Célkitűzések
A kurzus célja a professzionális fejlesztő szakemberré érés támogatása, valamint a szerephez kapcsolódó egyéni és csoportos helyzetek kezelésének segítése. A coach legfontosabb munkaeszköze önmaga és saját személyisége. Ahhoz, hogy autentikusan, szakszerűen és időben tudjon reagálni a komplex, bizonytalan, és a legtöbb esetben érzelmileg átszínezett helyzetekben, magas szintű önreflexióra, kritikai gondolkodásra, saját érzelmi reakcióinak tudatos megélésére és kezelésére, személyes értékrendjének és világképének ismeretére van szükség. A kurzus kimeneteként fejlődik az önismeret, a szakmai és kompetencia határok definiálásának képessége, valamint a hiteles és professzionális jelenlét (presence) coaching kompetencia.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a tapasztalati tanulás elveit, az önreflexió és a szupervízió modelljeit.
- Ismeri a gyakorlat szakmai és etikai szabályait.
Képesség
- Képes az önreflexióra és az ön-szupervízióra.
- Képes a gyakorlati esetvezetésre.
- Képes az esetvezetés gyakorlására.
- Képes az önismereti motiváció optimalizálására.
- Képes a tapasztalati tanulásra.
- Képes saját erősségei beazonosítására.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Bachkirova, T. (2016). The self of the coach: Conceptualization, issues, and opportunities for practitioner development. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 68(2), 143–156
- Catchings, E. (2015). A practical coaching model for critical thinking skill and leadership development (C/CTSLD). Management and Organizational Studies, 2, 42-53.
- Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The self-reflection and insight scale: A new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality, 30(8), 821-836.
- Iordanou, I, Hawley, R. and Iordanou, C. (2017). Values and Ethics in Coaching. London: Sage Publications Ltd.
- Schön, D. (1983) The Reflective Practitioner. How professionals think in action, London.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Esetelemzés: az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása céljából mindenki kap egy esettanulmányt coaching problémával kapcsolatban, amelyre megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alap-ján. 2. Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére: A gyakorlatok során számos kérdőív, teszt és önismereti anyag kitöltésére lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak lehetőségük lesz feldolgozni, és a kurzus ele-jén átadott elektronikus önismereti naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell elküldeni és leadni. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megajánlott kurzusjegyet.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány): 50
- Részteljesítmény értékelés (önismereti anyagok): 50
- TOTAL: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 86–95 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére | 50 |
Moodle-re feltöltött anyagok feldolgozása | 30 |
Esettanulmány elkészítése | 50 |
TOTAL | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja a professzionális fejlesztő szakemberré érés támogatása, valamint a szerephez kapcsolódó egyéni és csoportos helyzetek kezelésének segítése. A coach legfontosabb munkaeszköze önmaga és saját személyisége. Ahhoz, hogy autentikusan, szakszerűen és időben tudjon reagálni a komplex, bizonytalan, és a legtöbb esetben érzelmileg átszínezett helyzetekben, magas szintű önreflexióra, kritikai gondolkodásra, saját érzelmi reakcióinak tudatos megélésére és kezelésére, személyes értékrendjének és világképének ismeretére van szükség. A kurzus kimeneteként fejlődik az önismeret, a szakmai és kompetencia határok definiálásának képessége, valamint a hiteles és professzionális jelenlét (presence) coaching kompetencia.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A coach szelf. |
2. | Koncepció, kérdések és a fejlődés lehetőségei. |
3. | Értékek és etika a coachingban. |
4. | A szelf, mint munkaeszköz fogalma a coaching során. |
5. | Az önismereti motiváció optimalizálása. |
6. | Az önreflexió és tapasztalati tanulás fogalma és technikái. |
7. | Az önreflektív írás módszere és szem-pontjai. |
8. | A hivatás szelf hagymahéj modellje. |
9. | Visszajelzés kérés és fogadás, mint önismereti eszköz. |
10. | A coach erősségeinek, „sweet spot-jának” beazonosítása. |
11. | Kritikai gondolkodás a coachingban. |
12. | Személyes értékrend és világkép hatása a coaching beszélgetésekre és munkakapcsolatra. |
13. | A peer-coaching helyzet, mint önismereti eszköz. |
14. | A peer-coaching helyzetek kritikus tapasztalatainak tudatosítása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Székely Vince | adjunktus | szekely.vince@gtk.bme.hu |
Dr. Répáczki Rita | adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.