Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tárgy során a hallgatók az üzleti kommunikáció interdiszciplináris elméleti alapjait sajátíthatják el, miközben változatos esettanulmányok elemzése során a gyakorlatban is hasznosítható, versenyképes ismereteket kapnak a Public Relations működési mechanizmusairól. A kurzus célja olyan ismeretek átadása, melynek segítségével a hallgatók egy vállalat kommunikációs lehetőségeit átlátják, menedzsment szinten kezelik és működtetik, legyen szó média-, fogyasztói, üzleti vagy szakmai kapcsolatairól. A tárgy további célja, hogy képessé tegye a hallgatókat a média-üzenetek alakítására, az esetleges krízisek kezelésére és a nyilvánossággal folytatott tudatos szervezeti kommunikáció irányítására. Az előadások során a hallgatók betekintést nyerhetnek a vállalaton belüli kommunikáció menedzselésébe, a cég reputációjának külső PR segítségével történő fejlesztésébe, a stratégiai tervezésbe és a reklám-marketing folyamatokba. A gyakorlati órák célja, hogy interaktív feladatokkal fejlessze a hallgatók kreatív, stratégiai, csoportos gondolkodásmódját, illetve az előadások során megszerzett tudást alkalmazzák a gyakorlatban. A kurzus további célja, hogy a hallgatók egy választott cég üzleti profiljának elemzése által fejlesszék a kritikai érzéküket, rálátást kapjanak egy cég mindennapjaira, problémáira és működési mechanizmusaira, valamint a kutatómunka által megalapozzák egy esetleges későbbi szakdolgozat témáját.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Elmélyült és értő ismeretei vannak a kommunikáció- és médiatudomány minden fontos területéről, a társadalmi kommunikáció színtereiről, az itt működő intézményekről és ezek működési mechanizmusairól, folyamatairól, ismeri az erre a területre vonatkozó történeti vonatkozásokat.
- Ismeri a kommunikáció és kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit a társadalmi kommunikáció összefüggésrendszerében.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
- Érti és átlátja a társadalmi érdekérvényesítés csatornáit, az érdekütköztetés fórumait és a döntések befolyásolásának legális és etikus módszereit. Saját szakmai ismeretei alapján felismeri e terület kommunikációs és információs sajátosságait.
- Birtokában van a szakterületén alkalmazható és alkalmazandó módszertani ismereteknek, érti a legújabb módszertani fejlesztések lényegét, átlátja ezek fejlődési tendenciáit.
Képesség
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a szociokulturális környezetet interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni, és képes arra, hogy a szakterületre jellemző megismerési felkészültségeket szakszerűen alkalmazza.
- Képes szakterülete ismereteit alkalmazni a problémák és konfliktusok felismerésére, és hatékonyan közre is tud működni ezek megoldási javaslatainak kidolgozásában és megoldásában.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes hiányosan rendelkezésre álló adatok esetében is helytálló és korrekt véleményt vagy bírálatot megfogalmazni, döntést hozni, és az ebből adódó következtéseket szakmai és nem szakmai közönség számára érthetően kommunikálni.
- Képes a szervezeten belüli munkafolyamatokat a felkészültségének megfelelő szinten irányítani, eredményesen együttműködni az intézményen belüli és kívüli partnerekkel, megfelelő szakmai gyakorlat után vezetői munkakört betölteni.
- Képes az intézménye, illetve szakmai szervezete számára befogadható és végrehajtható projektek felkutatására, a pályázati és végrehajtási munka irányítására, és a folyamatot koordináló eredményes együttműködésre a partnerekkel.
- Képes a gyorsan változó munkahelyi és szervezeti körülményekhez alkalmazkodni.
- Képes a változások kezelésére vonatkozó adaptáció koncepciójának kidolgozására, ennek munkatársaival és egyéb partnereivel való megvitatására és elfogadtatására.
- Képes önálló szakmai koncepciók kidolgozására és ezek kivitelezésére.
- A szakon megszerzett tudás birtokában képes a társadalomtudományi és ezen belül a kommunikációés médiatudományi tudásával kapcsolatos szakmai reflexióra, és szakmai tudásának folyamatos fejlesztésére.
- Képes szakmai tudásának birtokában az eredményes és hatékony értelmiségi munkára.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
Attitűd
- Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nő szakmai identitásának tudatossága, megalapozottságának mértéke, megszilárdul hivatástudata.
