I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Esetvezetés és szupervízió (külső szakmai gyakorlat)
Azonosító
BMEGT52S220
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
30
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
10
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Székely Vince
Beosztása
adjunktus
Email címe
szekely.vince@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Haladó coach készségek
Gyenge
Szervezeti coaching módszertana
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A résztvevők a kurzus eredményeként elsajátítják az önreflektív gyakorlati szakember kompetenciáit. Képessé válnak fölkészülni a csoportos esetmegbeszélésre – szupervízióra, megfogalmazni azt a szupervíziós kérdést, amely megválaszolásán dolgoznak a szupervízió során. Elemzik a terepgyakorlat során szerzett tapasztalataikat és tudatosítják a saját hatásukat a coaching kapcsolatra és folyamatra, végső soron a coaching eredményességére. Integrálják és elmélyítik a korábbi kurzusok során megszerzett elméleti és gyakorlati tudásukat. Technikai támogatást kapnak a terepgyakorlat coaching folyamatainak sikeres megvalósításához. Elsajátítják a coaching szupervízió elméleteit és módszertanát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az önreflektív gyakorlati szakember kompetenciáit.
  2. Ismeri a szupervízió fogalmát és módszertanát.
  3. Ismeri a szupervízió helyét és funkcióját a coaching folyamatban.
Képesség
  1. Képes fölkészülni a csoportos esetmegbeszélésre, szupervízióra.
  2. Képes megfogalmazni azt a szupervíziós kérdést, amely megválaszolásán dolgozik a szupervízió során.
  3. Képes a szerzett tapasztalatai elemzésére.
  4. Képes levezetni egy csoportos coaching szupervíziós folyamatot.
  5. Képes tudatosítani saját hatását a coaching kapcsolatra, folyamatra és eredményre.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Kiscsoportos esetkonzultáció, csoportos személyközpontú coaching, valamint előadás. Esetnapló vezetése a szakmai gyakorlatról.

Tanulástámogató anyagok

  • Kiadott órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Gray, D.E. (2017). Towards a Systemic Model of Coaching Supervision. In T. Bachkirova, G. Spence & D. Drake (eds.), The SAGE Handbook of Coaching. London: Sage.
  • Hawkins, P., & Schwenk, N. (2011). The seven-eyed model of coaching supervision. In T. Bachkirova, P. Jackson, & D. Clutterbuck (Eds.), Coaching and mentoring supervision theory and practice (pp. 28–40). Maidenhead and New York: Open University Press McGraw-Hill.
  • Hawkins, P. et al. “The manifesto for supervision.” (2019).
  • Lawrence, P. (2019). What happens in group supervision? Exploring current practice in Australia. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 17 (2), 138-157.
  • Turner, E. and Palmer, S. (eds.) (2019) The Heart of Coaching Supervision: Working with Reflection and Self-Care. Abingdon: Routledge.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az online esetnapló és esetprezentáció értékelése alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Esetnapló: a gyakorló coaching megvalósítását nyomon követő online esetnapló vezetése. B. Esetprezentáció készítése és bemutatása: a gyakorló coaching folyamat során elért eredmények bemutatása és értékelése. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megajánlott kurzusjegyet.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány): 80
  • Részteljesítmény értékelés (esetnapló): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-95%
75-85%
Közepes 64-74%
Elégséges 50-64%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

Az összegző terepdolgozat a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Kontaktórákon való részvétel 40
Külső szakmai gyakorlat 160
Esetnapló vezetése 80
Esetbemutató megtartása 20
összesen 300

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az esetkonzultáció és szupervízió fogalma és szerepe a coachingban.
2. Esetkonzultációs alkalmak kiscsoportban
3. Coaching szupervíziós megközelítések és módszerek. Hasonlóságok és különbségek a csoportos coaching módszerhez viszonyítva.
4. Csoportos szupervíziós alkalmak csoportbontásban
5. A „hét szem” rendszerszemléletű szupervíziós modell.
6. A csoportos szupervíziós ülés szabályai és folyamata.
7. Felkészülés a szupervízióra, önszupervíziós napló kitöltése.
8. Az önreflektív gyakorlati szakember kompetenciái.
9. A szupervízió eredményeinek beillesztése a coaching folyamatba.
10. Szupervíziós helyzetgyakorlatok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.