I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TANULÁSTECHNIKA
Azonosító
BMEGT51A021
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.065/2017 számú határozatával, érvényes 2017. szeptember 1-jétől. Approved by the Faculty Board of the Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No 580.065/2017 Valid from September 1, 2017.

Célkitűzések

A tárgy célkitűzése kettős. Az elsődleges cél megismerkedni a tanulást segítő folyamatokkal, módszerekkel és technikákkal. A másodlagos cél bemutatni a tanulásirányítás azon szempontjait, melyek a gyakorló mérnök kommunikációs, információ- és tudásátadási tevékenységében szerepet játszanak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a tanulás folyamatának legfontosabb elemeit.
  2. Ismeri a tanuláshoz kötődő legfontosabb saját személyiségjellemzőit.
  3. Ismeri a tanulás optimális szervezésének, előkészítésének és lebonyolításának technikáit és módszereit.
  4. Ismeri a mérnöki-műszaki tudásátadás és tudásértékelés módszereit.
Képesség
  1. Képes a saját tanulási módszereinek önálló elemzésére.
  2. Képes a másokkal történő mérnöki kommunikációra és annak értékelésére.
  3. Képes mérnöki (ergonómiai) és pedagógiai szempontból optimalizálni a saját és mások tanulási tevékenységét.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Nyitott és befogadó a pedagógiai korszerű módszereinek és eszközeinek alkalmazására.
  3. Törekszik a tanulási folyamat menedzseri-műszaki vonatkozásainak mérnöki megközelítésére és megoldására.
  4. Önállóan optimalizálja saját és mások tanulási tevékenységeit.
  5. Nyitott a sajátjáétól eltérő tanulási stílusokkal szemben.
  6. Törekszik saját és mások tanulási problémáinak feltárására.
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban. Csoportmunkában való részvétel IT eszközök és technikák segítségével. Opcionális feladat kidolgozása pedagógiai vonatkozású aktuális híranyagok alapján.

Tanulástámogató anyagok

  • Kata János: Tanulástechnika Typotex, Budapest, 2011.
  • http://relaxapont.hu/olvas.htm
  • https://www.tanulasinehezsegek.hu/
  • http://www.vital.hu/themes/psyc/learn.htm
  • https://doksi.hu/hogyan.php
  • https://www.google.com/search?q=youtube+tanul%C3%A1s

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során folyamatosan beadandó (önismereti és képességtesztek) eredményeinek értelmezése alapján és az órákon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, beadandó házi feladat formájában a következő: a félév során 4 db teszt eredményének elemzésével kapcsolatos esszé megírásával kerül sor a részteljesítmény-értékelésekre. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a fel-készült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. A félév során 4 darab internetes híranyaghoz kötődő kérdéssor megválaszolása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): tesztek eredményének elemzése: 50%
  • 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): tesztek eredményének elemzése: 50%
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 3 hiányzás lehetséges.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62–75
Elégséges 50–62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem ki-válható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 3) Mivel a tantárgy követelményei komplementer feladatok opcionális megoldására épülnek, a hiányzó teljesítés alternatív feladat megoldásával (akár egyénre szabottan is) történhet.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2016. június 7-én, érvényes 2017. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.