I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Felhasználói élmény tervezése
Azonosító
BMEGT52M301
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Herendy Csilla
Beosztása
tudományos munkatárs
Email címe
herendy.csilla@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincsen
Gyenge
Nincsen
Párhuzamos
Nincsen
Kizáró feltételek
Nincsen
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapvető, bevezető jártasságot szerezzenek a felhasználói élmény (User eXperience) kutatásának területeiről, megismerjék az alapfogalmakat, főbb elméleti kereteket, a fejlesztés során alkalmazható vizsgálati módszertanokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a felhasználói élmény és az ergonómia fogalmát, elméleti hátterét.
  2. Ismeri az ember-számítógép interakció pszichológiai hátterének elemeit.
  3. Ismeri a szoftver-ergonómiai irányelveket.
  4. Tájékozott a felhasználói felület tervezésének módszereinek sokféleségéről, lehetséges tervezési módszerekről, szempontokról és megoldásokról.
Képesség
  1. Képes elsősorban honlapokat, másodsorban szoftverek felhasználói felületeit önállóan elemezni, tervezni.
  2. A készülő terveken képes használhatósági vizsgálatot önállóan megtervezni, lebonyolítani és kiértékelni.
Attitűd
  1. Előnybe helyezi az emberi szempontokat – a műszaki és tartalmi szempontok és az emberi tényezők összeegyeztethetőségére törekedve.
  2. A tervezési döntéseknél és kritikai vélemény-nyilvánításoknál elméleti és szakmai referenciákra, valamint empirikus módszerek alkalmazására törekszik.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  2. Önállóan képes felületeket tervezni, odafigyelve a legfontosabb tervezési szempontokra.
  3. Az elkészült tervekért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok, közös projektfeladat

Tanulástámogató anyagok

  • UX kutatási módszerek - A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Herendy – Hercegfi – Szabó – Tóvölgyi. 2024, Edge, Budapest. http://hdl.handle.net/10890/57645
  • Valamint a félév során egyeztetett irodalmak.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: közös projektfeladat kidolgozása folyamatos évközi egyeztetésekkel, kiscsoportos prezentáció formájában a félév végén bemutatva. A prezentácót szöveges tanumány egészíti ki.

Teljesítményértékelési módszerek

Önálló projektmunka-dokumentáció beadása és prezentálása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Házi feladat prezentációja: 40
  • Házi feladat dokumentációja: 60

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Évközi eredmények beszámítása: 50
  • Szóbeli vizsgaprezentáció: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Írásbeli tanulmány beadása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
70-84
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Órai részvétel 56
Felkészülés 34
Projektmunka 60
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés. Online színtér, online ágensek, a természetes online észjárás. Ergonómia, felhasználói élmény. Perszónák. Kognitív sémák és felhasználói útvonalak.
2. Akadálymentesség.
3. Drótvázat és prototípusok.
4. Tervezési irányelvek.
5. Emprikus és analitikus vizsgálati módszerek, szemmozgás-követés.
6. Színdinamika, tipográfia.
7. Weblap-tervezés és -szerkesztés (papír-alapon és Miro segítségével).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Hercegfi Károly egyetemi docens hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Bálint adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu
Molnár Marietta Phd hallgató marietta.molnar@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.