Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A résztvevők a kurzus eredményeként elsajátítják az önreflektív gyakorlati szakember kompetenciáit. Képessé válnak fölkészülni a csoportos esetmegbeszélésre – szupervízióra, megfogalmazni azt a szupervíziós kérdést, amely megválaszolásán dolgoznak a szupervízió során. Elemzik a terepgyakorlat során szerzett tapasztalataikat és tudatosítják a saját hatásukat a coaching kapcsolatra és folyamatra, végső soron a coaching eredményességére. Integrálják és elmélyítik a korábbi kurzusok során megszerzett elméleti és gyakorlati tudásukat. Technikai támogatást kapnak a terepgyakorlat coaching folyamatainak sikeres megvalósításához. Elsajátítják a coaching szupervízió elméleteit és módszertanát.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az önreflektív gyakorlati szakember kompetenciáit.
- Ismeri a szupervízió fogalmát és módszertanát.
- Ismeri a szupervízió helyét és funkcióját a coaching folyamatban.
Képesség
- Képes fölkészülni a csoportos esetmegbeszélésre, szupervízióra.
- Képes megfogalmazni azt a szupervíziós kérdést, amely megválaszolásán dolgozik a szupervízió során.
- Képes a szerzett tapasztalatai elemzésére.
- Képes levezetni egy csoportos coaching szupervíziós folyamatot.
- Képes tudatosítani saját hatását a coaching kapcsolatra, folyamatra és eredményre.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Kiscsoportos esetkonzultáció, csoportos személyközpontú coaching, valamint előadás. Esetnapló vezetése a szakmai gyakorlatról.
Tanulástámogató anyagok
- Kiadott órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Gray, D.E. (2017). Towards a Systemic Model of Coaching Supervision. In T. Bachkirova, G. Spence & D. Drake (eds.), The SAGE Handbook of Coaching. London: Sage.
- Hawkins, P., & Schwenk, N. (2011). The seven-eyed model of coaching supervision. In T. Bachkirova, P. Jackson, & D. Clutterbuck (Eds.), Coaching and mentoring supervision theory and practice (pp. 28–40). Maidenhead and New York: Open University Press McGraw-Hill.
- Hawkins, P. et al. “The manifesto for supervision.” (2019).
- Lawrence, P. (2019). What happens in group supervision? Exploring current practice in Australia. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 17 (2), 138-157.
- Turner, E. and Palmer, S. (eds.) (2019) The Heart of Coaching Supervision: Working with Reflection and Self-Care. Abingdon: Routledge.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az online esetnapló és esetprezentáció értékelése alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Esetnapló: a gyakorló coaching megvalósítását nyomon követő online esetnapló vezetése. B. Esetprezentáció készítése és bemutatása: a gyakorló coaching folyamat során elért eredmények bemutatása és értékelése. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megajánlott kurzusjegyet.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány): 80
- Részteljesítmény értékelés (esetnapló): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 86-95% |
Jó | 75-85% |
Közepes | 64-74% |
Elégséges | 50-64% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
Az összegző terepdolgozat a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Kontaktórákon való részvétel | 40 |
Külső szakmai gyakorlat | 160 |
Esetnapló vezetése | 80 |
Esetbemutató megtartása | 20 |
összesen | 300 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az esetkonzultáció és szupervízió fogalma és szerepe a coachingban. |
2. | Esetkonzultációs alkalmak kiscsoportban |
3. | Coaching szupervíziós megközelítések és módszerek. Hasonlóságok és különbségek a csoportos coaching módszerhez viszonyítva. |
4. | Csoportos szupervíziós alkalmak csoportbontásban |
5. | A „hét szem” rendszerszemléletű szupervíziós modell. |
6. | A csoportos szupervíziós ülés szabályai és folyamata. |
7. | Felkészülés a szupervízióra, önszupervíziós napló kitöltése. |
8. | Az önreflektív gyakorlati szakember kompetenciái. |
9. | A szupervízió eredményeinek beillesztése a coaching folyamatba. |
10. | Szupervíziós helyzetgyakorlatok. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.