I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
HSUP II.
ID (subject code)
BMEGT55V105
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Dr. Tomasovszky Edit
Position
assistant professor
Contact details
tomasovszky.edit@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Business Law'
Subject website
Language of the subject
angol - EN
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The aim of the course is for students to master the solution-centric mindset and become acquainted with the world of start-ups and the innovation ecosystem. To understand the operating guidelines of enterprises, the characteristics of the construction of startup enterprises, the most important stages, tools and methods. The aim of HSUP is to acquaint Hungarian university students with the world of innovation, modern entrepre-neurial knowledge and especially the operation of startups, all through a new, common educational platform. In the Hungarian Startup University Program, students can learn at their own pace with the help of interactive, playful study materials and personalized content, and the instructors who accompany the subject help them throughout. In the HSUP II. semester students work on the implementation of their own innovation supported by their pro-fessional mentors.

Academic results

Knowledge
  1. A hallgató ismeretekkel rendelkezik a startup világot körülvevő innovációs ökoszisztéma releváns szereplőivel és mechanizmusaival.implementation of his own innovative idea.
  2. A hallgató ismeri a startup vállalkozások elindításának feltételrendszerét.
  3. A hallgató ismeri a startup működtetésének lényegi aspektusait, ezekről alapvető ismeretekkel rendelkezik.
Skills
  1. A hallgató képes felismerni a vállalkozás előtt álló alapvető kihívásokat.
  2. A hallgató képes a kihívások kezelésére megismert technikákat a tervezés során alapszinten alkalmazni.
  3. A hallgató tanulmányai végén képes összeállítani onepagert, amely az ötlete sokoldalú bemutatására alkalmas.
Attitude
  1. A hallgató nyitottá válik az új ötletek megvalósítására, az innovatív gondolkodásra.
  2. A hallgató nyitott az együttműködésben zajló kooperatív feladatvégzésre.
  3. Feladatmegoldását a problémamegoldó attitűd jellemzi.
Independence and responsibility
  1. A hallgató a kurzus során elsajátítja azokat a készségeket, amelyek az ötlet önálló üzleti megvalósításához szükségesek.
  2. Megtanulja a vállalkozással járó felelősséget – társaiért, az ötletéért.
  3. Reflektív módon viszonyul a saját munkájához és azok következményeihez, elfogadja és beépíti a visszacsatolásokat, igénye van azokra.

Teaching methodology

An e-learning system (available from a laptop, mobile phone or any other device) that includes training materials related to the training topic, exercises and module closing tests. The student learns independently, at his own pace. The Business Law Department provides consultation opportunities when administrative issues and profes-sional issues related to the completion of the course are discussed. In HSUP II, the mentor evaluates the progress of the innovative project. At the end of the program, students can participate in a pitch competition.

Materials supporting learning

  • A kurzus kötelező irodalma a hsup.nkfih.gov.hu felületen hozzáférhető e-learning felületen elérhető tananyag, valamint az ott és az országos program hivatalos facebook oldalán megosztott videók és hanganyagok.
  • A kurzus ajánlott irodalma az e-learning felületen kiegészítő tananyagként elérhetővé tett írott anyagok, megosz-tott videók és hanganyagok.
  • The compulsory literature of the course is the study material available on the e-larning platform (hsup.nkfih.gov.hu) as well as the videos and audio materials shared on the official Facebook page of the national program.
  • The recommended literature of the course are written materials, shared videos and audio materials made avai-lable as additional study materials on the e-learning platform.

General Rules

A hallgatók a HSUP támogatója által meghatározott módon és pontozással vesznek részt a számonkérésben. A számonkérés a modultémákat záró kérdések alapján kidolgozott vizsga, amelynek eredményét a támogató közli az egyetemmel. Az ott kialakított pontozást és jegyet a BME automatikusan elismeri. A félév teljesítéséhez szükséges, hogy a hallgató a félév elején kialakított csapatával az általuk kidolgozott ötlet fejlesztéséről szóló progress reportot köteles benyújtani. A konkrét feladatokat és határidőket a támogató elektronikus úton közli a hallgatókkal.

Performance assessment methods

According to the conditions established annually by the maintainer, the regulations may be modified. Students receive a recommended grade according to the average of their scores in the module final exams (a total of 7 module final exams). This will be accepted without change in the Neptun system. The content of the project is not evaluated as the completion of the course, so it does not count towards the gra-de, but its existence and upload to the HSUP system is mandatory. Projects will be evaluated by the mentors. At the end of the second half of the HSUP, projects will compete in the frame of a pitch competition.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Mid term exams: 100

Percentage of exam elements within the rating

  • A hallgatók a HSUP támogatója által meghatározott módon és pontozással vesznek részt a számonkérésben. A számonkérés a modultémákat záró kérdések alapján kidolgozott vizsga, amelynek eredményét a támogató közli az egyetemmel. Az ott kialakított pontozást és jegyet a BME automatikusan elismeri. A félév teljesítéséhez szükséges, hogy a hallgató a félév elején kialakított csapatával az általuk kidolgozott ötlet fejlesztéséről szóló progress reportot köteles benyújtani. : 100

Issuing grades

%
Excellent 100-100
Very good 85–90
Good 76–84
Satisfactory 63–75
Pass 50-62
Fail < 50

Retake and late completion

Students can correct or replace module-closing exams according to the deadlines set in the TVSZ.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Meg kell jegyezni, hogy a kurzuson nincsenek kontaktórák. A hallgatók a tananyagot egy online felületen elérhető tananyag, modulzáró tesztek segítségével sajátítják el. A kurzus során a GTK konzultációs lehetőséget biztosít. 120
összesen / total 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Lecture topics
1. Teambuilding and roles – group or team?
2. Market analysis and strategy of entering the market
3. Business and financial planning, investment
4. Lean startup, making a prototype
5. Pitch – representation of the idea

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Grad-Gyenge Anikó egyetemi docens grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements