2), 11–XX. https://doi.org/10.5840/ESPLACE20168211
  • Wojciech Browarny (2023). The Scars of Memory: The Biographies of Monument Trees in Central Europe, Porównania 2 (34).
  • Turai, Hedvig (2009) 'Past Unmastered: Hot and Cold Memory in Hungary', Third Text, 23: 1, 97 — 106. DOI: 10.1080/09528820902786735
  • Tuấn Andrew Nguyễn, When Water Embraces Empty Space (video excerpt about the encounter at the museum).
  • Aly, G., & Chase, J. S. (2023). The magnificent boat: The colonial theft of a South Seas cultural treasure. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press. Short excerpt.
  • Preda, C. (2023). “Living Statues” and Nonuments as “Performative Monument Events” in Post-Socialist South-Eastern Europe. Nationalities Papers, 51(3), 544–562. doi:10.1017/nps.2021.84
  • Andrew Hoskins (2018). Memory of the Multitude: The End of Collective Memory. In: Digital Memory Studies: Media Pasts in Transition.
  • Manifesto (2022) dir. Angie Vinchito [pseudonymous filmmaker (collective?)]. An award-winning found footage film composed entirely of Russian teens’ social media posts.
  • Blaschitz, Edith, Uhl, Heidemarie, Vogt, Georg, Andraschek, Rosa, Krenn, Martin and Gasser, Wolfgang.
  • Bisht, P. (2020). In Between Old and New, Local and Transnational: Social Movements, Hybrid Media and the Challenges of Making Memories Move. In: Merrill, S., Keightley, E., Daphi, P. (eds) Social Movements, Cultural Memory and Digital Media. Palgrave Macmillan Memory Studies. Palgrave Macmillan, Cham. (efforts to share and delocalize the Bhopal disaster)
  • Walters, L. C., Michlowitz, R. A., Segarra Martinez, E., McMahan, R. P., & Kider, J. T., Jr. (2023). MemoryScan environments: Creating large-scale memory-evocative digital twins. Proceedings of the DTPI Conference. (immersive digital environments to evoke cultural memories)
  • Thylstrup, N. B. (2019). Sovereign soul searching: The politics of Europeana. In The Politics of Mass Digitization. MIT Press.

Általános szabályok

Az óralátogatás kötelező. Max. 3 hiányzás megengedett.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai munka, beadott feladatok, vizsga és záróprojekt értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai munka: 10
  • Beadott munkk: 25
  • Vizsga: 30
  • Záróprojekt: 35
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Órai részvétel 28
Házi feladatok 14
Vizsga- és projektkészülés 18
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus a kulturális emlékezetet mint a kultúrák folytonosságának és a változások kezelésének egyik kulcsfontosságú módját vizsgálja. Budapest csodálatos helyszín, hogy példákat találjunk a témáról való gondolkodásunkhoz. Itt a kulturális emlékezet mély rétegei az ókorba és azon túlra nyúlnak vissza, a keleti és nyugati birodalmak kereszteződnek, újabb történelme pedig a rendszerváltások soráról tanúskodik, innovatív emlékezeti programokkal, varázslatosan megjelenő és eltűnő emlékezeti helyszínekkel.

Előadások témái
1. EGYÉNI ÉS KOLLEKTÍV, TÖRTÉNELEM ÉS EMLÉKEZET
2. TÉNY ÉS KÉPZELET KÖZÖTT
3. MÍTOSZTEREMTÉS - KELETI ÉS NYUGATI TÉRBELI KÉPZELETEK
4. MÍTOSZTEREMTÉS -- KELETI ÉS NYUGATI TÉRBELI KÉPZETEK
5. TARTÓS KULTURÁLIS EMLÉKEK - TRANSZGENERÁCIÓS SEBEK ÉS RÖGZÍTÉSEK
6. AZ EMLÉKEK MOZOGNAK - AZ ÁTHELYEZÉS ERŐI
7. AZ EMLÉKEK MOZOGNAK - VISSZAKAPCSOLÓDÁS, HELYREÁLLÍTÁS
8. AZ EMLÉKEK MOZOGNAK - KÖVEK ÉS TÖRTÉNETEK
9. A HIPERÖSSZEKÖTTETÉS ÉS A DIGITÁLIS ARCHÍVUM
10. AZ ONLINE ARCHÍVUM ELBESZÉLÉSE
11. BŐVÍTÉSEK ÉS EGYENLŐTLENSÉGEK A DIGITÁLIS TÉRBEN
12. A KULTURÁLIS EMLÉKEZET ÁLLAMPOLGÁRI TUDOMÁNYA

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.