Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A hallgató megismertetése az oktatásszociológia tudományterületével, e társadalomtudományi diszciplina alapfogalmaival, szaknyelvével, sajátos nézőpontjaival, főbb elméleteivel. A kurzus bemutatja a nevelés-oktatás néhány fontos konkrét kérdésének oktatásszociológiai megközelítési módjait a különböző elméletek nézőpontjából. Fontos cél, hogy e nézőpontokat a kurzus hallgatója a mai magyar nevelés- és oktatásügy, felnőttképzés problémáinak azonosítására, feltárására képes legyen alkalmazni. A hallgató ismerje meg társadalmi életünk oktatással összefüggő alapvető kérdéseit, a felnőttképzés célcsoportjait, azok társadalomban betöltött szerepét, szerezzen ismereteket a az oktatási rendszer színtereiről, intézményeiről, problémáiról és kérdéseiről. A tantárgy célja továbbá, hogy bemutassa az oktatásszociológia elméleti-történeti fejlődését, az oktatási rendszert, mint a társadalom működésének egyik fontos alrendszerét, illetve a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésében játszott szerepét, továbbá a mai magyar oktatási rendszer főbb jellemzőit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az oktatásszociológia tudományterületét, e társadalomtudományi diszciplina alapfogalmait, szaknyelvét, sajátos nézőpontjait, főbb elméleteit, elméleti-történeti fejlődését
- Ismeri a szocializációs folyamatok felnőttoktatásra, felnőttképzésre gyakorolt hatásait
- Ismeri a nevelés-oktatás néhány fontos konkrét kérdésének oktatásszociológiai megközelítési módjait, elméleti nézőpontjait
- Ismeri társadalmi életünk oktatással összefüggő alapvető kérdéseit, a felnőttképzés célcsoportjait, azok társadalomban betöltött szerepét
- Ismeri az oktatási rendszer társadalmi meghatározottságát, funkcióit, az oktatási rendszert, mint a a társadalom működésének egyik alrendszerét, annak társadalmi összefüggéseit, jellemzőit, színtereit, intézményeit, problémáit és kérdéseit
- Ismeri a társadalom szerkezetét, rétegződését, mobilitását, a beilleszkedés lehetőségeit
- Ismeri az oktatási rendszer társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésében játszott szerepét
- Ismeri az oktatás, felnőttoktatás, felnőttképzés társadalmi hatásait és összefüggéseit, ezek hatásait a társadalomra és a társadalomban, a felnőttképzés célcsoportjainak társadalmi helyzetét, szerepét, társadalompolitikai kérdéseit, egyenlőtlenségeit
- Ismeri a felnőtt tanulók homogenizációjának problémáit
- Ismeri az egyes szubkultúrák és az oktatási intézmények közötti értékösszeütközéseket
Képesség
- Képes ismereteit alkalmaznia felnőttoktatás, felnőttképzés problémáinak beazonosítására
- Képes az oktatás, képzés társadalmi összefüggéseinek felismerésére, értékelésére, azonosítására
- Képes a felnőttoktatás, felnőttképzés területén végzett munkája során a szociológiai problémák megragadására, a megoldási lehetőségek átlátására, a megoldásra való törekvésre
- Képes reális képet kialakítani a felnőtt tanulók oktatásszociológiai aspektusáról, a felnőttkori tanulással összefüggésben
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
- Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát
- Törekszik tudását integrálni a mindennapi szakmai munkatevékenységébe
- Nyitott és elkötelezett az új ismeretek befogadására
- Nyitott a kritikai-elemző, tényekre alapozó, de értékalapú tudományos megközelítésmód elsajátítására
- Nyitott a felnőttoktatás, felnőttképzés területén végzett munkája során a szociológiai problémák megragadására, a megoldási lehetőségek átlátására, a megoldásra való törekvésre
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes lesz arra, hogy ismereteit, tudását beépítse saját munkatevékenységébe, feladataiba
- Rendszerszemléletben gondolkodik oktatásszociológiai ismeretei birtokában a felnőttkori tanulással összefüggő jellemzőkről
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Együttműködik hallgatótársaival, kollégáival a felmerülő problémák megoldásában, valamint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítség bevonására
- Felelősen és professzionálisan képviseli saját álláspontját
Oktatásmódszertan
Prezentáció, előadások
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom
- Az oktató által készített prezentáció
- Bourdieu, Pierre (1978): A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat Kiadó
- Gazsó, Ferenc (1988): Megújuló egyenlőtlenségek. Kossuth Könyvkiadó
- Andorka, Rudolf (2006): Bevezetés a szociológiába (második, jav. és átd. kiadás) Osiris
- Giddens, Anthony (2008).: Szociológia. (Második kiadás.) Osiris
- Németh, András – Boreczky, Ágnes (1997): Nevelés, gyermek, iskola. A gyermekkor változó színterei. Eötvös József Könyvkiadó. 21-28, 38-46., 74-85., 102-135. o.
