I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A FELNŐTTKÉPZÉS SZOCIOLÓGIÁJA
Azonosító
BMEGT51S602
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A hallgató megismertetése az oktatásszociológia tudományterületével, e társadalomtudományi diszciplina alapfogalmaival, szaknyelvével, sajátos nézőpontjaival, főbb elméleteivel. A kurzus bemutatja a nevelés-oktatás néhány fontos konkrét kérdésének oktatásszociológiai megközelítési módjait a különböző elméletek nézőpontjából. Fontos cél, hogy e nézőpontokat a kurzus hallgatója a mai magyar nevelés- és oktatásügy, felnőttképzés problémáinak azonosítására, feltárására képes legyen alkalmazni. A hallgató ismerje meg társadalmi életünk oktatással összefüggő alapvető kérdéseit, a felnőttképzés célcsoportjait, azok társadalomban betöltött szerepét, szerezzen ismereteket a az oktatási rendszer színtereiről, intézményeiről, problémáiról és kérdéseiről. A tantárgy célja továbbá, hogy bemutassa az oktatásszociológia elméleti-történeti fejlődését, az oktatási rendszert, mint a társadalom működésének egyik fontos alrendszerét, illetve a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésében játszott szerepét, továbbá a mai magyar oktatási rendszer főbb jellemzőit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az oktatásszociológia tudományterületét, e társadalomtudományi diszciplina alapfogalmait, szaknyelvét, sajátos nézőpontjait, főbb elméleteit, elméleti-történeti fejlődését
  2. Ismeri a szocializációs folyamatok felnőttoktatásra, felnőttképzésre gyakorolt hatásait
  3. Ismeri a nevelés-oktatás néhány fontos konkrét kérdésének oktatásszociológiai megközelítési módjait, elméleti nézőpontjait
  4. Ismeri társadalmi életünk oktatással összefüggő alapvető kérdéseit, a felnőttképzés célcsoportjait, azok társadalomban betöltött szerepét
  5. Ismeri az oktatási rendszer társadalmi meghatározottságát, funkcióit, az oktatási rendszert, mint a a társadalom működésének egyik alrendszerét, annak társadalmi összefüggéseit, jellemzőit, színtereit, intézményeit, problémáit és kérdéseit
  6. Ismeri a társadalom szerkezetét, rétegződését, mobilitását, a beilleszkedés lehetőségeit
  7. Ismeri az oktatási rendszer társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésében játszott szerepét
  8. Ismeri az oktatás, felnőttoktatás, felnőttképzés társadalmi hatásait és összefüggéseit, ezek hatásait a társadalomra és a társadalomban, a felnőttképzés célcsoportjainak társadalmi helyzetét, szerepét, társadalompolitikai kérdéseit, egyenlőtlenségeit
  9. Ismeri a felnőtt tanulók homogenizációjának problémáit
  10. Ismeri az egyes szubkultúrák és az oktatási intézmények közötti értékösszeütközéseket
Képesség
  1. Képes ismereteit alkalmaznia felnőttoktatás, felnőttképzés problémáinak beazonosítására
  2. Képes az oktatás, képzés társadalmi összefüggéseinek felismerésére, értékelésére, azonosítására
  3. Képes a felnőttoktatás, felnőttképzés területén végzett munkája során a szociológiai problémák megragadására, a megoldási lehetőségek átlátására, a megoldásra való törekvésre
  4. Képes reális képet kialakítani a felnőtt tanulók oktatásszociológiai aspektusáról, a felnőttkori tanulással összefüggésben
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát
  3. Törekszik tudását integrálni a mindennapi szakmai munkatevékenységébe
  4. Nyitott és elkötelezett az új ismeretek befogadására
  5. Nyitott a kritikai-elemző, tényekre alapozó, de értékalapú tudományos megközelítésmód elsajátítására
  6. Nyitott a felnőttoktatás, felnőttképzés területén végzett munkája során a szociológiai problémák megragadására, a megoldási lehetőségek átlátására, a megoldásra való törekvésre
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes lesz arra, hogy ismereteit, tudását beépítse saját munkatevékenységébe, feladataiba
  2. Rendszerszemléletben gondolkodik oktatásszociológiai ismeretei birtokában a felnőttkori tanulással összefüggő jellemzőkről
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Együttműködik hallgatótársaival, kollégáival a felmerülő problémák megoldásában, valamint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítség bevonására
  5. Felelősen és professzionálisan képviseli saját álláspontját

