I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Psychology in practice
ID (subject code)
BMEGT52A110
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
2
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Tompos-Nagy Eszter
Position
assistant lecturer
Contact details
nagy.eszter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Ergonomics and Psychology
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: BSc in Engineering Management

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 5881478/13/2024 registration number. Valid from: 11.12.2024

Objectives

The objective of the course is to provide students with a basic psychological knowledge of social relationships. Enrich their knowledge in aspects, development and achievements of social relationships.

Academic results

Knowledge
  1. They know the schemes of communications.
  2. They know the most important conflict management opportunities.
  3. They get knowledge about themselves.
Skills
  1. They are able to plan, organize and do their own learning process.
  2. They are able to understand and use the literature of relationships.
  3. They are able to use their social knowledge in a creative way regarding their special field of study.
Attitude
  1. They collaborate with the instructor and fellow students in expanding knowledge.
  2. They develop themselves consistently regarding the instructions.
  3. They try to integrate their psychological knowledge in their everyday life.
  4. They are open to psychological knowledge.
Independence and responsibility
  1. They accept openly substantiated critical remarks.
  2. They foster their own thinking and try to share their opinion.
  3. They develop in their thinking, communication and relationships based on the influences.

Teaching methodology

Lectures, individual (e-learning) assignment via Moodle, questionnaires, applying IT tools and techniques, pair works during lectures.

Materials supporting learning

  • Juhász M., Takács I. (2007) Pszichológia. Typotex Kiadó. Budapest
  • Séllei B., Takács I. (2014) Pszichológia a gyakorlatban. Typotex Kiadó. Budapest
  • Zimbardo P. (2019) Pszichológia mindenkinek 1-4. Libri Könyvkiadó Kft. Budapest

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktalkalmakon való részvétellel és beadandó dolgozattal történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részvétel a kontaktalkalmakon: a kurzus 2 napra van tömbösítve (8-17 óra), amelyeken a részvétel a teljes időtartamban szükséges 2. Beadandó dolgozat megírása: a tréninget követő 2. hét végéig egy önreflektív dolgozat leadása.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Beadandó dolgozat: 40

Percentage of exam elements within the rating

  • Zárthelyi dolgozat: 60

Issuing grades

%
Excellent 85-100
Very good 85
Good 75-84
Satisfactory 65-74
Pass 50-64
Fail 0-49

Retake and late completion

1) A beadandó dolgozat a pótlási hét végéig pótolható, külön kérés esetén. 2) A zárthelyi dolgozat egy alkalommal javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt órákon 28
Beadandó dolgozat 50
Konzultáció az elméleti anyaggal kapcsolatban 12
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Önismeret (érzelmek, személyészlelés)
2. Teljesítménymotiváció (tanulás)
3. Stressz
4. Szocializáció és csoport

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Lógó Emma egyetemi docens logo.emma@gtk.bme.hu
Kiss Kitti egyetemi tanársegéd kittimaria.kiss@edu.bme.hu

Approval and validity of subject requirements