Célkitűzések
Az üzleti környezet pontos felderítése a sikeres üzleti tervezés és implementáció szükségszerű és racionális feltétele. A kurzus célja, hogy a hallgatóság számára támpontokat adjon az üzleti környezet sokféleségének értelmezéséhez, az üzleti környezet feltárásához szükséges nemzetközi gyakorlatban használt módszertanok készség szintű elsajátításához és a stratégiai tervezés alapvető fogalmainak és rendszerének megértéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az üzleti stratégia alapvető fogalmi rendszerét, a stratégiai tervezés lényegét.
- Ismeri az üzleti folyamatok stakeholdereinek tipikus elvárásait.
- Ismeri az üzleti környezet elemzésére szolgáló legfontosabb modelleket és módszereket.
- Ismeri az üzleti környezet elemzése során kapott eredmények stratégiai szintre történő transzformációjának lehetőségeit.
Képesség
- Képes önálló tanulásra.
- Képes követni és megérteni az üzleti környezet szakirodalmát.
- Képes az üzleti környezet témájáról szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikálni.
- Képes az üzleti környezet elemzésében szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Törekszik az üzleti környezet elemzési módszerei fejlődésének követésére és használatba vételére.
- Törekszik az alapos, rendszerszemléletű környezetelemzésre.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani követelményeknek megfelelő elemzési feladatok elvégzésére.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel végzi elemzőmunkáját.
- Csapatmunkában együttműködik munkatársaival a feladatok megoldásában.
- Rendszerszemléletű megközelítést alkalmaz a környezet elemzésére.
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Capon, C. (2009): Understanding the Business Enviroment, Pearson, Harlow
- Worthington, I., Britton, C. (2009): The Business Enviroment. Sixth Edition. Pearson, Harlow
- Hamilton, L., Webster, P. (2015): The International Business Environment. Third Edition. Oxford University Press, Oxford
Általános szabályok
Az aláírás megszerzése a félév során írandó kettő zárthelyi dolgozat összesített eredményének minimum szintjéhez, valamint a félév során elkészítendő csoportos beadandó feladat határidőre történő benyújtásához, prezentálásához és a beadandó feladat értékelésének minimum szintjéhez kötött. A tantárgyból érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga alapján szerezhető.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: A ZH-k szervezése írásban történik. A kettő ZH alapján összesen 20 pont szerezhető, egy-egy ZH 10-10 pontot ér. A csoportos beadandó feladattal és prezentációval 20 pont szerezhető, melynek részleteiről az első előadás alkalmával szóbeli és részletes írásbeli tájékoztatás történik. Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése. A tantárgyból megajánlott jegy szerezhető, ennek feltételeit az oktató a félév elején kihirdeti. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A vizsga írásban történik, melynek megírásával összesen 10 pont szerezhető.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. ZH: 25
- 2. ZH: 25
- Beadandó feladat és prezentáció: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga (/megajánlott jegy): 100
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 87-94 |
| Jó | 75-86 |
| Közepes | 63-74 |
| Elégséges | 50-62 |
| Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Mindkettő ZH pótolható/javítható. Pótlás/javítás esetén a pót/javító ZH-n elért eredmény számít. A csoportos beadandó feladat benyújtásának pótlásárara legkésőbb három naptári nappal a hallgatói prezentációk megkezdéséig bezárólag van lehetőség. A prezentáció nem pótolható. Vizsga javítása az aktuális TVSz szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
| csoportos beadandó feladat, prezentáció | 24 |
| vizsgafelkészülés | 38 |
| összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.11.10-én. Érvényes 2025.11.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Az üzleti környezet fogalma és kapcsolódási pontjai az érték, jövőkép, küldetés fogalmához. |
| 2. | Az üzleti környezet kapcsolata a stratégiai tervezéssel. |
| 3. | Az üzleti környezet feltárása, mint csoportmunka. |
| 4. | Az üzleti környezetben elfoglalt pozíció azonosítására alkalmas módszerek. |
| 5. | PESTEL elemzés és SWOT elemzés. |
| 6. | Erőforrás elemzés és Stakeholder elemzés gyakorlati alkalmazása. |
| 7. | Az üzleti vászon (Business Canvas) és alkalmazási lehetőségei esettanulmányon keresztül. |
| 8. | Az üzleti környezet makroszintű dimenziója, a makrogazdaság. |
| 9. | Az üzleti környezet mikroszintű dimenziója, a vállalkozások működése, piaci viselkedése. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Verseghi-Nagy Miklós | mesteroktató | verseghi-nagy.miklos@bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.