Objectives
The aim of the course is to support the development of professional identity and to help deal with individual and group situations related to the role. The coach’s most important work tool is himself and his own personality. To be able to respond authentically, professionally, and in a timely manner in complex, uncertain, and in most cases emotionally discolored situations requires a high level of self-reflection, critical thinking, conscious experience and management of one’s own emotional reactions, and knowledge of one’s personal values and worldview. As a result of the course, self-knowledge, boundaries definition ability and authentic and professional presence coaching ability will be developed.
Academic results
Knowledge
- Knows the principles of experiential learning, models of self-reflection and supervision.
- Knows the professional and ethical rules of practice.
Skills
- Able to self-reflection and self-supervision.
- Able to handle coaching processes and cases.
- Able to practice case management.
- Able to optimize self-knowledge motivation.
- Capable of experiential learning.
- Able to identify his/her own strengths.
Attitude
- Accepts, understands and represents the complexity of psychological phenomenas.
- Knows and adheres to professional competence limits.
- Open to expanding knowledge related to your field.
- Open and motivated to apply the acquired knowledge.
- Collaborates with the lecturer and fellow students to expand knowledge.
- Open to the use of information technology tools and self-knowledge materials that are used throughout the course.
Independence and responsibility
- Expects and utilizes new knowledge.
- Actively involved in the process of acquiring knowledge.
- Solves individual and group tasks responsibly and independently.
- Collaborates with her fellow students during teamwork.
- Takes a systematic approach to his thinking.
Teaching methodology
Lectures, individual (e-learning) task on the moodle interface, questionnaires, use of IT tools and techniques, class work in pairs and groups.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Bachkirova, T. (2016). The self of the coach: Conceptualization, issues, and opportunities for practitioner development. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 68(2), 143–156
- Catchings, E. (2015). A practical coaching model for critical thinking skill and leadership development (C/CTSLD). Management and Organizational Studies, 2, 42-53.
- Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The self-reflection and insight scale: A new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality, 30(8), 821-836.
- Iordanou, I, Hawley, R. and Iordanou, C. (2017). Values and Ethics in Coaching. London: Sage Publications Ltd.
- Schön, D. (1983) The Reflective Practitioner. How professionals think in action, London.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Esetelemzés: az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása céljából mindenki kap egy esettanulmányt coaching problémával kapcsolatban, amelyre megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alap-ján. 2. Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére: A gyakorlatok során számos kérdőív, teszt és önismereti anyag kitöltésére lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak lehetőségük lesz feldolgozni, és a kurzus ele-jén átadott elektronikus önismereti naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell elküldeni és leadni. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megajánlott kurzusjegyet.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány): 50
- Részteljesítmény értékelés (önismereti anyagok): 50
- TOTAL: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 86–95 |
Good | 75–85 |
Satisfactory | 65–74 |
Pass | 50–64 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Participation in contact lessons | 20 |
Independent individual task to deepen the coach’s identity | 50 |
Processing materials uploaded to Moodle | 30 |
Preparation of a case study | 50 |
TOTAL | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.03.2025.
Topics covered during the term
A kurzus célja a professzionális fejlesztő szakemberré érés támogatása, valamint a szerephez kapcsolódó egyéni és csoportos helyzetek kezelésének segítése. A coach legfontosabb munkaeszköze önmaga és saját személyisége. Ahhoz, hogy autentikusan, szakszerűen és időben tudjon reagálni a komplex, bizonytalan, és a legtöbb esetben érzelmileg átszínezett helyzetekben, magas szintű önreflexióra, kritikai gondolkodásra, saját érzelmi reakcióinak tudatos megélésére és kezelésére, személyes értékrendjének és világképének ismeretére van szükség. A kurzus kimeneteként fejlődik az önismeret, a szakmai és kompetencia határok definiálásának képessége, valamint a hiteles és professzionális jelenlét (presence) coaching kompetencia.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A coach szelf. |
2. | Koncepció, kérdések és a fejlődés lehetőségei. |
3. | Értékek és etika a coachingban. |
4. | A szelf, mint munkaeszköz fogalma a coaching során. |
5. | Az önismereti motiváció optimalizálása. |
6. | Az önreflexió és tapasztalati tanulás fogalma és technikái. |
7. | Az önreflektív írás módszere és szem-pontjai. |
8. | A hivatás szelf hagymahéj modellje. |
9. | Visszajelzés kérés és fogadás, mint önismereti eszköz. |
10. | A coach erősségeinek, „sweet spot-jának” beazonosítása. |
11. | Kritikai gondolkodás a coachingban. |
12. | Személyes értékrend és világkép hatása a coaching beszélgetésekre és munkakapcsolatra. |
13. | A peer-coaching helyzet, mint önismereti eszköz. |
14. | A peer-coaching helyzetek kritikus tapasztalatainak tudatosítása. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Székely Vince | adjunktus | szekely.vince@gtk.bme.hu |
Dr. Répáczki Rita | adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |