Szak: Számvitel MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy bevezetést nyújtson az üzleti értékelés alapvető megközelítéseibe és módszereibe. Bemutatjuk az egyes módszerek legfontosabb kihívásait és korlátait is. A résztvevők megismerhetik mind a jövedelem (cash flow), mind többszörös és eszközalapú megközelítéseket. Felülvizsgálják a pénzügyi elemzés és tervezés folyamatát és szabályait, valamint a tőkeköltség becslésének szabályait. Kitérünk a speciális értékelési feladatok, valamint a diszkontráta és prémiumok alkalmazására is. A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a napi értékelési feladatok megoldására a megszerzett ismeretek felhasználásával.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri az üzleti értékelés céljait és eszközkészletét,
- a pénzügyi kimutatások elemzésének és előrejelzésének módszereit,
- a tőkeköltség becslési technikákat,
- a különböző értékelési feladatok egyedi kihívásait,
- az üzleti értékelés folyamatát és kritikus lépéseit.
Képesség
- A hallgató képes megtervezni, megszervezni és saját maga végzi tanulmányi folyamatát,
- megtalálni és áttekinteni a tárgy releváns irodalmát,
- kritikus megközelítést alkalmazni és szűrni a rendelkezésre álló információkat,
- a pénzügyi és értékelési modellek közötti kapcsolatok azonosítani,
- elvégzni a döntéstámogatáshoz szükséges számításokat.
Attitűd
- A hallgató nyitott a pénzügyi szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására,
- a tanulás során működő oktatóval és hallgató társaival,
- gyarapítja tudását és tájékozódik,
- és hasznosítja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitott a jól megalapozott kritikák befogadására,
- együttműködik a diáktársaival a feladatok megoldása során,
- képes döntéseket hozni saját maga,
- jól megalapozott ítéletek tud hozni döntései során,
- jól átlátja felelősségének fontosságát, és képes megbecsülni döntéseinek következményeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, írásbeli és szóbeli kommunikáció, informatikai eszközök és technikák használata, választható feladatok egyedül és csoportosan.
Tanulástámogató anyagok
- Koller, Tim – Goedhart, Marc – Wessels, David (2020): Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies (Wiley Finance) 7th Edition, Wiley
- Pratt, Shannon P. (2008): Valuing a Business: The Analysis and Appraisal of Closely Held Companies (McGraw-Hill Library of Investment and Finance), 5th Edition, McGraw-Hill Education
- Damodaran, Aswath (2012): Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset, 3rd Edition, Wiley
- Damodaran, Aswath (2018): Dark Side of Valuation, The: Valuing Young, Distressed, and Complex Businesses: Valuing Young, Distressed, and Complex Businesses 3rd Edition, Pearson FT Press
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
írásbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
a TVSZ szerint
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87-94 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 63-74 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
a TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az órákon | 9 |
felkészülés a vizsgára | 81 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Vállalatértékelés alapjai |
2. | DCF alapú vállalatértékelés |
3. | Vállalatértékelési esettanulmány |
4. | Üzleti ötlet értékelése, kockázatelemzés |
5. | Kockázatelemzési esettanulmány |
6. | Relatív és eszközalapú vállalatértékelés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.