Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
- A kulturális emlékezet, az egyéni emlékezet és a történelem közötti kapcsolat megértése. - A kulturális emlékezet kritikai elemzésére való képesség fejlesztése. - A kulturális emlékezet fogalmának megértése közvetlen tapasztalatokon keresztül. - A helyi kulturális emlékezet gyakorlatai és a globális összefüggések közötti kapcsolatok feltárása, beleértve a tanulók saját kulturális hátterét is. - A kulturális örökség megőrzésével kapcsolatos etikai megfontolások és a vitatott emlékek következményeinek feltárása. - A digitalizáció hatásának vizsgálata a kulturális emlékezet kialakulóban lévő gyakorlataira.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Az európai kultúra ismerete.
- A kommunikációs intézményrendszer kulturális beágyazottságának ismerete.
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
- Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
- Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
- A saját kultúra (magyar és európai kultúra) sokszínűségének elfogadása és képviselete.
- Előítéletmentesség
- Más kulturális hagyományok akceptálása
Önállóság és felelősség
- Saját szakmáján módszereit alkalmazza, más szakmákét elfogadja.
- Önállóság
- Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban
Oktatásmódszertan
Előadások és közös elemzések
Tanulástámogató anyagok
- Rigney, A. (2016). Cultural memory studies: Mediation, narrative, and the aesthetic. In: Anna Lisa Tota and Trever Hagen (Eds). Routledge International Handbook of Memory Studies. Routledge. 65-76.
- Assmann, J. (2008). Communicative and Cultural Memory. In Erll, A., & Nünning, A. (Eds.). Cultural memory studies: an international and interdisciplinary handbook. De Gruyter. 109-118.
- Assmann, A. (2008). Transformations between History and Memory. Social Research, 75(1), 49–72. http://www.jstor.org/stable/40972052
- Father, dir. István Szabó
- László Kürti (2016), Nomadism and Nostalgia in Hungary, M. Palmberger, J. Tošić (eds.), Memories on the Move: Experiencing Mobility, Rethinking the Past. Palgrave. 217-246.
- Péter Balogh (2022) Clashing geopolitical self-images? The strange coexistence of Christian bulwark and Eurasianism (Turanism) in Hungary, Eurasian Geography and Economics, 63:6, 726-752, DOI: 10.1080/15387216.2020.1779772
- H. Glenn Penny (2014). Not Playing Indian: Surrogate Indigeneity and the German Hobbyist Scene. Performing Indigeneity. In Laura R. Graham and H. Glenn Penny (Eds), Global Histories and Contemporary Experiences. University of Nebraska Press. 153-185.
- Excerpts from documentary films about relevant groups and festivals viewed in class.
- Menyhért, A. (2016). The image of the “maimed Hungary” in 20th-century cultural memory and the 21st-century consequences of an unresolved collective trauma: The impact of the Treaty of Trianon. Environmental and Social Place, 8(2), 11–XX. https://doi.org/10.5840/ESPLACE20168211
- Wojciech Browarny (2023). The Scars of Memory: The Biographies of Monument Trees in Central Europe, Porównania 2 (34).
- Turai, Hedvig (2009) 'Past Unmastered: Hot and Cold Memory in Hungary', Third Text, 23: 1, 97 — 106. DOI: 10.1080/09528820902786735
- Tuấn Andrew Nguyễn, When Water Embraces Empty Space (video excerpt about the encounter at the museum).
- Aly, G., & Chase, J. S. (2023). The magnificent boat: The colonial theft of a South Seas cultural treasure. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press. Short excerpt.
- Preda, C. (2023). “Living Statues” and Nonuments as “Performative Monument Events” in Post-Socialist South-Eastern Europe. Nationalities Papers, 51(3), 544–562. doi:10.1017/nps.2021.84
- Andrew Hoskins (2018). Memory of the Multitude: The End of Collective Memory. In: Digital Memory Studies: Media Pasts in Transition.
- Manifesto (2022) dir. Angie Vinchito [pseudonymous filmmaker (collective?)]. An award-winning found footage film composed entirely of Russian teens’ social media posts.
- Blaschitz, Edith, Uhl, Heidemarie, Vogt, Georg, Andraschek, Rosa, Krenn, Martin and Gasser, Wolfgang.
- Bisht, P. (2020). In Between Old and New, Local and Transnational: Social Movements, Hybrid Media and the Challenges of Making Memories Move. In: Merrill, S., Keightley, E., Daphi, P. (eds) Social Movements, Cultural Memory and Digital Media. Palgrave Macmillan Memory Studies. Palgrave Macmillan, Cham. (efforts to share and delocalize the Bhopal disaster)
- Walters, L. C., Michlowitz, R. A., Segarra Martinez, E., McMahan, R. P., & Kider, J. T., Jr. (2023). MemoryScan environments: Creating large-scale memory-evocative digital twins. Proceedings of the DTPI Conference. (immersive digital environments to evoke cultural memories)
- Thylstrup, N. B. (2019). Sovereign soul searching: The politics of Europeana. In The Politics of Mass Digitization. MIT Press.
Általános szabályok
Az óralátogatás kötelező. Max. 3 hiányzás megengedett.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai munka, beadott feladatok, vizsga és záróprojekt értékelése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka: 10
- Beadott munkk: 25
- Vizsga: 30
- Záróprojekt: 35
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órai részvétel | 28 |
Házi feladatok | 14 |
Vizsga- és projektkészülés | 18 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus a kulturális emlékezetet mint a kultúrák folytonosságának és a változások kezelésének egyik kulcsfontosságú módját vizsgálja. Budapest csodálatos helyszín, hogy példákat találjunk a témáról való gondolkodásunkhoz. Itt a kulturális emlékezet mély rétegei az ókorba és azon túlra nyúlnak vissza, a keleti és nyugati birodalmak kereszteződnek, újabb történelme pedig a rendszerváltások soráról tanúskodik, innovatív emlékezeti programokkal, varázslatosan megjelenő és eltűnő emlékezeti helyszínekkel.
Előadások témái | |
---|---|
1. | EGYÉNI ÉS KOLLEKTÍV, TÖRTÉNELEM ÉS EMLÉKEZET |
2. | TÉNY ÉS KÉPZELET KÖZÖTT |
3. | MÍTOSZTEREMTÉS - KELETI ÉS NYUGATI TÉRBELI KÉPZELETEK |
4. | MÍTOSZTEREMTÉS -- KELETI ÉS NYUGATI TÉRBELI KÉPZETEK |
5. | TARTÓS KULTURÁLIS EMLÉKEK - TRANSZGENERÁCIÓS SEBEK ÉS RÖGZÍTÉSEK |
6. | AZ EMLÉKEK MOZOGNAK - AZ ÁTHELYEZÉS ERŐI |
7. | AZ EMLÉKEK MOZOGNAK - VISSZAKAPCSOLÓDÁS, HELYREÁLLÍTÁS |
8. | AZ EMLÉKEK MOZOGNAK - KÖVEK ÉS TÖRTÉNETEK |
9. | A HIPERÖSSZEKÖTTETÉS ÉS A DIGITÁLIS ARCHÍVUM |
10. | AZ ONLINE ARCHÍVUM ELBESZÉLÉSE |
11. | BŐVÍTÉSEK ÉS EGYENLŐTLENSÉGEK A DIGITÁLIS TÉRBEN |
12. | A KULTURÁLIS EMLÉKEZET ÁLLAMPOLGÁRI TUDOMÁNYA |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.