Oktatásmódszertan

Prezentáció, előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom
  • Az oktató által készített prezentáció
  • Bourdieu, Pierre (1978): A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat Kiadó
  • Gazsó, Ferenc (1988): Megújuló egyenlőtlenségek. Kossuth Könyvkiadó
  • Andorka, Rudolf (2006): Bevezetés a szociológiába (második, jav. és átd. kiadás) Osiris
  • Giddens, Anthony (2008).: Szociológia. (Második kiadás.) Osiris
  • Németh, András – Boreczky, Ágnes (1997): Nevelés, gyermek, iskola. A gyermekkor változó színterei. Eötvös József Könyvkiadó. 21-28, 38-46., 74-85., 102-135. o.
  • https://drive.google.com/file/d/1EV8I3qnkT54b2AodxjzO1LlNTRXymmVI/view?usp=sharing
  • Kende, Ágnes (2001): A kudarcok okai. In: Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra, Pécs, /Iskolakultúra Könyvek, 8./65-73. o. http://misc.bibl.u-szeged.hu/45474/1/iskolakultura_konyvek_008.pdf
  • Lukács, Péter (1992): Oktatáspolitika és iskolaszerkezet. Holmi, 5. sz. 711-720. o.
  • https://drive.google.com/file/d/1zs8KBcchaV3O5mEkyN1cFRUg3oJvZ_bD/view?usp=sharing
  • Kende, Ágnes-Messing, Vera-Fejes, József Balázs (2021). Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején. Iskolakultúra, 31(2), 76-97. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.76
  • Kozma Tamás (2000): Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Műszaki Könyvkiadó
  • Bartal, Orsolya-Kolacsek Sándor (2021): Post-covid hatás az oktatásban.
  • http://real.mtak.hu/135536/1/2021_3_ART_002_Bartal.pdf
  • Nahalka, István (2021): Koronavírus és oktatáspolitika. Educatio 30. sz. 22-31 pp
  • Mitnyán, Lajos (2022): Iskola a COVID után.
  • Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról. Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról, 2 (1), 53–65 pp
  • https://doi.org/10.14232/kapocs.2022.1.53-65
  • Borbély-Pecze, Tibor Bors (2021): Felnőttképzés, felnőttkori tanulás, társadalom és munkaerőpiac a 21. század elején. Új Munkaügyi Szemle. 2. évfolyam, 3. szám
  • http://real.mtak.hu/154581/1/BorbelyPecze2.pdf
  • Maróti, Andor (2008): Felnőttképzés a posztmodern társadalomban. Pedagógiai Szemle 2008. 11-12.
  • https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/felnottkepzes-a-posztmodern-tarsadalomban
  • Magyarország: Felnőttoktatás és felnőttképzés. Eurydice. Európai Bizottság.
  • https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/magyarorszag-felnottoktatas-es-felnottkepzes
  • Óhidy, Andrea (2006): Az élethosszig tartó tanulás és a felnőttképzés. Új Pedagógiai Szemle
  • https://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/2006-10-3l-Ohidy-Elethosszig.html
  • Farkas, Zoltán (2018): A társadalmi rétegződés értelmezései.
  • http://real.mtak.hu/79608/1/2018_05_468.pdf
  • Ajánlott irodalom
  • Berényi, Eszter – Berkovits, Balázs – Erőss, Gábor (2008): Az iskolába rendezett gyerek– kiváltság és különbségtétel a közoktatásban. Gondolat Kiadó
  • Ferge, Zsuzsa- Háber, Judit (szerk.) (1974) szerk.: Az iskola szociológiai problémái. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
  • Kozma, Tamás (2004): Kié az egyetem? A felsőoktatás nevelésszociológiája. Új Mandátum Felsőoktatási Kutatóintézet
  • https://mek.oszk.hu/08900/08962/08962.pdf
  • Pukánszky, Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó
  • Riesman, David (1983): A magányos tömeg. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
  • Sáska, Géza (2007): Közműveltség és magántudás. Új Mandátum Könyvkiadó
  • Somlai, Péter (1997): Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés folyamata. Corvina
  • Szemerszki, Mariann (szerk.) (2016): Hátrányos helyzet és iskolai eredményesség. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
  • https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/eredmenyesseg_beliv.pdf
  • Varga, Júlia (szerk.) (2019): A közoktatás indikátorrendszere. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont. Közgazdaság-Tudományi Intézet
  • https://kti.krtk.hu/wpcontent/uploads/2020/01/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2019.pdf
  • Weber, Max (2005): A tudomány és a politika mint hivatás. Kossuth Könyvkiadó
  • Szociológiai Szemle számai 2011-2017. https://szemlearchivum.szociologia.hu/szamok_2011_tol

Általános szabályok

A tanulmányi eredmények értékelése a beadott házi dolgozat/esettanulmány alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során elvárt a hallgatói aktivitás. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: Beadandó házi dolgozat valamely, a tantárgyhoz tartozó témakör esettanulmány formájában történő feldolgozásával.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga - beadandó házi dolgozat: 100
  • összesen: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A vizsga - beadandó házi dolgozat - a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 40
felkészülés a kontaktórára 20
felkészülés a vizsgára 80
egyéb felkészülés 10
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az oktatásszociológia tárgya
2. Szocializációs folyamatok
3. A szociológia és a neveléstudomány kapcsolata (E. Durkheim)
4. Az oktatási rendszer társadalmi meghatározottsága (P. Bourdieu)
5. B. Bernstein kódelmélete
6. A társadalom szerkezete, rétegződés, mobilitás, beilleszkedés
7. A felnőttképzés célcsoportjainak társadalmi helyzete, szerepe, társadalompolitikai kérdései, egyenlőtlenségek
8. A tanulók képességei és a homogenizáció problémája
9. Az egyes szubkultúrák és az oktatási intézmények közötti értékösszeütközések
10. A közoktatási rendszer társadalmi funkciói
11. Az esélyegyenlőtlenségek és az iskolarendszer
12. A mai magyar közoktatási rendszer társadalmi-gazdasági környezete
13. Az oktatás minőségének kérdése, tudástársadalom

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben, felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen.

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.