Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus végére a hallgatók betekintést nyernek a különböző médiumok narratíváinak tanulmányozásába és összehasonlításába, megismerkednek a narratívaelemzés alapvető fogalmaival, és olyan készségeket fejlesztenek ki, amelyek segítségével tudatosabban tudnak foglalkozni a történetmeséléssel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A társadalomtudományi fogalmi rendszerek és módszertanok magas szintű ismerete.
- Az európai kultúra ismerete.
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
- Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
- Az elsajátított akadémiai ismeretek, módszerek és normák birtokában szakmai és értelmiségi önreflexióra való képes.
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
Attitűd
- Kritikus önértékelés és önfejlesztés
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
- Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
- Szuverén módon képviseli szakmai ismeretei és normáit nem szakmai közegben.
- Önállóság
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Oktatásmódszertan
aktív órai részvétel, közös esettanulmányi munka közös órai elemzés, vita
Tanulástámogató anyagok
- Bakhtin, M. Forms of time and of the chronotope in the novel, in: The Dialogic Imagination. Austin: Univ. Texas Press, 1981, 84–258.
- ● Bal, M. Focalization, in Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, U. of Toronto Press, 1978. pp. 100-118.
- ● Booker, Ch. The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories, New York and London: Continuum, 2004.
- ● Bordwell, D. Classical narration, in: D. Bordwell, J. Staiger and K. Thomson eds. The classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960. London: Routledge, 1985, pp. 23-42.
- ● Bribitzer-Stull M. Understanding the Leitmotif: From Wagner to Hollywood Film Music. Cambridge University Press; 2015.
- ● Chatman, S. Genette’s Analysis of Narrative Time Relations. L’Esprit Créateur, vol. 14, no. 4, 1974, pp. 353–68.
- ● Chatman, S. What novels can do that films can’t (and vice versa), Critical Inquiry, Vol. 7, No. 1, 1980, pp. 121-140
- ● Hanney, R. One myth to rule them all and in the darkness bind them: a critical examination of Joseph Campbell’s The Hero’s Journey. Media Practice and Education, 25(2), 2024, 113–122.
- ● Hutcheon, L.: A Theory of Adaptation, New York: Routledge, 2006. Chapter 2 – pp. 33-78.
- ● Jenkins, H. Game design as narrative architecture, Computer 44, 2002.
- ● Lévi-Strauss, C. The Structural Study of Myth. The Journal of American Folklore, vol. 68, no. 270, 1955, pp. 428–44. JSTOR,
- ● Mark, M. – Pearson, C.S. The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, New York: McGraw-Hill, 2001.
- ● Mäkelä, M. – Meretoja, H. Critical Approaches to the Storytelling Boom, Poetics Today (2022) 43 (2): 191–218.
- ● Propp, V.I. The Morphology of the Folk Tale (Second Edition) Austin, University of Texas Press, 1968 [1928] – excerpts
- ● Steiner, W. Pictorial Narrativity. In Pictures of Romance. Form against Context in Painting and Literature. Chicago – London: University of Chicago Press, 1988. 7-42.
- ● White, H. The historical text as literary artifact. In: Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criticism. The John Hopkins UP, 1978: 81-100.
Általános szabályok
Az órai részvétel kötelező, maximum 3 hinyzás megengedett.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai munka, önálló munka és prezentáció értékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka: 50
- prezentáció 1: 25
- prezentáció 2: 25
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel az órákon
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a prezentációkra | 18 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A modern narratívaelmélet - a történetek struktúráinak és mechanizmusainak tanulmányozása - azon a felismerésen alapul, hogy az elbeszélések, legyenek azok mítoszok, mesék, filmek vagy mindennapi elbeszélések, ugyanazokra a mély struktúrákra épülnek. A 20. század eleji orosz néprajzkutatóktól kezdve a kortárs kognitív pszichológusokig a tudósok különböző elméleteket javasoltak arról, hogy mi a közös a történetekben, és mi a közös mintázat eredete. Ezen a kurzuson először néhány ilyen elképzelést fogunk megvizsgálni. Emellett ezeket a mintákat a forgatókönyvírás, a márkaépítés vagy a mesterséges intelligencia által vezérelt történetmesélés formuláiként alkalmazták. Megvizsgálunk néhány ilyen „receptet”, és megvitatjuk előnyeiket és korlátaikat az alkotó szemszögéből. Bár a történeteknek van egy közös alapstruktúrájuk, a történetmesélés jelentősen eltér a különböző médiumokban és művészeti formákban. Mindannyian felismerjük, hogy egy irodalmi szöveg filmadaptációja nem egyszerűen „ugyanazt a történetet meséli el”. A félév második felében ezekre a különbségekre fogunk összpontosítani, és olyan kérdésekkel foglalkozunk, mint például: Egyetlen kép közvetíthet-e egy narratívát? Képes-e a film „leírni” egy tájat? Mi történik a történettel, ha a nézőnek hatalma van annak alakítására, mint a videojátékokban? Az órákon magyar és nemzetközi példák - köztük rövid szövegek, filmek, reklámok és képzőművészeti alkotások - változatos választékát elemezzük, valamint a hallgatók saját munkáit, hogy teszteljük az elméleti koncepciókat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a történetek tanulmányozásába (a modern narratívaelmélet kezdetei; a narratívák tudományos tanulmányozásának alapjai; |
2. | interdiszciplinaritás a történetek tanulmányozásában). Tárgyalt szövegek: White, McAdams, a jövő heti olvasmányok: McAdams. |
3. | Mi a közös a történetekben I. (mélystruktúrák, versengő modellek). Megvitatott szövegek: Propp, Lévi-Strauss, jövő heti |
4. | olvasmányok: Propp. |
5. | A történetmesélési formulák alkalmazásának előnyei és korlátai (brand storytelling, forgatókönyvírók bibliája, mesterséges |
6. | intelligencia által vezérelt írói eszközök) Megbeszélt szövegek: Campbell, Mark-Pearson, Hanney, olvasmány a jövő hétre: Hanney. |
7. | Mi a közös a történetekben II. (a történetmesélés redukálhatatlan fikciója; a történetek sokasága és a történetkritikai megközelítés). |
8. | Tárgyalt szövegek: White, Mäkelä-Meretoja, olvasmány a jövő hétre: White |
9. | A történetmesélés alapjai I.: Időbeli viszonyok (kronotóp, fabula és a történet időbelisége) Tárgyalt szövegek: Bakhtin, Chatman |
10. | 1974, olvasmány a jövő hétre: Chatman 1974. |
11. | A történetmesélés alapjai II: Perspektíva, fókuszálás. Tárgyalt szövegek: Bal. |
12. | Félévközi prezentációk |
13. | A történetmesélés mediális különbségei - bevezetés (megmutatás-mondás-interakció; adaptáció) Tárgyalt szövegek: Hutcheon, |
14. | Steiner, Chatman 1980, Bordwell, Jenkins, jövő heti olvasmányok: Hutcheon |
15. | Mesélés kép(ek)ben - Tárgyalt szövegek: Steiner, olvasmány a következő hétre: Steiner |
16. | Történetmesélés mozgóképpel - Megbeszélt szövegek: Bordwell, Chatman 1980, olvasmány a jövő hétre: Chatman 1980 |
17. | A zene szerepe a történetmesélésben - Tárgyalt szövegek: Bribitzer-Stull, Bordwell, olvasmány a következő hétre: Bordwell |
18. | Interaktivitás és történetmesélés - Tárgyalt szövegek: Hutcheon, Jenkins |
19. | Félév végi prezentációk |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.