Objectives
The aim of the course is to acquaint students with the operation of organizations and the key role of the leader within them. Students should be aware of the organizational context of coaching and be able to recognize the need for coaching and design a system approach. They get to know the general operating characteristics of organizations and the factors that influence the development and success of the coaching process. They get to know the characteristics of the leadership role and the specific psychological dynamics associated with it, they learn how they can influence and shape the role of the leader at different levels of the process of becoming a leader. They understand the specific challenges and life situations associated with the leadership development process and how to improve leadership effectiveness within a coaching approach by addressing them and adapting flexibly to them. They become competent in assessing the needs and executing processes related to leadership, team, group, and organizational coaching processes.
Academic results
Knowledge
- Knows and defines the concept of leadership.
- Knows leadership models.
- Knows organizational models and organizational development approaches.
- Knows leadership levels, leadership functions and competences.
- Knows the concept of competence, the content of managerial competence models and is able to apply them in the assessment of developmental needs.
- Knows basic leadership competences.
Skills
- Able to challenge and confront the client empathetically while maintaining respect.
- Able to respond professionally to strong emotional reactions from the client.
- Able to maintain their own sense of psychological security and professional autonomy in the midset of external, explicit and unspoken expectations and pressure.
- Able to consciously manage the coach - client (sponsor) - client triangle situation.
Attitude
- Accepts, understands and represents the complexity of psychological phenomena.
- Knows and adheres to professional competence limits.
- Open to expanding knowledge related to your field.
- Open and motivated to apply the acquired knowledge.
- Collaborates with the instructor and fellow students to expand knowledge.
- Open to the use of information technology tools and self-knowledge materials that we use throughout the course.
Independence and responsibility
- Expects and utilizes new knowledge.
- Actively involved in the process of acquiring knowledge.
- Solves individual and group tasks responsibly and independently.
- Collaborates with his/her fellow students during teamwork.
- Takes a systematic approach to his/her thinking.
Teaching methodology
Lectures, individual (e-learning) task on the moodle interface, questionnaires, use of IT tools and techniques, class work in pairs and groups.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
- Ajánlott irodalom:
- Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
- Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
- Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
- Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
- Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
- Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 40
Percentage of exam elements within the rating
- Részteljesítmény értékelésre kapott eredmény beszámítása: 40
- Vizsga: 60
- Összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Félévközi feladatok teljesítése.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 86–95 |
Good | 75–85 |
Satisfactory | 65–74 |
Pass | 50–64 |
Fail | 50 alatt |
Retake and late completion
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
participation in contact lessons | 20 |
semester preparation for lessons | 20 |
preparation for summary study performance evaluation | 10 |
preparation of homework | 10 |
independent acquisition of designated written curriculum | 40 |
exam preparation | 50 |
Sum | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.03.2025.
Topics covered during the term
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a szervezeti és üzleti coaching terepéül szolgáló közeggel, a szervezetek működésével és azon belül a vezető kiemelt szerepével. A hallgatók legyenek tudatában a coaching szervezeti kontextusával, és váljanak képessé a coaching szükségességének felismerésére és rendszer szemléletű megtervezésére. Megismerik a szervezetek általános működési sajátosságait és azokat a tényezőket, amelyek befolyással vannak a coaching folyamat alakulására, sikerére. Megismerik a vezetői szerep és az ahhoz kapcsoló-dó sajátos pszichológiai dinamika jellegzetességeit, megtanulják, hogyan tudják befolyásolni és alakítani a vezető szerepét a vezetővé válás folyamatának különböző szintjein. Megértik a vezetővé fejlődés folyamatához kapcso-lódó sajátos kihívásokat és élethelyzeteket, valamint azt, hogy ezek kezelése és az ezekhez való rugalmas alkal-mazkodás révén miként fejleszthető a vezetői hatékonyság a coaching szemlélet keretei között. Kompetenssé válnak a vezetői, a team, a csoport és a szervezeti coaching folyamatokhoz kapcsolódó igények felmérésében és a folyamatok kivitelezésében.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A vezetés meghatározása. |
2. | A leadership és a menedzsment különbsége. |
3. | Kulturális különbségek a vezetési felfogásokban. |
4. | Korai és modern vezetési irányzatok áttekintése. |
5. | A vezetést alakító tényezők. |
6. | A vezető szerepe, vezetői szintek szerint. |
7. | Vezetési funkciók és kompetenciák. |
8. | A kompetencia fogalma, a vezetői kompetenciamodellek tartalma és alkalmazása a fejlődési igények felmérésében. |
9. | Az alapvető vezetői kompetenciák áttekintése: tervezés, feladat- és időszervezés, célkitűzés, delegálás, ellenőrzés, visszajelzés adás, értékelés, problémamegoldás, döntéshozatal, kommunikáció, konfliktuskezelés, teamek vezetése, energia menedzsment és stressz kezelés, változáskezelés és önfejlesztés. |
10. | A vezetői identitás alakulása, átmenetek a vezetővé válás során. |
11. | A diszfunkcionális vezetés típusai. |
12. | A vezetés hatásának mérése. |
13. | Vezetői etika. |
14. | A vezetői és a coach szerep hasonlóságai. |
15. | A vezetés kihívásai napjainkban. |
16. | Vezetésfejlesztési irányzatok. |
17. | A coaching, mint vezetésfejlesztési eszköz indikációja. |
18. | A szervezet, mint szocio-technikai rendszer. |
19. | Szervezeti metaforák. |
20. | Szervezeti stratégia és kultúra összhangja. |
21. | A rendszerszemlélet szerepe a coachingban. |
22. | A CYNEFIN modell. |
23. | Komplexitás és káosz megközelítések. |
24. | Bowen rendszerszemléletű megközelítése. |
25. | Rétegződés modellek, beavatkozási és logikai szintek. |
26. | A tanuló szervezet. Szervezetfejlesztési modellek. |
27. | A csoportok fejlődése és dinamikája. |
28. | A bizalom és a hatalom alakulása a munkacsoportokban és szervezetekben. |
29. | A hatékony munkahelyi teamek. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Juhász Márta | docens | juhasz.marta@gtk.bme.hu |
Dr. Kun Ágota | adjunktus | kun.agota@gtk.bme.hu |
Dr. Répáczki Rita | adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |