Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja bemutatni, elemezni és értelmezni az életen át tartó tanulás paradigmáját, ennek történeti és gazdasági-társadalmi hátterét, valamint a szakképzés szerepét a tanulók életen át tartó tanulásra való felkészítésében és az életen át tartó tanulás jelentőségét és formáit az oktatói pályán. A hallgatók megismerik és értelmezik a 21. században az oktatásra ható gazdasági, technológiai és munkaerőpiaci változásokat, a felmerülő új kompetenciaigényeket és a létrejött új tanulási környezeteket, az ezek hatására az oktatásban és a tanítás-tanulás folyamatában bekövetkezett változásokat, a „lifewide” és „lifespan” folyamatszemléletű gondolkodást, az új tanári szerepeket. Megértik az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét és megismerik a pályaorientáció és a pályatanácsadás jelentőségét, formáit és módszereit, valamint az Európai Unió oktatáspolitikájának az életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó stratégiai dokumentumait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a lifelong learning paradigma jelentését, eredetét és történetét.
 - Ismeri az oktatásra ható globális gazdasági-technológiai és munkaerőpiaci változásokat, a 21. századi kompetenciaigényeket és ezek hatását az oktatásra és a tanítás-tanulás folyamatára.
 - Ismeri az előzetes tudás elismerése, a pályaorientáció és pályatanácsadás formáit és eszközeit.
 - Ismeri az Európai Unió oktatáspolitikájának az életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó stratégiai dokumentumait és az EU-s és hazai szakpolitikai eszközöket.
 
Képesség
- Képes a nemzetközi gazdasági, munkaerőpiaci trendek értelmezésére.
 - Képes azonosítani a formális, nem-formális és informális tanulási lehetőségeket saját oktatói pályájára vonatkozóan.
 - Képes online elérhető pályaorientációs eszközök használatára.
 
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
 - Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
 - Nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
 
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
 - Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
 
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, páros és csoportmunkában készített feladatok, projektmunka prezentáció.
Tanulástámogató anyagok
- Balogh, E. (szerk.) (2022). A képességek láthatóvá tételének és elismerésének lehetőségei Magyarországon. Oktatási Hivatal. ISBN 978-963-436-442-9. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Validacios_tanulmanykotet.pdf
 - Benedek, A. (szerk.) (2008). Tanulás Életen Át (TéT) Magyarországon. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/tanulas_eleten_at_kotet_issuu
 - Borbély-Pecze, T. B. (szerk.) (2023). Pályaválasztás, Pályaorientáció, Pályaedukáció. Felsőoktatási Tankönyv. Magyar Pedagógiai Társaság, ELTE Eötvös Kiadó, WJLF Kiadó. ISBN: 9786155048708. https://www.researchgate.net/publication/361951671_Palyavalasztas_Palyaorientacio_Palyaedukacio_ISBN_9786155048708_208_p
 - Bükki, E. (2022). Az iskolai rendszerű szakképzésben oktatók szakmai fejlődése és tanulása és az ezt befolyásoló egyéni és szervezeti tényezők vizsgálata. Doktori értekezés. https://doktori.hu/index.php?menuid=193&lang=HU&vid=25698
 - Csapó, B. (2006). A formális és nem-formális tanulás során szerzett tudás integrálása. Az elõzetes tudás felmérése és elismerése. Iskolakultúra 2006/2, 3-16. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20385/20175
 - Győrpál, Zs.,  Szegedi, E. (2015). Átláthatóság, átjárhatóság, hordozhatóság az oktatási rendszerekben. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/atjarhatosag_disszem_2015_issuu
 - Kálmán, A. (2006). Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata). ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER. https://www.researchgate.net/publication/354601164_Lifelong_Learning_A_FELNOTT-TANULAS_FOLYAMATA
 - Németh, B. (2011). A lifelong learning koncepció történeti gyökerei. Tudásmenedzsment 2001/1, 41-45.
 - Németh, B. (2011). A lifelong learning paradigmájának fejlődéstörténete. E-tananyag. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/life_long_learning/index.html
 - Mayer, L.,  Singer, P. (2003). A tanulás kora: Felnőttoktatási Akadémia. Országos Közoktatási Intézet, Felnőttoktatási és Kisebbségi Központ. ISBN: 9636825068. https://ofi.oh.gov.hu/tanulas-kora-0
 - Óhidy, A. (2006). Lifelong Learning. Egy oktatáspolitikai koncepció értelmezési lehetőségei Európában. Új Pedagógiai Szemle, 2006/6. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/lifelong-learning
 - Tót, É., Szegedi, E.,  Borbély-Pecze, B. T. (2012). Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/docs/palyazatok/lllt_tamogato_eszkozrendsz_issuu_xs.pdf
 - Ajánlott külföldi szakirodalom:
 - Desjardins, R., & Huang, H. (2024). Lifelong learning and skill formation over the life course. In E. Saar and P. Robert (eds), Handbook on Education and Labour Market. Edward Elgar. https://www.researchgate.net/publication/369334283_Lifelong_learning_and_skill_formation_over_the_life_course
 - Halttunen, T., Koivisto, M.,  Billett, S. (2014). Promoting, Assessing, Recognizing and Certifying Lifelong Learning International Perspectives and Practices. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8694-2
 - OECD (2019). Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en
 - Zarifis, G. K.,  Gravani, M. N. (szerk.) (2016). Challenging the 'European Area of Lifelong Learning'. A Critical Response. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7299-1
 
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat, 50%): a 2.2. pontban felsorolt tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú tanulási kimenetek értékelése beadandó házi feladat formájában. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel, 50%): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): : 50
 - évközi eredmények beszámítása: : 50
 - összesen: 100
 
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 | 
| Jeles | 87-94 | 
| Jó | 75-86 | 
| Közepes | 62-74 | 
| Elégséges | 50-61 | 
| Elégtelen | 0-49 | 
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 14 | 
| házi feladat | 46 | 
| otthoni felkészülés | 30 | 
| összesen | 90 | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Az egész életen át tartó tanulás paradigmája | 
| 2. | A 21. századi gazdasági, technológiai és munkaerőpiaci változások | 
| 3. | A 21. századi kompetenciák | 
| 4. | Foglalkozás- és munkakörelemzések | 
| 5. | Nem-formális és informális tanulás, az önirányított tanulás | 
| 6. | A formális oktatás és a tanítási-tanulási folyamat résztvevőinek új szerepei | 
| 7. | Az előzetes tanulás elismerése | 
| 8. | Pályaorientáció és pályatanácsadás | 
| 9. | A szakképzésben oktatók életen át tartó tanulása | 
| 10. | EU-s szakpolitikai dokumentumok | 
| 11. | A felnőttek tanulását támogató eszközök itthon és az Európai Unióban (képesítési keretrendszerek, projektek stb.) | 
| 12. | Projektmunka bemutatása I. | 
| 13. | Projektmunka bemutatása II. | 
| 14. | Értékelés | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Dr. Berzsenyi Emese | adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu | 
| Dr. Bükki Eszter | adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.