Szak: Infrastruktúra-építőmérnök mesterszak (MSc) - levelező
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel, a kontolling célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri
- • a számviteli alapelveket;
- • eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket, költsgeket és ráfordításokat;
- • a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
Képesség
- A hallgató képes
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
- • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- A hallgató
- • nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
- • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
- • gyarapítja tudását és tájékozódik;
- • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató
- • képes a kitartó munkára;
- • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
- • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- • önálló döntéshozatalra képes.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és cso-portmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- • Böcskei Elvira: Vezetői számvitel BME jegyzet
- • Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
- • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komp-lex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazásá-ra helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önál-lóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési mód-ját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés elérhető: 100 pont (100%): 100
- Opcionális beadandó feladat + 10 pont az elért pontokhoz hozzáadódik (az eredményt javíthatja): 10
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 91-100% |
Jó | 76-90% |
Közepes | 61-75% |
Elégséges | 50-60% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
A tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. |
2. | A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. |
3. | Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. |
4. | Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása. |
5. | Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma. |
6. | A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. |
7. | A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling. |
8. | Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. |
9. | A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése. |
10. | Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai. |
11. | Teljesítménymutatók, a KPI-ok. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.