I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vállalatértékelés
Azonosító
BMEGT35ML70
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgajegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szallerné Sereg Nikolett
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
sereg.nikolett@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs - none
Gyenge
nincs - none
Párhuzamos
nincs - none
Kizáró feltételek
nincs - none
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy bevezetést nyújtson az üzleti értékelés alapvető megközelítéseibe és módszereibe. Bemutatjuk az egyes módszerek legfontosabb kihívásait és korlátait is. A résztvevők megismerhetik mind a jövedelem (cash flow), mind többszörös és eszközalapú megközelítéseket. Felülvizsgálják a pénzügyi elemzés és tervezés folyamatát és szabályait, valamint a tőkeköltség becslésének szabályait. Kitérünk a speciális értékelési feladatok, valamint a diszkontráta és prémiumok alkalmazására is. A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a napi értékelési feladatok megoldására a megszerzett ismeretek felhasználásával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri az üzleti értékelés céljait és eszközkészletét,
  2. a pénzügyi kimutatások elemzésének és előrejelzésének módszereit,
  3. a tőkeköltség becslési technikákat,
  4. a különböző értékelési feladatok egyedi kihívásait,
  5. az üzleti értékelés folyamatát és kritikus lépéseit.
Képesség
  1. A hallgató képes megtervezni, megszervezni és saját maga végzi tanulmányi folyamatát,
  2. megtalálni és áttekinteni a tárgy releváns irodalmát,
  3. kritikus megközelítést alkalmazni és szűrni a rendelkezésre álló információkat,
  4. a pénzügyi és értékelési modellek közötti kapcsolatok azonosítani,
  5. elvégzni a döntéstámogatáshoz szükséges számításokat.
Attitűd
  1. A hallgató nyitott a pénzügyi szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására,
  2. a tanulás során működő oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik,
  4. és hasznosítja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató nyitott a jól megalapozott kritikák befogadására,
  2. együttműködik a diáktársaival a feladatok megoldása során,
  3. képes döntéseket hozni saját maga,
  4. jól megalapozott ítéletek tud hozni döntései során,
  5. jól átlátja felelősségének fontosságát, és képes megbecsülni döntéseinek következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, írásbeli és szóbeli kommunikáció, informatikai eszközök és technikák használata, választható feladatok egyedül és csoportosan.

Tanulástámogató anyagok

  • Koller, Tim – Goedhart, Marc – Wessels, David (2020): Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies (Wiley Finance) 7th Edition, Wiley
  • Pratt, Shannon P. (2008): Valuing a Business: The Analysis and Appraisal of Closely Held Companies (McGraw-Hill Library of Investment and Finance), 5th Edition, McGraw-Hill Education
  • Damodaran, Aswath (2012): Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset, 3rd Edition, Wiley
  • Damodaran, Aswath (2018): Dark Side of Valuation, The: Valuing Young, Distressed, and Complex Businesses: Valuing Young, Distressed, and Complex Businesses 3rd Edition, Pearson FT Press

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli teljesítménymérés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

írásbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

a TVSZ szerint

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-94
75-86
Közepes 63-74
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

a TVSZ szerint

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az órákon 9
felkészülés a vizsgára 81
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Vállalatértékelés alapjai
2. DCF alapú vállalatértékelés
3. Vállalatértékelési esettanulmány
4. Üzleti ötlet értékelése, kockázatelemzés
5. Kockázatelemzési esettanulmány
6. Relatív és eszközalapú vállalatértékelés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.