Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
- A modul célja bemutatni, elemezni és értelmezni az Európai Unió oktatáspolitikájának stratégiai dokumentumait; az EU 2020 Horizont, 2030 Akcióterv kihívásait; az élethossziglan tartó tanulás irányelvének hatására bekövetkezett változásokat; a „lifewide” és „lifespan” folyamatszemléletű gondolkodást. A hallgató értse meg a tanítás-tanulás folyamatában bekövetkezett változásokat, a paradigmaváltást. Tudja értelmezni és elemezni (megfelelő források alkalmazásával) a munkaerőpiac, a piacgazdasági igények globális hatását. Értse meg, hogy miért válik az oktatás stratégiai jelentőségűvé, mi a tanár, facilitátor, stb. szerepe a megváltozott környezetben. A hallgató szerezzen jártasságot a változás hatásának vizsgálatában: a tanítás-tanulás professzionális folyamatában, a szereplők és szerepeik vonatkozásában.Mit jelent a fogalom: A „21. századi gyermekek”(OECD;CERI;2016; - A képességstratégiák támogatása fontos orientáló elv a PIAAC második ciklusában, továbbá maga a vizsgálat is kiegészült új képességelemek mérésével (pl. adaptív problémamegoldás, személyiségjegyek) és munkaadói komponenssel. „Szociális és emocionális képességek longitudinális vizsgálata” (LSEC) - A több éve zajló program – mely „Oktatás és társadalmi haladás” (ESP) néven is ismert – célja a „nem-kognitív”, vagy szociális és érzelmi képességek („social and emotional skills”) definiálása, ezek mérhetővé tétele és effektív mérése (EDU/CERI/CD(2016)9; Halász, 2016), valamint e képességek fejlesztésének hatásvizsgálata a társadalmi-gazdasági fejlődésre. - A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és képességeket . megérteni az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve. Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában. Önálló probléma-felismerési és megoldási készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a hazai és európai munkaerőpiaci kihívások elemzésével. Másrészt megismerik a felsőoktatás új modelljét ,melyet a megváltozott környezetre ad. Így egy komplex rendszerszemléletű gondolkodással vizsgálhatják a világot melyben élnek
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a lifelong learning eredetét, történetét, jelentését.
- Ismeri a hallgató centrikus tanulási modelleket: önirányított –tanulás, reflective-practice
- A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és készségeket :megérteni az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör-elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve, a megszerzett és elvárt kompetenciákat.
- Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában.
- A globális változásra az oktatás válaszait, a felsőoktatási modell új formáit.
- A gazdasági trendek hogyan hatnak az oktatásra és a tudásérték termelés milyen erőforrást képez.
Képesség
- A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek, változások elemzésével, minél szélesebb körű mérnöki példákon, és esettanulmányokon keresztül a gyakorlati alkalmazhatóság bemutatására és a nagyfokú gyakorlatorientációra
- Képes önállóan saját karrierjét az életen át tartó tanulás szempontjából elemezni.
- Képes a nemzetközi trendek, tendeciák értelmezésére.
- Képes csoportban dolgozni és közösen választani bemutatandó témát.
- Képes forrásokat gyűjteni a munkaerőpiaci tendenciák, saját karrierje elemzéséhez.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező,
- nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások,prezentációk , kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és csoportmunkában készített feladatok , projektmunka prezentáció.
Tanulástámogató anyagok
- Anikó Kálmán: Learning - in the New Lifelong and Lifewide Perspectives
- Tampere: Tampere University of Applied Sciences, 2016. 139 p.