- Kritikusan viszonyul azokhoz a megközelítésekhez, amelyek korlátozni kívánják a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai kommunikációs színtereken.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezett a szakmai elképzelések iránt.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Nyitott és befogadó a társadalomtudományokban most formálódó minőségbiztosítási törekvésekkel szemben, elkötelezetten törekszik ezek saját szervezetben történő alkalmazására és működtetésére.
- Nyitott és elfogadó azokkal a felkérésekkel kapcsolatban, amelyek tudásának, ismereteinek, szakmai tapasztalatainak megosztására irányulnak.
Önállóság és felelősség
- A kommunikáció- és médiatudomány szakmai közegeiben önálló és kezdeményező szerepet vállal az általa elfogadott társadalomfelfogás érvényesítésében.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét, felelősséggel vállal fel és működtet egyenrangú partneri viszonyokat.
- Önállóan és felelősségteljesen vesz részt saját intézménye és szervezete egységeinek létrehozásában és irányításában.
- Felelősségteljesen építi fel szakmai karrierjét, és támogatja az általa irányított munkatársak szakmai életpályájának kibontakoztatását.
- Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét, és szakmai csoportját, elkötelezetten szolgálja és képviseli szakmája érdekeit.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Minden szervezeti, intézményi tevékenysége során felelős módon veti latba tudását és befolyását a minőségi munkavégzés és annak elismertetése mellett.
- Öntudatosan és felelősen áll ki minden kooperációs formában a társadalom, szűkebb szakmai területe és munkahelye jogi, etikai és szakmai normáinak következetes végrehajtása és védelme érdekében.
- Felelősséget vállal választott szakterülete szakmai és etikai normáinak betartására.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Ha szükséges, saját felelősségi körén belül felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- PPT-k a kari Moodle oldalon.
- Soós Péter János (2017) #mindennapipr Gyakorlati Public Relations a webkorszakban. Budapest. B Swan Partners
- Nyárády Gáborné és Szeles Péter, Public Relations I-II. Bp: Perfekt
- Horváth D. és Bauer A. (szerk.) (2013) Marketingkommunikáció: Stratégia, új média, fogyasztói részvétel. Bp.: Akadémia. (megvásárolható)
- Incze K. és Pénzes A. (2006) A reklám helye 2.0, (2. kiad.) Budapest: n.a. (megvásárolható)
- Hamburger Béla (2009) Kampánytervezés. BGF, Online
- Kotler, P. (2006) Marketingmenedzsment. (A 12. kiad. fordítása) Budapest: Akadémia Kiadó.
- Pricken, M. (2008) Creative advertising: Ideas and techniques from the world’s best campaigns. London: Thames&Hudson.
- Veres Z. és Hoffmann M. és Kozák Á. (szerk.) (2009) Bevezetés a piackutatásba. Budapest: Akadémia Kiadó. (megvásárolható)
- Ries, A. – Ries, L. (2005) A PR tündöklése, a reklám bukása, Bp.: Geomédia.
- Sándor I. (1997) A marketingkommunikáció kézikönyve. Budapest: BCE – Marketing Intézet.
