Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Hungarian Startup University Program II.
Azonosító
BMEGT55V105
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tomasovszky Edit
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tomasovszky.edit@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Üzleti Jog Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a megoldás központú gondolkodásmódot és megismerkedjenek a start upok világával és az azt körülvevő innovációs ökoszisztémával. Megértsék a vállalkozások működési irányelveit, a startup vállalkozások építésének jellemzőit, legfontosabb állomásait, eszközeit és módszereit. A HSUP célja a hazai egyetemisták megismertetése az innováció világával, a modern vállalkozói ismeretekkel és különösen a startupok működésével, mindezt egy új, közös oktatási platformon keresztül. A Hungarian Startup University Programban interaktív, játékos tananyagok, személyre szabott tartalmak segítségével a hallgatók a saját tempójukban tanulhatnak, és a tárgyat kísérő oktatók végig segítik őket. A HSUP II. félévében a hallgatók a saját ötletük megvalósításán dolgoznak, mentoraik közreműködésével.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeretekkel rendelkezik a startup világot körülvevő innovációs ökoszisztéma releváns szereplőivel és mechanizmusaival.
  2. A hallgató ismeri a startup vállalkozások elindításának feltételrendszerét.
  3. A hallgató ismeri a startup működtetésének lényegi aspektusait, ezekről alapvető ismeretekkel rendelkezik.
Képesség
  1. A hallgató képes felismerni a vállalkozás előtt álló alapvető kihívásokat.
  2. A hallgató képes a kihívások kezelésére megismert technikákat a tervezés során alapszinten alkalmazni.
  3. A hallgató tanulmányai végén képes összeállítani onepagert, amely az ötlete sokoldalú bemutatására alkalmas.
Attitűd
  1. A hallgató nyitottá válik az új ötletek megvalósítására, az innovatív gondolkodásra.
  2. A hallgató nyitott az együttműködésben zajló kooperatív feladatvégzésre.
  3. Feladatmegoldását a problémamegoldó attitűd jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató a kurzus során elsajátítja azokat a készségeket, amelyek az ötlet önálló üzleti megvalósításához szükségesek.
  2. Megtanulja a vállalkozással járó felelősséget – társaiért, az ötletéért.
  3. Reflektív módon viszonyul a saját munkájához és azok következményeihez, elfogadja és beépíti a visszacsatolásokat, igénye van azokra.

Oktatásmódszertan

E-learning rendszer (elérhető laptopról, mobiltelefonról vagy bármely más eszközről), amelyben a képzés tematikájához kapcsolódó tananyag, gyakorlófeladatok és modulzáró tesztek szerepelnek. A hallgató önállóan, a saját tempójában tanul. A Tanszék konzultációs alkalmakat biztosít, amikor a kurzus teljesítéséhez kapcsolódó adminisztratív kérdések és szakmai kérdések kerülnek megvitatásra. A vállalkozás a felnőttek társasjátéka. Az, hogy milyen bábuval játszik a hallgató, hogy egy vállalkozáson belül milyen szerepet tölt be, több különböző tényezőtől függ. A HSUP-ban is a pálca választja a varázslót. A program egy szereposztó teszt kitöltésével kezdődik, amelynek alapján javaslatot tesz arra, hogy a startup világ 4 legfontosabb alapítói szerepe (CEO - ügyvezető, CTO – technológiai vezető, projektmenedzser és designer) közül melyikben végezze el a képzést a hallgató. A HSUP bónusztananyagai valódi kincsesbányát jelentenek. A teljes tananyag mellett a szerepnek megfelelően különböző személyre szabott tartalmakkal bővítheti a hallgató a tudását: videókkal, podcastokkal és esettanulmányokkal támogatja a rendszer az előrehaladást. A HSUP II—ben a mentor értékeli a projekt előrehaladását. A program zárásaként a hallgatók pitch versenyen vehetnek részt.

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus kötelező irodalma a hsup.nkfih.gov.hu felületen hozzáférhető e-learning felületen elérhető tananyag, valamint az ott és az országos program hivatalos facebook oldalán megosztott videók és hanganyagok.
  • A kurzus ajánlott irodalma az e-learning felületen kiegészítő tananyagként elérhetővé tett írott anyagok, megosz-tott videók és hanganyagok.
  • The compulsory literature of the course is the study material available on the e-larning platform (hsup.nkfih.gov.hu) as well as the videos and audio materials shared on the official Facebook page of the national program.
  • The recommended literature of the course are written materials, shared videos and audio materials made avai-lable as additional study materials on the e-learning platform.

Általános szabályok

A hallgatók a HSUP támogatója által meghatározott módon és pontozással vesznek részt a számonkérésben. A számonkérés a modultémákat záró kérdések alapján kidolgozott vizsga, amelynek eredményét a támogató közli az egyetemmel. Az ott kialakított pontozást és jegyet a BME automatikusan elismeri. A félév teljesítéséhez szükséges, hogy a hallgató a félév elején kialakított csapatával az általuk kidolgozott ötlet fejlesztéséről szóló progress reportot köteles benyújtani. A konkrét feladatokat és határidőket a támogató elektronikus úton közli a hallgatókkal.

Teljesítményértékelési módszerek

A fenntartó által évente megállapított feltételek szerint az előírások módosulhatnak. A hallgatók a modulzáró vizsgákon (összesen 5 modulzáró vizsga) elért pontszámuk átlaga szerint kapnak ajánlott érdemjegyet. Ez változtatás nélkül kerül elfogadásra a Neptun rendszerben. A projekt tartalma a kurzus teljesítéseként nem kerül értékelésre, így az nem számít bele az érdemjegybe, azonban annak az előre megadott szerkezet szerinti megléte és feltöltése a HSUP rendszerébe kötelező. A HSUP II. félévének zárásaként a projektek mentorok útján történő értékelése történik meg. Az összes hallgató a projektjével egy pitch versenyen indulhat zárásként.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyik : 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • A hallgatók a HSUP támogatója által meghatározott módon és pontozással vesznek részt a számonkérésben. A számonkérés a modultémákat záró kérdések alapján kidolgozott vizsga, amelynek eredményét a támogató közli az egyetemmel. Az ott kialakított pontozást és jegyet a BME automatikusan elismeri. A félév teljesítéséhez szükséges, hogy a hallgató a félév elején kialakított csapatával az általuk kidolgozott ötlet fejlesztéséről szóló progress reportot köteles benyújtani. : 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 63–75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgatók a TVSZ-ben megállapított határidők szerint javíthatnak, illetve pótolhatnak modulzáró vizsgákat.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Meg kell jegyezni, hogy a kurzuson nincsenek kontaktórák. A hallgatók a tananyagot egy online felületen elérhető tananyag, modulzáró tesztek segítségével sajátítják el. A kurzus során a GTK konzultációs lehetőséget biztosít. 120
összesen / total 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Előadások témái
1. Csapatépítés és szerepek – csoport vagy csapat?
2. Piacelemzés és piacra lépési stratégia
3. Üzleti és pénzügyi tervezés, tőkebevonás
4. Lean start-up, prototípus készítés
5. Pitch – az ötlet bemutatása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Grad-Gyenge Anikó egyetemi docens grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Üzleti Jog Tanszék vezetője hagyja jóvá.