Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésével, illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának, valamint a gazdaság állami szabályozási lehetőségeinek bemutatá-sával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a piacgazdaság növekedési logikáját
- ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
- ismeri a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
- ismeri a gazdaság szabályozására alkalmazott eszközrendszereket
- ismeri a szabályozó eszközrendszerek működési logikáját, hatásosságukat illetve korlátaikat
- ismeri az alkalmazott eszközrendszer erősségeit és gyengeségeit
- ismeri alternatív javaslatokat 1
- ismer sikeres és kevéssé sikeres gazdaságpolitikai példákat
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- alkalmas gazdasági folyamatok elemzésére,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes a gazdaságpolitikai cselekedetek rövid és hosszú távú hatásainak értelmezésére
- képes az intézményrendszer és az alkalmazható gazdaságpolitika kapcsolatának értékelésére
- képes értékelni az alkalmazott gazdaságpolitikai intézkedéseket
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a gazdaságpolitikai problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldá-sát,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, Tanulás-támogató anyagok.
Tanulástámogató anyagok
- Bod Péter Ákos: Bevezetés a gazdaságpolitikába, AULA 2006
- A tárgy oktatója által kijelölt egyéb kötelező és tájékoztató jelleggel megadott irodalom (a tanszék honlap-ján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A106)
- Egyéb oktatási segédanyagok (előadás prezentációk) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt ér-hetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A106
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző ta-nulmányi teljesítményértékelés) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik, amelyek közül az utóbbi egy évközi, nem kötelező összegző teljesítményértékelés alapján kiváltható (így az évközi teljesítmény alapján megajánlott jegy szerezhető).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt esszé jellegű kérdéseket melyek az ismereteket illetve a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt esszé kérdéseket melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Évközi eredmények beszámítása: A sikeres évközi (kötelező és nem kötelező) összegző tanulmányi teljesítmény-értékelések átlaga alapján a tantárgyból megajánlott jegy szerezhető, amely kiváltja az írásbeli vizsgán való részvételt. A megajánlott jegyet nem szerző vagy azt el nem fogadó hallgatók a vizsgán való részvétellel teljesíthetik a tárgyat, ebben az esetben a végső érdemjegyet kizárólag a vizsgadolgozat eredménye határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen a megszerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–89 |
Jó | 71–85 |
Közepes | 56–70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | 39 |
Javítás és pótlás
1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató aláírást szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására. 3) A nem kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés nem pótolható és nem javítható, de a hallgató a megszerzett megajánlott jegyet nem köteles elfogadni, illetve amennyiben az aláírást megszerezte, ér-vényes érdemjegyet az írásbeli vizsga sikeres teljesítésével is szerezhet. Ebben az esetben az évközi teljesítményértékelések eredményét a végső érdemjegy megállapításánál már nem vesszük figyelembe. 4) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A gazdaságpolitika értelmezése, definiálása. Tudomány-e a gazdaságpolitika? A gazdaságpolitika funkciói. A gazdaságpolitika részelemei és értelmezésük. A gazdaságpolitika tárgya, szintjei. Stratégia és gp. Gazdaságpolitika és konszenzus szükségessége. Gazdasági rendszerek – tipológiák. Az egyes modellváltozatok sajátosságai, időbeli és térbeli elhelyezése, összefüggéseik a történeti fejlődéssel. Az állam és a gazdaság kapcsolatának történeti bemutatása. Az állam szerepének és súlyának XX századi átalakulása. Magyarázó elméletek és tényezők. Növekedési ütemek a világ nagy térségeiben és fontosabb országokban hosszabb történeti periódusokban. Az állami kiadások alakulása ugyanekkor. Globalizációs hullámok és periodizálás. Az alkalmazott intézményrendszerek sajátosságai. Összegző teljesítményértékelés Egyéni és közösségi döntések, közjó. Condorcet, Arrow, Buchanan. Az állam funkciói, alap és kiegészítő funkciók. Ezek ellátásához szükséges jövedelem centralizáció. Elméleti megfontolások és tények. Centralizáció és a gazdasági növekedési ütem összefüggései. Gazdaságpolitikai irányzatok és iskolák nézeteinek összevetése. Makromodell a gazdaságpolitika értelmezéséhez. A keynesiánus elmélet és vitatható elemei. Keynesianizmus és monetarizmus. A Keynes – Hayek vita. Osztrák makroökonómia. A pénz semlegessége és az infláció hatásmechanizmusa. Számlarendek, statisztikai rendszerek. Államháztartás – költségvetés. Egyenleg, szerkezet, hiány, államadósság. Európai Uniós összehasonlítások. A bel és külgazdasági egyensúlyt kifejező kategóriák. Monetáris statisztikák. Összegző teljesítményértékelés A jóléti állam kialakulásának következményei, összefüggése a XX. századi egyéb gazdasági vátozásokkal. A svéd modell és a német szociális piacgazdaság bemutatása és sikerességük összevetése. A neoliberális fordulat a gazdaságpolitikában a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. A posztszocialista átmenet problémái és ezek kezelési alternatívái. Összegző teljesítményértékelés. Zárthelyi pótlások. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Gilányi Zsolt | egyetemi docens | gilanyi@kgt.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | egyetemi ts | zbanhidi@gmail.com |
Dr. Vígh László | egyetemi docens | vigh@kgt.bme.hu |
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens | ligetizs@kgt.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.