Versions
Department of Technical Education
Programme: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Subject Role: Szabadon választható
Recommended semester: 0
Objectives
Learning outcomes
Knowledge
- Ismeri a minta fogalmát és a mintavétel szükségszerűségeit, a reprezentativitás fogalmát és elérésének eszközeit
- Ismeri a skálatípusokat és a skálázás fogalma.
- Ismeri a tesztelmélet alapjait
- Ismeri a Korszerű értékelési módszereket
- Ismeri a pedagógiai mérések típusait és elterjedt módszereit (tanulók tanítás közben történő értékelése, érettségi- és minősítő vizsgák, országos mérések, intézményi minősítések).
Ability
- Képes a mérések megtervezésére, megszerzése a mintavétel és a mérési hibák jellemzői alapján.
- Képes az elemzési célhoz illeszkedő eljárások megválasztására képessége, a többváltozós statisztikai modellek ismeretében
- Képes megfelelően kezelni statisztikai módszereket.
- Képes az országos pedagógiai mérések eredményeinek értékelésére, az eredmények ismeretében döntéshozatalra.
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Autonomy and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Methodology of teaching
Materials supporting learning
- Sipos Imre: Mérés és értékelés, BME APPI MPT jegyzet, Budapest 2019.
- Kata János: Korszerű módszerek a szakképzésben TYPOTEX, Budapest, 2007.
- Varga Lajos (szerk.): Kutatás-módszertan II. Alfa Rehabilitációs Kht., Budapest, 2008
General Rules
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Performance evaluation methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. 1. Részteljesítmény-értékelés: a konzultációs óraszámok 80 %-án való aktív részvétel C. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. szóbeli vizsga, amely kiváltható egy, 10-12 oldal terjedelmű dolgozattal, amely munkahelye pedagógiai mérésének folyamatát mutatja.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- :
Proportion of examination elements in the rating
- :
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
Érdemjegy megállapítása
Grading
% | |
---|---|
Excellent | |
Very good | 87-100 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
8 | |
16 | |
6 | |
30 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | A minta fogalma és a mintavétel szükségszerűsége. A reprezentativitás fogalma és elérésének eszközei. Kis- és nagyminták, véges és végtelen alapsokaság. A mérések szükséges száma, a konfidencia-intervallum fogalma. |
2. | Skálatípusok és a skálázás fogalma. |
3. | Hibaelmélet és hibaelemzés. |
4. | A tesztelmélet alapjai. |
5. | Többváltozós minták, látens és manifeszt változók. |
6. | Korszerű értékelési módszerek. |
7. | A döntéselmélet alapjai. Egyszerű és összetett döntési modellek. |
8. | A pedagógiai mérések céljai és módszerei. A pedagógiai minősítés történelmi vonatkozásai. |
9. | A pedagógiai mérések típusai és elterjedt módszerei (tanulók tanítás közben történő értékelése, érettségi- és minősítő vizsgák, országos mérések, intézményi minősítések). |
10. | A minőségbiztosítás alapjai a pedagógiában. A minőségbiztosítás, a mérések és az értékelések kapcsolata. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|