Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a társadalom- és gazdaságföldrajz alapjaival, feltárja a fő társadalmi és gazdasági jelenségek, folyamatok területi jellemzőit, ezek okait, és bemutassa az ezzel járó esetleges kihívások kezelésének lehetséges módszereit. A tantárgy célja, hogy (1) bemutassa a hallgatóknak a humángeográfia alapjait, rendszereit, a földrajzi gondolkodás logikáját, (2) átfogó tudást adjon a földrajzi területi egység (település, régió, ország), lépték, szint és a határok átfogó jellemzőiről, európai vonatkozásairól és a kapcsolódó közigazgatási földrajz jegyeiről, (3) bemutassa a társadalomföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, (4) ezen belül külön feltárja a népességföldrajz és a településföldrajz, benne a város- és a vidékföldrajz és kapcsolódó szakpolitikák aktuális jellemzőit, európai jegyeit, eseti magyarországi vonatkozásait, (5) bemutassa a gazdaságföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, eseti magyarországi vonatkozásait, (6) ezen belül bevezesse a fejlettség és a térszerkezet fogalmát, előbbi mérési, utóbbi ábrázolási formáit, valamint mindezek európai jellemzőit, valamint regionális politikai vonatkozásait, (7) ezen túl külön feltárja a primer, a szekunder és a tercier-kvanterner szektor földrajzának aktuális jellemzőit, európai jegyeit. A tantárgy tematikája a társadalom- és gazdaságföldrajz klasszikus felosztásán alapul, ezek mentén, átfogóan tárgyalják az előadások az egyes részterületeket, ezen belül a fő kihívásokat és lehetséges válaszokat, külön kitérve az európai vonatkozásokra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a humángeográfia helyét a társadalomtudományok viszonyrendszerében;
- a főbb részterületeit, azok fő kutatási kérdéseit, problémáit;
- a társadalom- és gazdaságföldrajz elméletének alapjait, gyakorlati alkalmazási lehetőségeit és korlátait;
- a főbb társadalom- és gazdaságföldrajzi jellemzőket, kiemelten európai dimenzióban;
- egyes kapcsolódó kutatási esettanulmányokat, szakpolitikai lépéseket.
Képesség
- A hallgató képessé válik egyes területi társadalmi, gazdasági problémák (kiváltó okok, folyamatok, megoldási lehetőségek) megértésére;
- a problémák mértékéről képet adni;
- az ismeretei alapján összekapcsolni térben a társadalmi, gazdasági jellemzőket.
Attitűd
- A hallgató nyitott a társadalom- és gazdaságföldrajzzal kapcsolatos innovációk megismerésére és adaptálására;
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgatótársaival;
- gyarapítja tudását és tájékozódik;
- használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan képes a problémák és kihívások eredetének, jellegének és lehetséges megoldásainak feltárására;
- a felelősségteljes megoldások javaslására;
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások prezentációinak anyaga, amely a megfelelő időpontban a hallgatók által hozzáférhetővé válik.
- Slideshows of the lectures which will distributed at appropriate times throughout the semester.
- Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
- The current literature list will be distributed in the first lesson.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
félévközi készülés kontak tanórákra | 12 |
felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésekre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A földrajz és azon belül a társadalom- és gazdaságföldrajz fő fogalmai, elméleti összefüggései, felosztása, módszertana |
2. | A népességföldrajz alapjellemzői, fő szakterületei |
3. | A településföldrajz, a városföldrajz, az urbanizálódó világ |
4. | Szociálgeográfia, kulturális földrajz - alapvetések |
5. | A „régi” és „új” gazdaságföldrajz; globalizáció és gazdasági egyenlőtlenségek; gazdasági fejlettség |
6. | A természeti erőforrások és földrajzuk, területi egyenlőtlenségeik és megóvásuk; |
7. | A mezőgazdaság földrajza; a világnépesség élelmezése és problémái; |
8. | Az ipar szerepe, az iparföldrajz főbb szakterületei; egy kiemelt ipari ágazat átalakulása és térbelisége, mint esettanulmány, |
9. | A szolgáltatások, tercier szektor jelentősége általában és földrajzi megközelítései; kiemelt szolgáltatási ágazat földrajzi jellemzése |
10. | Regionális gazdaságföldrajz: centrumtérségek általános és földrajzi jellemzése, konkrét centrumtérség földrajzi jellemzése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Pál Péter | egyetemi docens - associate professor | szpkact@caesar.elte.hu |
Dr. Ballabás Gábor | PhD, geográfus | ballabasg@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.