I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Médiaintézmények, kulturális iparágak
Azonosító
BMEGT43A355
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsgajegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tófalvy Tamás Martin
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
tofalvy.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.11.26.) az 581015/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.11.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy bemutassa a kulturális iparágak és a média meghatározó intézményeinek működését, szerkezetét, az egyes szereplők egymáshoz való viszonyát, a kulturális iparági termékek előállításának és disztribúciójának társadalmi-kulturális kontextusát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete
Képesség
  1. Kutatási képességek Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
  2. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
Attitűd
  1. Előítéletmentesség Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás
Önállóság és felelősség
  1. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében

Oktatásmódszertan

Előadások, aktív órai részvétel, órai csoportmunka, vendégelőadók

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

Az órák legalább 70 százalékán való részvétel, aktív órai munka, az írásbeli beszámolók megírása.

Teljesítményértékelési módszerek

Az órai munka és az írásbeli beszámolók értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 25
  • írásbeli beszámoló: 25
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga vagy vizsgadolgozat: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aláírás feltétele az órák rendszeres látogatása (részvétel az előadások 70%-án), az írásbeli beszámolók megírása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
70-84
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 1-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét a BME TVSZ szerint biztosítja a kurzus.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
vizsgafelkészülés 50
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.11.10-én. Érvényes 2025.11.10-től.

A félévben sorra vett témák

A tantárgy célja, hogy bemutassa a kulturális iparágak és a média meghatározó intézményeinek működését, szerkezetét, az egyes szereplők egymáshoz való viszonyát, a kulturális iparági termékek előállításának és disztribúciójának társadalmi-kulturális kontextusát. 1. Kurzusismertetés, feladatkiosztás 2. Platformizáció 3. Kulturális iparágak működése 4. Szezonalitás és a kulturális iparágak 5. Streaming és zene 6. Streaming és film 7. Tévés formátumok 8. Érzelmi munka 9. Zeneipar, élőzene 10. Gasztronómia és média 11. Turizmus és kulturális ipar 12. Digitális szexipar 13. Kreativitás mint munkaeszköz, áru vagy termék 14. Könyvkiadás

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Barna Róza Emília egyetemi docens barna.emilia@gtk.bme.hu
Dr. Patakfalvi-Czirják Ágnes tudományos munkatárs patakfalvi-czirjak.agnes@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.