I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MUNKA ÉS VEZETÉSI DISZFUNKCIÓK
Azonosító
BMEGT52S223
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
15
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Székely Vince
Beosztása
adjunktus
Email címe
szekely.vince@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Coaching pszichológia
Gyenge
Szervezeti coaching módszertana
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 5881478/13/2024 registration number. Valid from: 11.12.2024.

Célkitűzések

A kurzus eredményeként a hallgatók képessé válnak a munkahelyi szerep sikeres ellátását nehezítő stresszre és mentális állapotokra utaló jelek felismerésére, ez alapján szükség esetén az ügyfél megfelelő szakemberhez történő átirányítására. Megismerik a magas szintű stresszre utaló tüneteket és a személyiségzavar fogalmát és típusait, amely alapján hatékonyabbá válnak a coaching kapcsolat menedzselésére az ügyfelek szélesebb körével. Képessé válnak a munkahelyi mentálhigiéné fejlesztő programok részeként az elsődleges és másodlagos intervenciók megvalósítására. Be tudják azonosítani a diszfunkcionális, illetve mérgező munkahely légkört kialakító vezetői és dolgozói magatartási formákat és felelősen tudnak eljárni azokban az esetekben, amikor ezzel a jelenséggel találkoznak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a stressz, ezen belül a munkahelyi stressz fogalmát és tüneteit.
  2. Ismeri a munkahelyi szerep ellátást nehezítő mentális állapotok jellemzőit.
  3. Ismeri a különböző mentális diszfunkciók ellátási területeit.
  4. Ismeri s személyiségzavar fogalmát és típusait.
  5. Ismeri a diszfunkcionális illetve mérgező munkahelyi légkört kialakító vezetői és dolgozói magatartásformákat.
Képesség
  1. Képes a munkahelyi szerep sikeres ellátását nehezítő mentális állapotokra utaló jelek felismerésére.
  2. Szükség esetén képes az ügyfél megfelelő szakemberhez történő átirányítására.
  3. A munkahelyi és a vezetési diszfunkciók felismerése révén az ügyfelek széles körével képes a coaching kapcsolat menedzselésére.
  4. Képes a diszfunkcionális, illetve mérgező munkahelyi légkört kialakító vezetői és dolgozói magatartási formák beazonosítására.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások és hallgatói referátumok. Önelemző kérdőívek.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok Ajánlott irodalom: Cavanagh, M. (2005). Mental health issues and challenging clients in executive coaching. Evidence-based coaching, 1, 21-36. Chapman, Gary; Myra, Harold; White, Paul (2016). Mérgező munkahelyek. Hartman Kiadó Gyllensten, K., & Palmer, S. (2021). Stress and performance coaching. In Cognitive behavioural coaching in practice (pp. 126-149). Routledge. Kets de Vries, M., & Rook, C. (2018). Coaching challenging executives. Möller, H. (2022). Mental Disorders in Coaching. In: Greif, S., Möller, H., Scholl, W., Passmore, J. & Müller, F. (eds.) International Handbook of Evidence-Based Coaching: Theory, Research and Practice. Springer. 577-586. Harms, Peter D.; Spain, Seth M.; and Hannah, Sean T.,

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat és hallgatói referátum formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Beadandó dolgozat készítése: egy választott munka vagy vezetési diszfunkció részletes bemutatása és coaching pszichológiai szemléletű elemzése. A prezentáció tartalmi és formai kritériumait a tantárgyfelelős határozza meg. Órai referátum: az elemzett munka és vezetési diszfunkciók prezentálása. A prezentáció tartalmi és formai kritériumait a tantárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Beadandó dolgozat.: 60
  • Órai referátum.: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86–95%
75–85%
Közepes 65–74%
Elégséges 50–64%
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

A beadandó dolgozat a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 20
Readandó dolgozat elkészítése 80
Referátum elkészítése 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Alapfogalmak tisztázása: munkahelyi diszfunkciók. A diszfunkciók csoportosításának modelljei.
2. Halogatás, perfekcionizmus és imposztor tendencia.
3. Neurodiverzitás a munkahelyen.
4. Az alkotó, kreatív tevékenység diszfunkciói.
5. Személyiségzavarok típusai, a „sötét triád” jellemzői és hatása. A vezetői diszfunkciók típusai.
6. A coaching pszichológus szerepe és felelőssége a mérgező munkahelyi légkör és vezetők kezelésében.
7. A szubjektív jóllét, stressz és stresszkezelés a munkahelyen.
8. A kiégés és kezelése.
9. Pozitív mentálhigiéné és reziliencia a gyakorlatban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.