Célkitűzések
A tárgy a termelő- és szolgáltatórendszerek hatékony működtetésének módszereivel, a főfolyamatok menedzselésének szervezési funkciójához kapcsolódó filozófiákkal és módszertanokkal ismerteti meg a hallgatókat. Az anyagáramlási rendszerek húzásos (pull) megvalósítását a lean menedzsment filozófiájának és eszközeinek megismerése mentén mutatja be. Az értékteremtő folyamatok véletlen jellegének hatásait a szolgáltatórendszerekben kialakuló átmeneti kapacitásproblémák, a vevői várakozás és azok vizsgálatával foglalkozó sorálláselmélet menedzseri alkalmazásával szemlélteti a tárgy. A menedzsment szervezési funkciójában napjainkban nagy hangsúlyt kapó feladatmenedzsment és nyomon követés kérdéseit a feladat- és folyamatütemezés problémáinak és megoldási lehetőségeinek vizsgálata adja. A cél megérteni, hogy a termék, illetve szolgáltatás jellegétől, a piaci környezettől és a gazdasági feltételektől függően milyen típusú termelő-, szolgáltatórendszer milyen előnyökkel és hátrányokkal jár együtt.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a termelés- és szolgáltatásmenedzsment alapfogalmait és alapösszefüggéseit.
 - Ismeri és érti a vizsgált problémák matematikai modellezésének lehetőségeit.
 - Érti a vállalati működés és a termelés- és szolgáltatásmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
 - Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
 - Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a termelés- és szolgáltatásmenedzsment különböző területein felmerülő problémák megoldásához, érti és átlátja az elméleti modellek alkalmazási lehetőségeit és a kvantitatív elemzésekben rejlő potenciális lehetőségeket.
 
Képesség
- Képes a termelési folyamat alapvető elméleteinek és a gyakorlatnak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a működéssel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
 - Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a termelés- és szolgáltatásmenedzsment szakma alapfogalmait, a szakma szaktudományos nyelvezetét, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
 - Képes a termelő és szolgáltató folyamatokkal kapcsolatos adatok értelmezésére, értékelésére, azok felhasználására tervezési és elemzési számítások végzésekor
 
Attitűd
- Elfogadja, hogy bizonyos vállalati folyamatok javítási lehetőségének, optimális működésének meghatározása kvantitatív eszközökkel lehetséges.
 - Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
 - Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
 - Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a termelés- és szolgáltatásmenedzsment területén.
 
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
 - A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
 - Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
 
Oktatásmódszertan
Előadások, elméleti modellek értelmezése, számítási gyakorlatok, esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.
Tanulástámogató anyagok
- Kalló N., Koltai T.: Termelésszervezés, oktatási segédlet
 - Kalló, N., Koltai T.: Production and Operations Management, lecture notes
 - Koltai T., A termelésmenedzsment alapjai II. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2003.
 - Waters, D.: Operations Management: Producing Goods and Services, Harlow: Addison Wesley, 2003.
 - Nahmias, S., Olsen, T.L.: Production and Operations Analysis. Irwin, 2015.
 
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A tárgyban nyújtott teljesítmény értékelése 3 zárthelyi dolgozat mentén történik. A tárgy által érintett 3 témakör mindegyikének végén zárthelyi dolgozat (részteljesítmény-értékelés) megírására kerül sor, amiben az adott témakör elméleti anyagának ismeretét és a gyakorlati alkalmazást ellenőrizzük. A sikeres tárgyteljesítéshez a dolgozatok mindegyikén legalább 40%-os eredményt el kell érni, összességében a félév során szerezhető pontok 50%-os teljesítése szükséges.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. zárthelyi dolgozat: 35
 - 2. zárthelyi dolgozat: 35
 - 3. zárthelyi dolgozat: 30
 - Összessen: 100
 
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 96-100 | 
| Jeles | 91-95 | 
| Jó | 81-90 | 
| Közepes | 66-80 | 
| Elégséges | 50-65 | 
| Elégtelen | 0-49 | 
Javítás és pótlás
A TVSZ szabályainak megfelelően.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel a kontakt órákon | 56 | 
| félévközi készülés a kontakt órákra | 14 | 
| felkészülés a zárthelyi dolgozatokra | 80 | 
| összesen | 150 | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A tárgy megismerteti a hallgatókat a termelő- és szolgáltatórendszerek szervezési kihívásaival, azok eszközeivel. Az előadások és gyakorlatok során kiemelt hangsúlyt kap a lean menedzsment filozófiájának és eszközeinek megismerése; a szolgáltatórendszerek sajátosságainak, folyamatszervezésének, kapacitásproblémáinak vizsgálata; a folyamatok és feladatok nyomon követésének, ütemezési problémáinak kihívásai.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Bevezetés. A termelésszervezés feladatainak áttekintése. A terület feladatait aktuálisan befolyásoló tényezők és a kihívásokra adott válaszok koncepcionális ismertetése. | 
| 2. | A lean menedzsment szemlélete és eszközei. A Toyota Termelési Rendszer és a lean menedzsment filozófiája. A lean működés elméleti háttere, szemlélete (veszteségcsökkentés, JIT és jidoka). A lean szervezet fogalma. Lean menedzsment a szolgáltatások területén. A lean menedzsment eszközei, alkalmazásuk. | 
| 3. | Szolgáltatórendszerek és kapacitásproblémáik vizsgálata. A szolgáltatórendszerek sajátosságai és menedzsmentproblémái. A vevői várakozás és a sorállási rendszerek, azok alapelemei. A sorállási modellek osztályozása. Alapösszefüggések. Sorállás prioritási szabályok esetén. A modellek alkalmazásának feltételei és korlátai. | 
| 4. | A folyamatok és feladatok nyomon követésének, ütemezésének lehetőségei. A termelésütemezés alapfogalmai. A menedzsment prioritásainak figyelembevétele az ütemezési szabályok kiválasztásánál. Ütemezési szabályok egyetlen erőforrás, illetve párhuzamosan dolgozó erőforrások esetén. Ütemezés összetett (flow-shop, job-shop) rendszerekben. Gyártósorok kiegyenlítésének szempontjai és módszerei. | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Tarjáni Ariella Janka | PhD hallgató | tarjani.janka@gtk.bme.hu |