I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szoftverergonómia és termék-felhasználó interakció
Azonosító
BMEGT52AT24
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
2
Laboratórium
1
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hercegfi Károly
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Ergonómia a gyakorlatban (BMEGT52AT21)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy az ipari termék- és formatervező hallgatók az ergonómiai ismereteiket szoftverek felhasználói felületei viszonylatában is kamatoztassák, az ehhez szükséges specifikus módszerekről áttekintést kapjanak, valamint megismerjék az interakció-design megközelítésemódját.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szoftver-ergonómiai tervezési irányelvekről,
  2. ismeretekkel rendelkezik egyes szoftver-ergonómiai tervezési irányelvek pszichológiai, kognitív tudományi, fiziológiai hátteréről,
  3. ismeri a használhatóság fogalom megközelítéseit és a használhatósági tényezőket,
  4. átfogó ismeretekkel rendelkezik a szoftver-ergonómia módszerkészletéről, elsősorban a koncepciókészítés és -tesztelés, valamint a használhatósági vizsgálatok módszereiről,
  5. ismeri az interakció-design és a felhasználóiélmény-tervezés alapvető megközelítésmódját.
Képesség
  1. Képes szoftverek felhasználói felületeinek vagy honlapoknak a többszintű (sketch, wireframe, mockup) koncepciókészítésére, és azok koncepciótesztelésre való felhasználására (paper prototyping),
  2. képes szoftverek felhasználói felületeinek vagy honlapoknak az ergonómiai vizsgálatára mind analitikus, mind empirikus módszerekkel,
  3. képes információergonómiai kísérleteket, emiprikus vizsgálatokat megtervezni, lebonyolítani és kiértékelni,
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az új módszerek és az új információtechnológiai eszközök használatára,
  4. felhasználóközpontú szemléletet követ.
Önállóság és felelősség
  1. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  2. önálló munkáját a csoportban végzett munkájához igazítja,
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. a felhasználóközpontú és emberközpontú szemléletet felelősséggel közvetíti mások számára is.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok, laborgyakorlatok, önállóan vagy csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Herendy Csilla, Hercegfi Károly, Szabó Bálint, Tóvölgyi Sarolta, 2024, UX kutatási módszerek: A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Budapest: Edge 2000 Kiadó. http://hdl.handle.net/10890/57645
  • Alan Cooper, 2014, About Face: The Essentials of Interaction Design, 4th Edition, Wiley
  • Caldwell, B. – Cooper, M. – Reid, L.G. – Vanderheiden, G. (eds.), 2008, Web akadálymentesítési útmutató 2.0a. W3C. http://www.w3c.hu/forditasok/WCAG20/
  • Krug, Steve, 2008, Ne törd a fejem! Budapest: HVG Kiadó.
  • Shneiderman, Ben, et. al. 2016, Designing the User Interface, 6th Edition, Pearson.
  • Weinschenk, Susan, 2011, 100 dolog amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről. Budapest: Kiskapu.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és egy csoportmunkában vagy egyénileg elkészített házi feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH) és részteljesítmény értékelés (házi feladat).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • zárthelyi dolgozat: 25
  • egyéni vagy csoportos házi feladat: 75

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozat pótolható vagy javítható a szorgalmi időszak utolsó hetében tartott pótZH-n, továbbá pótolható a pótlási héten tartott pótpótZH-n is. A házi feladat pótolható a pótlási időszak utolsó napjáig.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel az előadásokon, gyakorlatokon és laborgyakorlatokon 56
Felkészülés az összegző teljesítményértékelésre 30
Házi feladat készítése 64
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Felhasználói élmény (UX), interakció-design és határterületek. A felhasználóközpontúság alapelvei. A user profile jelentősége. Perszóna gyakorlat.
2. Tervezési irányelvek 1.: A Weber-Fechner- és a Stevens-féle érzetfüggvényekből következő irányelvek. A Fitts-törvény alkalmazása a felhasználói felületen. Mozgáskiemelés, kontrasztkiemelés, a színérzékelés emberi sajátosságaiból (a komplementer színekből) adódó irányelvek. Színhűség és színterek. Választási lehetőségek tervezésének általános szempontjai kezdő és gyakorlott felhasználók esetében. Hick-törvény. Mentális modell. A felhasználói felületek metaforái. Desktop metafora.
3. Általános tervezési irányelvek (design guidelines), Shneiderman aranyszabályai. Szabványok. A W3C.org akadálymentesítési irányelvei (WAI WCAG). Szoftverkörnyezet-specifikus elvek (style guides). Mikrointerakciók.
4. A potenciális felhasználóktól való információnyerés módszereinek ismétlő áttekintése: megfigyelés, interjú, fókuszcsoport, kérdőív, design-etnográfia, Q sorting stb.
5. A koncepció- és prototípuskészítés alapjai: sketching, wireframing, prototyping. Ötlettesztelés low-fidelity módon: papírprototípus-tesztelés (paper prototyping). Tervezés és prototípustesztelés rapid prototyper eszközökkel – Figma gyakorlat.
6. Tervezési minták (design patterns).
7. Információs architektúra, kártyarendezés (card sorting).
8. Felhasználói út (user journey), ügyfélút-térkép (customer journey map).
9. Tervezést segítő módszerek áttekintése: A/B testing. GOMS modell. Storyboarding. Ötlettesztelés high fidelity módon: Óz, a nagy varázsló.
10. A szoftverek használhatósági vizsgálatának analítikus módszerei. Kognitív bejárás gyakorlat. Nielsen-féle heurisztikus elemzés gyakorlat.
11. A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei: Képernyőrögzítésen, eseménynaplózáson és videoelemzésen alapuló használhatósági vizsgálat. Objektív esemény-adatok (pl. billentyű- és egérműveletek) elemzése. Naplófájlok (logfájlok) elemzése. Think Aloud protocol és Retrospective Think Aloud protocol. Szemmozgáskövetés gyakorlat. A mentális erőfeszítés és mérése. Fiziológiai jelek (szívritmus-variabilitás, pupillometria, bőr-vezetőképesség) alkalmazása. Egy összetett empirikus vizsgálati módszer: az INTERFACE.
12. UX az ipari gyakorlatban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Herendy Csilla tudományos munkatárs herendy.csilla@gtk.bme.hu
Szabó Bálint adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu
Molnár Marietta PhD hallgató marietta.molnar@edu.bme.hu
Németh Ádám megbízott oktató nemeth.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.