Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapvető, bevezető jártasságot szerezzenek a felhasználói élmény (User eXperience) kutatásának területeiről, megismerjék az alapfogalmakat, főbb elméleti kereteket, a fejlesztés során alkalmazható vizsgálati módszertanokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a felhasználói élmény és az ergonómia fogalmát, elméleti hátterét.
- Ismeri az ember-számítógép interakció pszichológiai hátterének elemeit.
- Ismeri a szoftver-ergonómiai irányelveket.
- Tájékozott a felhasználói felület tervezésének módszereinek sokféleségéről, lehetséges tervezési módszerekről, szempontokról és megoldásokról.
Képesség
- Képes elsősorban honlapokat, másodsorban szoftverek felhasználói felületeit önállóan elemezni, tervezni.
- A készülő terveken képes használhatósági vizsgálatot önállóan megtervezni, lebonyolítani és kiértékelni.
Attitűd
- Előnybe helyezi az emberi szempontokat – a műszaki és tartalmi szempontok és az emberi tényezők összeegyeztethetőségére törekedve.
- A tervezési döntéseknél és kritikai vélemény-nyilvánításoknál elméleti és szakmai referenciákra, valamint empirikus módszerek alkalmazására törekszik.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Önállóan képes felületeket tervezni, odafigyelve a legfontosabb tervezési szempontokra.
- Az elkészült tervekért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlatok, közös projektfeladat
Tanulástámogató anyagok
- UX kutatási módszerek - A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Herendy – Hercegfi – Szabó – Tóvölgyi. 2024, Edge, Budapest. http://hdl.handle.net/10890/57645
- Valamint a félév során egyeztetett irodalmak.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: közös projektfeladat kidolgozása folyamatos évközi egyeztetésekkel, kiscsoportos prezentáció formájában a félév végén bemutatva. A prezentácót szöveges tanumány egészíti ki.
Teljesítményértékelési módszerek
Önálló projektmunka-dokumentáció beadása és prezentálása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Házi feladat prezentációja: 40
- Házi feladat dokumentációja: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Évközi eredmények beszámítása: 50
- Szóbeli vizsgaprezentáció: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Írásbeli tanulmány beadása.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 85-94 |
| Jó | 70-84 |
| Közepes | 60-69 |
| Elégséges | 50-59 |
| Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| Órai részvétel | 56 |
| Felkészülés | 34 |
| Projektmunka | 60 |
| Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Bevezetés. Online színtér, online ágensek, a természetes online észjárás. Ergonómia, felhasználói élmény. Perszónák. Kognitív sémák és felhasználói útvonalak. |
| 2. | Akadálymentesség. |
| 3. | Drótvázat és prototípusok. |
| 4. | Tervezési irányelvek. |
| 5. | Emprikus és analitikus vizsgálati módszerek, szemmozgás-követés. |
| 6. | Színdinamika, tipográfia. |
| 7. | Weblap-tervezés és -szerkesztés (papír-alapon és Miro segítségével). |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Hercegfi Károly | egyetemi docens | hercegfi.karoly@gtk.bme.hu |
| Dr. Szabó Bálint | adjunktus | szabo.balint@gtk.bme.hu |
| Dr. Geszten Dalma | adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
| Molnár Marietta | Phd hallgató | marietta.molnar@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.