- Malhotra, Naresh K. (2008) Marketingkutatás. 5.kiad. Budapest: Akadémia Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Részvétel a 2x90 perces kötelező órai prezentáción, ahol a választott cég üzleti kommunikációs elemzésének tervezetét mutatják be a hallgatók. 2. Szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): A hallgatók az órai tananyag ismeretéről zárthelyi dolgozat formájában számot adnak, a félév során egyszer esszé és/vagy tesztkérdések formájában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés 1. Írásbeli teljesítményértékelés (részvizsga): A választott cég PR kommunikációs elemzése leadása határidőre. Az alábbi három témakörben: a. A választott cég egy válságkommunikációs esetének elemzése, vagy felkészülés egy lehetséges krízishelyzetre. b. A választott cég külső PR kommunikációjának elemzése, egy példa elemzése. c. A választott cég szponzori tevékenységének és/vagy CSR kommunikációjának elemzése, vagy lehetséges szponzorálás/CSR tevékenység kidolgozása. 2. Szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): A hallgatók szóbeli védésen prezentálják az általuk választott cég üzleti profilját és a kutatásuk eredményét.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 20
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga : 10
- szóbeli részvizsga : 30
- összesen: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi eredmények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A beadandó dolgozatok ~10%-át, vagyis 1 házi feladat késedelmes leadását áll módunkban elfogadni, mely a félév során bármikor, de legkésőbb a pótlási hét végéig pótolható. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 66 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. 1. Bevezetés: PR kommunikáció A félév menete, teljesítési feltételek ismertetése. A PR fogalmának és történetének ismertetése. A PR-tevékenységhez szükséges alapismeretek áttekintése. A hírnév, bizalmi tőke és márka fogalmainak tárgyalása, viszonyuk a PR-hoz. 2. A PR-kommunikáció céljai A PR-tevékenységek lehetséges céljainak ismertetése a szervezeti kommunikáció kontextusainak függvényében. A totális kommunikáció fogalma A PR kompetenciaterületeinek áttekintése. A PR áttekintő összevetése az újságírás, reklám és marketingkommunikáció műfajaival. 3. Belső PR kommunikáció, employer branding és szervezeti kommunikáció Belső és külső kommunikáció megkülönböztetése. A belső kommunikáció lehetséges célcsoportjainak tárgyalása (különös tekintettel az érdekgazdákra). A belső kommunikáció szervezeti céljainak áttekintése. A sikeres szervezeti kommunikáció feltételei. Az employer branding, munkáltatói márka fogalma. 4. Külső PR kommunikáció I. A külső PR céljainak, külső kommunikációs stratégiáknak áttekintése, a stratégiaépítés szempontjainak ismertetése vezető kérdéseken keresztül. 5. Külső PR kommunikáció II. Az ATL, BTL, TTL fogalmainak bevezetése. A kommunikációs kampány alapjainak, a kampánytervezés főbb lépéseinek áttekintése. 6. Online PR kommunikáció Az online kommunikáció célközönségének lehetséges felosztásai és elérésük a digitális PR-on keresztül. Az online kommunikáció történetének áttekintése (Web 1.0, 2.0, 3.0), a főbb online médiaplatformok szerepének összevetése (különös tekintettel a TikTokra). A Post-truth reality fogalmának bevezetése, hatásainak vizsgálata az üzleti és politikai kommunikációra. 7. Válságkommunikáció Válsághelyzet és a bizalmi tőke viszonyának elemzése, a válság fogalmának, különböző formáinak, a válságküszöb és válságérzékenység fogalmának tárgyalása. Sematikus útmutató a válsághelyzetek kommunikációs kezeléséhez. 8. Szponzorálás, mecenatúra, CSR A szponzorálás, mecenatúra és társadalmi felelősségvállalás fogalmainak bevezetése, hasonlóságaik és különbségeik elemzése a marketingkommunikációhoz és PR-hoz való viszonyukban. A szponzorálás és mecenatúra formáinak áttekintése. A CSR külső és belső dimenziói, CSR mint menedzsmentfilozófia és a Carroll-féle piramis értelmezése. A szponzorálás, mecenatúra és CSR hatásai mérhetőségének kérdése. 9. Public Affairs (lobbizás) és Issue Management (közügyek kezelése) A két fogalom meghatározása, történeti fejlődésük rövid áttekintése. A közügyek kezelése és lobbi különböző formáinak, kulturális különbségeinek ismertetése. 10. Sajtókapcsolatok, sajtótájékoztató, médiafigyelés A fenti fogalmak meghatározása, viszonyuk az általában vet PR-kommunikációhoz. A jó sajtókapcsolatok aranyszabályainak, a vállalati sajtószóvivő tevékenységi körének és a sajtóközlemény műfaji jegyeinek áttekintése. A sajtótájékoztató szervezésének és lebonyolításának lépései. 11. Arculat, kreatív tervezés és megvalósítás A vállalati imázs arculat ismérveinek, a rájuk ható tényezőknek áttekintése. A cég arculati elemeinek számba vétele, különös tekintettel a vizuális identitás formai elemeire. A kreatív anyag fogalmának, céljának, megvalósításának elemei. A kreatív tervezés mozzanatainak és tesztelésének tárgyalása.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Danka István | egyetemi docens | danka.istvan@gtk.bme.hu |
Szabó Krisztina | egyetemi adjunktus | szabo.krisztina@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.