- https://drive.google.com/file/d/1EV8I3qnkT54b2AodxjzO1LlNTRXymmVI/view?usp=sharing
- Kende, Ágnes (2001): A kudarcok okai. In: Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra, Pécs, /Iskolakultúra Könyvek, 8./65-73. o. http://misc.bibl.u-szeged.hu/45474/1/iskolakultura_konyvek_008.pdf
- Lukács, Péter (1992): Oktatáspolitika és iskolaszerkezet. Holmi, 5. sz. 711-720. o.
- https://drive.google.com/file/d/1zs8KBcchaV3O5mEkyN1cFRUg3oJvZ_bD/view?usp=sharing
- Kende, Ágnes-Messing, Vera-Fejes, József Balázs (2021). Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején. Iskolakultúra, 31(2), 76-97. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.76
- Kozma Tamás (2000): Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Műszaki Könyvkiadó
- Bartal, Orsolya-Kolacsek Sándor (2021): Post-covid hatás az oktatásban.
- http://real.mtak.hu/135536/1/2021_3_ART_002_Bartal.pdf
- Nahalka, István (2021): Koronavírus és oktatáspolitika. Educatio 30. sz. 22-31 pp
- Mitnyán, Lajos (2022): Iskola a COVID után.
- Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról. Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról, 2 (1), 53–65 pp
- https://doi.org/10.14232/kapocs.2022.1.53-65
- Borbély-Pecze, Tibor Bors (2021): Felnőttképzés, felnőttkori tanulás, társadalom és munkaerőpiac a 21. század elején. Új Munkaügyi Szemle. 2. évfolyam, 3. szám
- http://real.mtak.hu/154581/1/BorbelyPecze2.pdf
- Maróti, Andor (2008): Felnőttképzés a posztmodern társadalomban. Pedagógiai Szemle 2008. 11-12.
- https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/felnottkepzes-a-posztmodern-tarsadalomban
- Magyarország: Felnőttoktatás és felnőttképzés. Eurydice. Európai Bizottság.
- https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/magyarorszag-felnottoktatas-es-felnottkepzes
- Óhidy, Andrea (2006): Az élethosszig tartó tanulás és a felnőttképzés. Új Pedagógiai Szemle
- https://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/2006-10-3l-Ohidy-Elethosszig.html
- Farkas, Zoltán (2018): A társadalmi rétegződés értelmezései.
- http://real.mtak.hu/79608/1/2018_05_468.pdf
- Ajánlott irodalom
- Berényi, Eszter – Berkovits, Balázs – Erőss, Gábor (2008): Az iskolába rendezett gyerek– kiváltság és különbségtétel a közoktatásban. Gondolat Kiadó
- Ferge, Zsuzsa- Háber, Judit (szerk.) (1974) szerk.: Az iskola szociológiai problémái. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
- Kozma, Tamás (2004): Kié az egyetem? A felsőoktatás nevelésszociológiája. Új Mandátum Felsőoktatási Kutatóintézet
- https://mek.oszk.hu/08900/08962/08962.pdf
- Pukánszky, Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó
- Riesman, David (1983): A magányos tömeg. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
- Sáska, Géza (2007): Közműveltség és magántudás. Új Mandátum Könyvkiadó
- Somlai, Péter (1997): Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés folyamata. Corvina
- Szemerszki, Mariann (szerk.) (2016): Hátrányos helyzet és iskolai eredményesség. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
- https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/eredmenyesseg_beliv.pdf
- Varga, Júlia (szerk.) (2019): A közoktatás indikátorrendszere. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont. Közgazdaság-Tudományi Intézet
- https://kti.krtk.hu/wpcontent/uploads/2020/01/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2019.pdf
- Weber, Max (2005): A tudomány és a politika mint hivatás. Kossuth Könyvkiadó
- Szociológiai Szemle számai 2011-2017. https://szemlearchivum.szociologia.hu/szamok_2011_tol
Általános szabályok
A tanulmányi eredmények értékelése a beadott házi dolgozat/esettanulmány alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során elvárt a hallgatói aktivitás. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: Beadandó házi dolgozat valamely, a tantárgyhoz tartozó témakör esettanulmány formájában történő feldolgozásával.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga - beadandó házi dolgozat: 100
- összesen: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A vizsga - beadandó házi dolgozat - a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórán | 40 |
felkészülés a kontaktórára | 20 |
felkészülés a vizsgára | 80 |
egyéb felkészülés | 10 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az oktatásszociológia tárgya |
2. | Szocializációs folyamatok |
3. | A szociológia és a neveléstudomány kapcsolata (E. Durkheim) |
4. | Az oktatási rendszer társadalmi meghatározottsága (P. Bourdieu) |
5. | B. Bernstein kódelmélete |
6. | A társadalom szerkezete, rétegződés, mobilitás, beilleszkedés |
7. | A felnőttképzés célcsoportjainak társadalmi helyzete, szerepe, társadalompolitikai kérdései, egyenlőtlenségek |
8. | A tanulók képességei és a homogenizáció problémája |
9. | Az egyes szubkultúrák és az oktatási intézmények közötti értékösszeütközések |
10. | A közoktatási rendszer társadalmi funkciói |
11. | Az esélyegyenlőtlenségek és az iskolarendszer |
12. | A mai magyar közoktatási rendszer társadalmi-gazdasági környezete |
13. | Az oktatás minőségének kérdése, tudástársadalom |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben, felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.