I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INFORMÁCIÓS MŰVELTSÉG
Azonosító
BMEGT51S360
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Köznevelési mestervezető szak 2016/17/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017 előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja: az információ megszerzése, felhasználása és továbbadása a megfelelő IKT és szoftver-eszközökkel a vezetői munkafolyamat szerves részét kell képezni egy sikeres szervezetnél. Ennek érdekében kerül a fókuszpontba az információ kezelés és az adatvédelem, mint központi tényezők az adatáramlás és -áramoltatás folyamatában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a digitális információ személyes felhasználásának sajátosságait
  2. Ismeri a Web2.0 szokásos eszközei a Világhálózaton.
  3. Ismeri az információ-felderítés korszerű módszereit.
  4. Ismeri a közösségi felületek kialakítását, irányítását a helyi szervezet számára.
  5. Ismeri az információáramlás folyamatában fellépő veszélyek.
Képesség
  1. Képes a digitális információ kezelési módszereinek leírása, funkciók összegyűjtése és értékelése.
  2. Képes a Web2.0 eszközrendszerének kezelésére.
  3. Képes a korszerű információszerzési módszerek megismerése, alkalmazására.
  4. Képes a digitális információáramlásban felmerülő veszélyek felismerésére, az elkerüléséhez szükséges feladatok elvégzésére.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Koltay Tibor (2007): Információs műveltség: fogalmak, mítoszok, kommunikáció. Iskolakultúra. 17. évf. 11–12. sz. 119–129
  • Kevin D. Mitnick - William L. Simon (2003): A legendás hacker - A megtévesztés művészete, PERFACT-PRO KFT.
  • Kevin D. Mitnick - William L. Simon (2012): A legkeresettebb hacker - Történetek az emberi hiszékenység sötét oldaláról, HVG KIADÓ ZRT

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): két házi feladat leadása B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50%
  • részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87-100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A digitális információ személyes felhasználásának sajátosságai
2. A Web2.0 szokásos eszközei a Világhálózaton
3. Információ-felderítés korszerű módszerei
4. Közösségi felületek kialakítása, irányítása a helyi szervezet számára
5. Az információáramlás folyamatában fellépő veszélyek
6. Adatvédelmi megfontolások

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.