- (ISBN:978-952-5903-80-5)
- Kálmán A. (2013): Developments in Hungarian Lifelong Learning Policies as Means of Implementing the Knowledge Triangle. In: Pia Lappalainen, Markku Markkula (ed.): The Knowledge Triangle – Reinventing the Future. SEFI – Aalto University – Universitat Politècnica de València and VLC/Campus. ISBN 978-2-87352-006-9, pp. 85-100. https://digitaldublin.files.wordpress.com/2013/05/markku-markkula-parallel-1-the-knowledge-triangle-re-inventing-the-future.pdf
- Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
- E-learning formájában feldolgozandó tanulmányok:
- Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok 1-10. oldalig in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- -Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása. 1-26. oldalig
- LSI-Learning-Style Inventory. Self- scoring Inventory and Interpretation Booklet. McBer and Company, Training Resources Group, Boston, 1985.
- MacKeracher, D.: Élettávú tanulás: következtetések az oktatók számára 1-6. oldalig.
- Lifespan Learning: Implications for Educators, 187-193. in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- Sinnett, Wiliam E.: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, Toronto, Ontario, Canada, 1993. 2-18. oldalig
- Renner, Peter F.: Az oktató „túlélési felszerelése” 2-18. oldalig
- The instructor ’s survival kit. Vancouver, BC: PFR Training Associates Ltd, 1978.
- Kálmán, A. (2011): Institutional Presentation: Budapest University of Technology and Economics. In: Hanne Smidt and Andrée Sursock: Engaging Lifelong Learning: Shaping Inclusive and Responsive University Strategies, EUA Publications 2011, Brussels, Belgium, ISBN: 9789078997283, pp. 70.
- Kálmán, A. (2009): Formation of Competences Establishing Lifelong Learning in the Dimension of Non-Formal and Informal Learning. In: Modern Management Research Conference: Insights into the Sustainable Growth of Business, Vilnius, Lithuania
- Strategies to be Globally Visible and Locally Engaged. Seeram Ramakrishna, FREng National University of Singapore (printed version) will be available
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házifeladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, beadandó házi feladat formájában a következő: a 13. tanulmányi héten a kiadott témákkal kapcsolatos tanulmány megírásával kerül sor a részteljesítmény-értékelésekre. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról. - Egyéni- és csoportos tanulásra fordítandó idő: heti 1 óra - A projektfeladatok folyamatosan és külön-külön feldolgozhatók és beadhatók a szorgalmi időszak végéig, a csoportmunkában való aktív szerepvállalás, kreativitás és önálló projekt készítés és bemutatás adja a vizsgaeredményt. Átlagosan 16 óra önálló munka a félév során. A tananyag feldolgozását elősegítendő, a Moodle-ben létrehoztuk a tantárgy nevével azonos virtuális kurzust. Elérhetősége: http://appi.bme.hu/moodle A regisztrációt követően a hallgatók elérhetik az elektronikus formában rendelkezésre álló tananyagokat, prezentációkat. A virtuális tanulási környezet nagyban elősegíti a tananyag önálló, kooperatív, ill. kollaboratív feldolgozását. A korszerű kommunikációs technikák (chat, fórum, blog) megkönnyítik a tanulás során felmerült kérdések, problémák megvitatását, megoldását.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50%
- évközi eredmények beszámítása: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 3 hiányzás lehetséges.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
házi feladat ,csoportmunka elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes ...................................-én, érvényes -től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Understand the paradigm shift of lifelong learning |
2. | Describe and make a list of the new roles of actors int he teaching –learning process |
3. | Analyse the new role of Higher Education in the 21st century |
4. | Understand the process of self-directed learning |
5. | Do a comparative analysis of the current EU and world conditions of educational systems influenced by the economic crisis |
6. | Group work,team format; Choose the topic of the problem solving |
7. | Informal group presentation (team work) |
8. | Understand the Knowledge Triangle model of higher education |
9. | Analyse and describe the EU 2020 Horizon programme |
10. | New skill and competencies int he new learning environment |
11. | Understand the new circumstances and influence of working/learning life |
12. | Presentation of the Global Problem Group work1f |
13. | Presentation of the Global Problem Group work2f |
14. | Evaluation |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.